Sige nej til arbejde.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

9.704 visninger
82 svar
143 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
25. juni 2021

Carina:-)

Som de fleste nok ved - er det pt. Svært at få arbejdskraft. 

Men der er stadig en del arbejdsløse - og jeg som arbejdsgiver .-  har undret mig over  noget , som jeg nu bliver nødt til at høre " folket" om.

Jeg har 2 fuldtidsstillinger vi ikke kan få besat.

Den ene med firmabil og tlf - og overenskomst, arbejdstøj og ordentligt forhold  er der selvfølgelig. 

Vi har skrevet til 63 personer - både nogen der selv har søgt , og via cv i jobbbanken.  Og 5 ( !!!) Har svaret -  og vel og mærke så sagt nej tak. 

Vi har fået 6 forskellige personer anvist via jobcentret. 

1 mødte ikke op til samtale . 2 blev væk efter at have sagt ja til arbejdet - og de sidste 3 svarede ikke på vores henvendelse. 

Og nu kommer min undren.

Er det virkelig sådan at man bare kan sige nej til arbejde? 

At man bare kan blive væk ? Og at medarbejderne på jobcentret siger de ikke ved hvordan de skal hjælpe os - for de kan ikke tvinge folk i arbejde.... seriøst? 

Jeg er virkelig forbløffet over hvor let det åbenbart er at frasige sig arbejde - og kan høre på kollegaer , at vores oplevelse ikke er enestående. 

Men de arbejdsløse - jeg har kendt / kender siger de er jaget vildt. Og har førhen ikke tænkt at de nok bare sagde nej, for det kan man jo ikke - eller kan man? 

Der er sgu noget der ikke stemmer- og nu kunne jeg godt tænke mig at høre fra dem der kender til systemet.  Enten der har været / er arbejdsløs eller dem der arbejder i det.

Hvad sker der lige... ? Efterhånden overvejer jeg at sige ja til arbejdskraft fra Romanien til 60 kr i timen ( firma derfra) Nej self kommer det ikke til at ske,,, men ja... har været selvstændig i 12 år , og ja servicebranchen har aldrig været med i top 10 . 

Men vi har aldrig haft brug for jobcentret før - og kan konkludere at de så heller ikke er værd at bruge tid på at kontakte igen... selv om de selv siger der stadig er pænt mange arbejdsløse.  Men det hjælper jo ikke , hvis de ikke vil arbejde.  

Førhen har vi haft vores egen jobbank- og klaret os med den uden problemer. 

Det blev langt- sorry. 

Håber nogen vil byde ind med erfaringer fra  begge sider. - husk at skrive pænt. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. juni 2021

Anonym

Da jeg var ledig for en kort stund for snart 10 år siden, kunne jeg ikke sige nej til en stilling, hverken løntilskud eller en stilling jeg fik tilbudt.

Fagforening og jobcenter var meget klar i mælet mht. dette, at sagde jeg nej, fik jeg karantæne i en måned for dagpenge.

Så jeg sagde ja til weekend arbejde med timeløn på et lager på et par dage, jeg sagde ja til et løntilskud job hvor jeg brugte af mine dagpenge periode og fik kun dagpengesats og arbejdede fuld tid og lidt til, og blev grov udnyttet af dem der havde mig i løntilskud.

Jeg er så glad for jeg ikke skal i det system igen, for det var ikke andet end en masse forskellige arbejdspladser under dårlige kår og løntilskud hvor man bliver groft udnyttet i en fuld tidsstilling til ingen penge. Og når jeg var ude som timelønnet gik det ud over min dagpengesats så det faktisk ikke kunne betale sig overhovedet at sige ja, da jeg blev modregnet i dagpenge, men jeg skulle. Så den ene måned stod jeg med kun 8.000kr udbetalt mod en fuld dagpengesats normalt. 

Havde min mand ikke haft arbejde og vi boede så billigt på det tidspunkt, ville det have været et ærgerligt økonomisk efterslæb. 

Ville da virkelig undre mig hvis ikke reglerne er de samme i dag?

Anmeld Citér

25. juni 2021

libramarie12

Profilbillede for libramarie12

Jeg kan ikke hjælpe dig.

Arbejde som pædagog i vuggestuen og vi få nogle gang nogle fra jobcenter. Puha. Vi er på overarbejde når der kommer nogle der fra. Vi har sagt stop ikke merer. I 2 år.

Folk der ikke dukker op.

Folk der kommer for sent flere gange.

Folk der holder pauser når de vil

Folk der sidder og sms'er og taler i mobil når de vil.

Der skal til læge (uden af sige til nogle at de går li) 

Hold kæft det er hårdt. Forstår det virkelige ikke. Jeg holder ikke igen. Især til dem der på min alder. Og ikke har taget et uddannelse. Men forventer bare at de kan gør li hvad der passer dem. 

Vi havde en hvis mor ringet og meldt ham syg. For han kunne li overskud at ringe selv.... (han havde været i byen dagen før og derfor ikke kunne kom på arbejde) han var 28 år. 

Anmeld Citér

25. juni 2021

Tullemoar

Profilbillede for Tullemoar

Jeg var ledig sidste år, og undrer mig også over de kan sige nej?

jeg måtte i hvert fald ikke sige nej,  med mindre der var nogle faktorer der spillede ind (transporttid, mener jeg)

men jobcentret gjorde Intet “for mig”, og det regnede jeg dog ikke med. Jeg fik bare at vide, at det var umuligt at få job

kom på åndssvage kurser, som jeg var overkvalificeret til (jeg gjorde det alligevel, da jeg selvf. Skal følge reglerne) 

Jeg har lige sagt et job op, hvor de har samme problem som dig. De  kan bare ikke finde nogle at ansætte. 

Anmeld Citér

25. juni 2021

Wampires

Profilbillede for Wampires
Erik sept. '11, Magnus juli '18, Viktor Juli '20
Carina:-) skriver:

Men der er stadig en del arbejdsløse - og jeg som arbejdsgiver .-  har undret mig over  noget , som jeg nu bliver nødt til at høre " folket" om.

Den ene med firmabil og tlf - og overenskomst, arbejdstøj og ordentligt forhold  er der selvfølgelig. 

Vi har skrevet til 63 personer - både nogen der selv har søgt , og via cv i jobbbanken.  Og 5 ( !!!) Har svaret -  og vel og mærke så sagt nej tak. 

1 mødte ikke op til samtale . 2 blev væk efter at have sagt ja til arbejdet - og de sidste 3 svarede ikke på vores henvendelse. 

Og nu kommer min undren.

At man bare kan blive væk ? Og at medarbejderne på jobcentret siger de ikke ved hvordan de skal hjælpe os - for de kan ikke tvinge folk i arbejde.... seriøst? 

Jeg er virkelig forbløffet over hvor let det åbenbart er at frasige sig arbejde - og kan høre på kollegaer , at vores oplevelse ikke er enestående. 

Men de arbejdsløse - jeg har kendt / kender siger de er jaget vildt. Og har førhen ikke tænkt at de nok bare sagde nej, for det kan man jo ikke - eller kan man? 

Der er sgu noget der ikke stemmer- og nu kunne jeg godt tænke mig at høre fra dem der kender til systemet.  Enten der har været / er arbejdsløs eller dem der arbejder i det.

Hvad sker der lige... ? Efterhånden overvejer jeg at sige ja til arbejdskraft fra Romanien til 60 kr i timen ( firma derfra) Nej self kommer det ikke til at ske,,, men ja... har været selvstændig i 12 år , og ja servicebranchen har aldrig været med i top 10 . 

Men vi har aldrig haft brug for jobcentret før - og kan konkludere at de så heller ikke er værd at bruge tid på at kontakte igen... selv om de selv siger der stadig er pænt mange arbejdsløse.  Men det hjælper jo ikke , hvis de ikke vil arbejde.  

Det blev langt- sorry. 

Håber nogen vil byde ind med erfaringer fra  begge sider. - husk at skrive pænt. 

Jeg er arbejdsløs, og jeg bliver kontaktet hver eller hver anden uge af jobcenter og a-kasse om jeg husker at jobsøge 2 stillinger pr. uge..

så jeg ved at jeg ender med at skulle søge job jeg ikke kan varetage eller ikke har interesse i...

men jeg har altid været ærlig i min ansøgning hvis det har været noget jeg på ingen måde ønskede.. så har det stået som note øverst at det var en af dem jeg var nødt til at søge for stadig at kunne modtage dagpenge..

jeg vil sige at det er virkelig dårlig stil det du har oplevet fra arbejdssøgerne..

men det kan også være at de måske allerede er i gang med noget de venter på skal starte men så skal man stadig søge og være aktivsøgende.. også selvom man ved at man om 3 uger ikke længere vil arbejde..

jeg må ikke skrive at det er en "tvangsansøgning" for så har jeg jo selv ødelagt chancen for arbejde og bliver straffet økonomisk men på den anden side synes jeg heller ikke at jeg vil spilde arbejdsgivers tid ved at de indkalder mig når jeg ikke kan/vil have jobbet...

jeg vælger ikke fordi jeg er kræsen, men fordi jeg kender mig selv rigtig godt efter at have været gået ned med stress mere end en gang..

så derfor ved jeg f.eks. at jeg aldrig ville kunne holde til at arbejde et sted der beskriver sig selv som at man skal kunne have flere bolde i luften- for det plejer at betyde at man får flere opgaver der skal løses på samme tid men uden at få ekstra tid til det..

hvis man ikke siger ja tak til samtale så mister man sine penge hvis det bliver opdaget... og det uanset om du kan varetage jobbet eller ej..

jobcenter og a-kasse er ligeglad med om du kun vil kunne arbejde i 2 uger før du så bliver syg af det de sender dig til.. hvis de siger hop-må du kun spørge hvor højt..

Anmeld Citér

25. juni 2021

StortOgSmåt

Profilbillede for StortOgSmåt

Der er en masse forskellige ting, som forklarer de ting du ser - og som gør at man godt kan have den oplevelse du har som arbejdsgiver, selvom det ikke faktisk forholder sig således, at man bare kan frasige sig arbejde efter forgodtbefindende. 

For det kan man grundlæggende ikke. Kontanthjælp er pr. definition en midlertidig ydelse, og langt de fleste modtager da også ydelsen i kortere tid. De som ikke gør (langvarige modtagere) er for manges vedkommende mennesker, som tidligere ville være tilkendt fleksjob eller måske endda førtidspension, men som efter reformerne fra 2013 og 2014 ikke længere er berettigede, eller som først skal igennem lange forløb af udredning af arbejdsevne.

Denne gruppe er således på kontanthjælp, men lider af en lang række problemer ud over deres ledighed, som reelt gør dem helt eller delvist uarbejdsdygtige: sociale, økonomiske og i særdeleshed helbredsmæssige omstændigheder. Denne udvikling taler vi ikke ret meget om udenfor beskæftigelsesområdet - altså at vi igennem de seneste årtier har strammet skruen markant for hvem der forventes at arbejde, trods fx psykisk eller fysisk sygdom. Vores sociale sikkerhedsnet på dette område har undergået massive forandringer siden 1990'erne.

Ovenstående bevirker blandt andet, at vi i perioder med lav ledighed nærmer os det vi kan kalde "fuld beskæftigelse" - det vil sige at den "restgruppe" der endnu ikke er i arbejde, er de vi knapt kan forvente vi vil komme det, grundet andre omstændigheder.

Så nej... myten om "den dovne kontanthjælpmodtager" er for langt størstedelens vedkommende... netop en myte. 

Anmeld Citér

25. juni 2021

IenFart

Profilbillede for IenFart

Jeg er gift med en fleksjobber og selvom reglerne for dem er anderledes end kontanthjælpsmodtagere, så er min erfaring at der ikke er nogen kære mor hos kommunen. De er fandeme så rigide og manipulerende at det halve kunne være nok.

Men der er åbenbart stor forskel lyder det til. 

Anmeld Citér

25. juni 2021

Kontrast

Da jeg var på dagpenge i 2016 sagde jeg nej til et gymnadielærer job i henholdsvis Grønland og Hjørring (det sidste var vist et vikariat). Mit indtryk var, at det ikke var populært hos min sagsbehandler på jobcentret, men der skete ikke noget (altså sanktioner osv) 

Anmeld Citér

25. juni 2021

serinasmor

Carina:-) skriver:

Og nu kommer min undren.

Det blev langt- sorry. 

Jeg ville ikke kontakte kommunen
Mit bud er at dem kommunen sender ud, er dem som ikke magter/evner selv at finde et job - derfor også dem som du vil have sværest ved reelt at få til at passe deres job. 

Der kan umiddelbart være mange grunde til at takke nej til en stilling i servicebranchen selv om man er på kontanthjælp. 

Kontanthjælp er nemlig blevet en parkeringsplads. Ikke kun et sted for ledige. MEN Et sted hvor man OGSÅ er, når man:

• endnu ikke har fået førtidspension
  • ikke længere kan være egentlig sygemeldt, men ikke er rask
  • er på et form for afklaringsforløb

Derfor er det slet ikke sikkert at de reelt er klar til et job eller KAN klare et job som er fysisk krævende.

Når det så er sagt, kan jeg godt forstå at du undrer dig over, at det er SÅ svært at tiltrække medarbejdere. 

Jeg forstår det egentlig heller ikke. 

Masser af mennesker som er vant til at arbejde, står uden job er steget pga Mr. C.

Selvstændige har mistet deres levebrød.

Andre brancher er lukket helt ned.

Derfor vil jeg gerne vende den om og spørge dig: Hvad gør du i din virksomhed, for at tiltrække de rigtige (arbejdsomme og stærke) medarbejdere, som kan blive en styrke i dit team? 

Fremhæver du, hvad jobbet giver - ikke i løn, men i menneskelige fordele. Fx

• frihed i arbejdstiden
  • muligheden for at lytte til lydbøger på jobbet (hvis rigtigt)
  • perfekt for dig der trives godt alene
  • frihed under ansvar
  • Plads til at være dig selv, helt som du er
  • Behøver ikke gå i fitnesscenter

Fremhæver du positive ting ved netop din virksomhed, for at tiltrække millinials - fx miljørigtige midler, støtte til lokalsamfund, diversitet, plads til alle, hvilke formål I støtter osv.

hvor har du slået dine stillinger op?
Har du forsøgt med fx annoncer på instagram, facebook eller lignende?

Anmeld Citér

25. juni 2021

Carina:-)

Anonym skriver:

Da jeg var ledig for en kort stund for snart 10 år siden, kunne jeg ikke sige nej til en stilling, hverken løntilskud eller en stilling jeg fik tilbudt.

Fagforening og jobcenter var meget klar i mælet mht. dette, at sagde jeg nej, fik jeg karantæne i en måned for dagpenge.

Så jeg sagde ja til weekend arbejde med timeløn på et lager på et par dage, jeg sagde ja til et løntilskud job hvor jeg brugte af mine dagpenge periode og fik kun dagpengesats og arbejdede fuld tid og lidt til, og blev grov udnyttet af dem der havde mig i løntilskud.

Jeg er så glad for jeg ikke skal i det system igen, for det var ikke andet end en masse forskellige arbejdspladser under dårlige kår og løntilskud hvor man bliver groft udnyttet i en fuld tidsstilling til ingen penge. Og når jeg var ude som timelønnet gik det ud over min dagpengesats så det faktisk ikke kunne betale sig overhovedet at sige ja, da jeg blev modregnet i dagpenge, men jeg skulle. Så den ene måned stod jeg med kun 8.000kr udbetalt mod en fuld dagpengesats normalt. 

Havde min mand ikke haft arbejde og vi boede så billigt på det tidspunkt, ville det have været et ærgerligt økonomisk efterslæb. 

Ville da virkelig undre mig hvis ikke reglerne er de samme i dag?

Vi bliver også jævnligt kontaktet ang folk til praktik - og vi siger  konsekvent nej tak .

Både pga det administrative- men også fordi vi trods alt helst vil have folk  der vitterlig kan varetage et job. 

Vi har et par fleksjobbere - og det fungerer fint .

Og så har vi 3 ansatte der er ansat igennem kommunen for efterhånden mange år siden.

De får løn af os - på samme vilkår som alm. ansatte . Og de startede på samme vilkår med kontrakt osv som vores andre ansatte - blot med deres sagsbehandler indover. 

De har alle 3 en fortid med svigt og lang tid på offentlig forsørgelse- og de fungere ikke i teams . Så vi har dem på pladser hvor de arbejder alene - Ingen kundekontakt  og meget lidt kontakt med deres nærmeste leder.

Og de er seriøst nogle af vores mest  loyale medarbejdere. 

De blomster på ros og vokser på den tillid vi har givet dem i at arbejde selvstændigt. 

Vi var skeptiske i starten  - men det har de gjort til skamme .

Hvad de ellers har af kontakt med kommunen ved jeg ikke - men vi udbetaler løn hver eneste måned. Så ikke noget med  kontanthjælp for fuldtid her. 

Bare for at sige , at ikke alle arbejdspladser er rådne , og vil kun udnytte folk... 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.