Sige nej til arbejde.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

25. juni 2021

Abracadabra

Man jo næsten ikke lade være med at tænke, at det danske system VIRKELIG er bekvemmeligt, når man ikke kan få arbejdsløse til at arbejde. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. juni 2021

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet
Anonym skriver:

Det scenario, du opstiller, laver en del antagelser. Lad os fortsætte med eksemplet med min mand: han er ikke akademiker, der er jobs i hans branche, og han har ikke været på dagpenge i årevis. Han afsluttede sin uddannelse og gik direkte på barsel med vores søn, og nu søger han så job. Så i hans tilfælde ER der andre muligheder end jobbet som poder, men det kræver, at han har tid nok i døgnet til at skrive knaldgode ansøgninger. Det vil et deltidsjob tillade ham, men ikke et fuldtidsjob - og så er der da ringe fornuft i, at han i stedet sidder i et fremtidsløst, meget midlertidigt fuldtidsjob. 

Ej come on, hvad tror du andre mennesker gør med fuldtidsstilling, familie og børn gør? - Det er jo ikke unormalt at søge andet arbejder selvom man i forvejen har et fuldtidsjob

Jeg er chokeret over at det er tilladt. Din mand burde virkelig komme ind i kampen. Hvis han arbejder 8-16 hver dag så kan han vel arbejde på ansøgninger når ungerne er puttet ?

Anmeld Citér

26. juni 2021

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

Der er så mange antagelser her, at jeg opgiver at svare. Hvis man gerne VIL tænke negativt om mennesker, er det meget nemt. "Fritid" er et bredt begreb og blev her brugt i betydningen, den tid man ikke er på arbejde - det kan også dække over andre seriøse forpligtelser. 

Men jeg melder mig ud af denne her tråd nu, så jeg kan fortælle min mand, at han er en last for samfundet.

I stedet for at opfatte det som kritik af din mand personligt, kunne man jo se det som kritik af et system, der i dette tilfælde ikke forbereder den arbejdsløse tilstrækkeligt på varetagelsen af et fuldtidsjob. Er man ansat i en tidsbegrænset stilling, eller bliver man varslet afskediget, vil man jo også skulle skrive ansøgninger i den tid, man ikke er på arbejde, og så må andre seriøse forpligtelser vige, hvis man ikke kan få enderne til at mødes. 
Er der afgørende særlige omstændigheder i din mands tilfælde, er det jo bare at nævne dem - du har valgt at bruge ham som eksempel, hvorfor man, indtil andet omtales, må gå ud fra, det er et dækkende billede af, hvad systemet muliggør/tillader. 
Jeg dømmer ikke din mand - men jeg studser over, at han får grønt lys til dette, når han tilsyneladende er et ressourcestærkt menneske og tilmed uddannet inden for et fag, hvor der er jobs at få. Idet du selv ytrer, at det i dine øjne er en fornuftig praksis, må du da også kunne begrunde hvorfor/hvordan det er dét i stedet for at trække dig, når nogle ikke umiddelbart kan se det fornuftige eller rimelige i det. 

Anmeld Citér

26. juni 2021

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
libramarie12 skriver:

Ny skriver jeg noget som nogle vil finde provokerende.

Det er ikke alle der har en uddannelse der er dygtig til deres job. Og nogle kan bare ikke se det.

Og det må man forgud skyld ikke sige jo. Man det er sandheden.

Alle vil på universitetet læse mega højt. (misforståer mig ikke)

Hvordan falder dette ind under trådens emne? Uanset, om man har en universitetsuddannelse eller en kortvarig erhvervsuddannelse - fx - kan man være udygtig til sit job. Du har ytret utilfredshed med de ledige, der er blevet sendt i job hos jer - var de universitetsuddannede, siden du netop slår ned på dem nu? 
Og nej, alle vil ikke på universitetet, heldigvis - og heldigvis, at nogen vil. 

Anmeld Citér

26. juni 2021

SØS

Profilbillede for SØS
Venter spændt...
Sprit25 skriver:

Okay undskyld min bare så. Men du hentyder jo stadig, at det er nemt at få et job som noget andet. Det er det ikke altid. Mange ledige kan jo ikke gøre for det  

Jeg var for 3 år siden jobsøgende. Kom til 3 samtaler... fik de to som et vikariat. På 3 år... og jeg søgte ALT! 

Ej nu må du stoppe! 
jeg svarer på et indlæg hvor faktum er at en arbejdsløs er blevet tilbudt job, men har valgt at takke nej, da det ikke er inden for hans fag. 
Jeg forholder mig til faktum. 

Anmeld Citér

26. juni 2021

SØS

Profilbillede for SØS
Venter spændt...
Fortvivlet skriver:

Ej come on, hvad tror du andre mennesker gør med fuldtidsstilling, familie og børn gør? - Det er jo ikke unormalt at søge andet arbejder selvom man i forvejen har et fuldtidsjob

Jeg er chokeret over at det er tilladt. Din mand burde virkelig komme ind i kampen. Hvis han arbejder 8-16 hver dag så kan han vel arbejde på ansøgninger når ungerne er puttet ?

SÅ enig. 
Tænk at vi har skabt et samfund, hvor sunde, raske mennesker kan vælge ikke at forsørge sig selv og retfærdiggør det med at de skal bruge tid til jobsøgning. Jeg synes sgu det er sløvt. 
Jeg arbejder i øvrigt med jura og rekruttering og mit bud er, at 90% af alle ansøgninger er genbrug, hvor msn lige retter til her og der (jeg ansætter alt fra elever til direktører)

Anmeld Citér

26. juni 2021

lineog4

SØS skriver:

SÅ enig. 
Tænk at vi har skabt et samfund, hvor sunde, raske mennesker kan vælge ikke at forsørge sig selv og retfærdiggør det med at de skal bruge tid til jobsøgning. Jeg synes sgu det er sløvt. 
Jeg arbejder i øvrigt med jura og rekruttering og mit bud er, at 90% af alle ansøgninger er genbrug, hvor msn lige retter til her og der (jeg ansætter alt fra elever til direktører)

Jeg må indrømme, at jeg egentlig også blev overrasket. Jeg ved godt det kan tage tid at skrive en ansøgning, men når du har skabelonen, så går det en del hurtigere også selvom man skal flette noget ind fra stillingsoplaget og det firma/den organisation man søger hos. 

Som dig sidder jeg (desværre) i perioder og læser en del ansøgninger, og ingen tvivl om at en del er copy/paste opdager man hurtigt når dwr er skrevet forkert skole, forkert stillingsbetegnelse osv.

Anmeld Citér

26. juni 2021

lineog4

Fortvivlet skriver:

Jeg er så en af dem, der har klarer fuldtidsarbejde, børn og færdiggjort en uddannelse imens, og nu i gsng med endnu en (og forresten også fik skrevet en enkelt ansøgning som fik mig til en samtale).  Det er pisse hårdt ingen tvivl om det, men det er jo sådan det er, hvis jeg skal forsørge mig selv og gerne enten vil have mere uddannelse eller andet job.

Anmeld Citér

26. juni 2021

Kir

SØS skriver:

SÅ enig. 

Nu er det jo sådan med dagpenge, at man jo har været med til at betale for dem. Det er jo en forsikring man har indbetalt til, så man er sikret hvis man skulle være så uheldig at miste sit arbejde. Og mener også der er kommet en regel med at man bliver skåret i dagpengene og derefter løbende skal optjene ret til fuldt beløb når man har været arbejdsløs i tre mdr (sådan var det i hvert fald for 3 år siden) Man betaler i øvrigt også skat af sine dagpenge. Så det der med at "ikke at forsørge sig selv", det er jo netop det der er hele ideen med dagpenge. 

Om hvorvidt man kan arbejde fuld tid og samtidig skrive 2 ansøgninger om ugen ved jeg ikke da jeg ikke har prøvet det. Men man skal ikke underkende hvor meget arbejde der er i at skrive ansøgninger. Og lede efter job på div. jobsider, tage til netværksmøde, jobcafeer, tage ud til arbejdspladser osv. Det tager faktisk overraskende meget tid. 

Anmeld Citér

26. juni 2021

Kir

Jeg tænker at det helt sikkert er fordi det er et rengøringsjob at det er svært at finde folk. Det er et job der ligger langt nede på listen, og det gør at de folk der søger eller bliver tvunget til at søge de så har en dårlig arbejdsmoral.

Men jeg vil så også sige at min kæreste er ufaglært og gik arbejdsløs i 6 mdr. Han søgte nok i hvert fald 70 jobs, særligt som lagerarbejder. De få steder han fik svar, der blev han afvist fordi han ikke talte dansk. Han er altså norsk og forstår fint dansk. Så superfint at du tager hvemsomhelst, men det er altså langtfra alle der gør det. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.