Sige nej til arbejde.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

26. juni 2021

libramarie12

Profilbillede for libramarie12
Anonym skriver:

Jeg har vist lidt behov for at få uddybet for at forstå hvad du mener?

Der er en del der går efter en høj uddannelse. Fordi de hører det er det Mn skal.

Men de er slet ikke dygtig til jobbet.ellers har de ikke der skal til i det job.

Nogle af dem skulle prøve noget andet. Måske fandt de noget de var breder til 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. juni 2021

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Kir skriver:

Nu er det jo sådan med dagpenge, at man jo har været med til at betale for dem. Det er jo en forsikring man har indbetalt til, så man er sikret hvis man skulle være så uheldig at miste sit arbejde. Og mener også der er kommet en regel med at man bliver skåret i dagpengene og derefter løbende skal optjene ret til fuldt beløb når man har været arbejdsløs i tre mdr (sådan var det i hvert fald for 3 år siden) Man betaler i øvrigt også skat af sine dagpenge. Så det der med at "ikke at forsørge sig selv", det er jo netop det der er hele ideen med dagpenge. 

Om hvorvidt man kan arbejde fuld tid og samtidig skrive 2 ansøgninger om ugen ved jeg ikke da jeg ikke har prøvet det. Men man skal ikke underkende hvor meget arbejde der er i at skrive ansøgninger. Og lede efter job på div. jobsider, tage til netværksmøde, jobcafeer, tage ud til arbejdspladser osv. Det tager faktisk overraskende meget tid. 

Men selvforsørgende er man jo ikke på dagpenge, uagtet at man har bidraget til fælleskassen. Hvis den enkeltes bidrag var tilstrækkeligt til at finansiere vedkommendes dagpenge i en ledighedsperiode, var a-kasser overflødige, idet man bare selv kunne spare op. 
I et forsikringsselskab er det kunderne, der alene finansierer både udbetalinger og driften. I en a-kasse finansieres en væsentlig andel af staten, altså skatteborgerne. Og uanset hvad, så ville du vel også som kunde i et forsikringsselskab have en berettiget interesse i at kende til under hvilke betingelser, andre fik forsikringssummer udbetalt? 

Anmeld Citér

26. juni 2021

lineog4

Kir skriver:

Nu er det jo sådan med dagpenge, at man jo har været med til at betale for dem. Det er jo en forsikring man har indbetalt til, så man er sikret hvis man skulle være så uheldig at miste sit arbejde. Og mener også der er kommet en regel med at man bliver skåret i dagpengene og derefter løbende skal optjene ret til fuldt beløb når man har været arbejdsløs i tre mdr (sådan var det i hvert fald for 3 år siden) Man betaler i øvrigt også skat af sine dagpenge. Så det der med at "ikke at forsørge sig selv", det er jo netop det der er hele ideen med dagpenge. 

Om hvorvidt man kan arbejde fuld tid og samtidig skrive 2 ansøgninger om ugen ved jeg ikke da jeg ikke har prøvet det. Men man skal ikke underkende hvor meget arbejde der er i at skrive ansøgninger. Og lede efter job på div. jobsider, tage til netværksmøde, jobcafeer, tage ud til arbejdspladser osv. Det tager faktisk overraskende meget tid. 

Dagpenge er jo netop en forsikring, så at kalde det at forsørge sig selv er vist en tilsnigelse. Jeg betaler 500 kroner om måneden, og skulle jeg have dagpenge fik jeg før skat lige lidt under 20.000 om måneden. Dvs. Jeg skal have betalt i 40 mnd før jeg har betalt for blot en måned udbetalt. Det er jo ideen i forsikring, mage betaler en lille smule for at få kan få udbetalt "meget". 

Men dagpenge eller kontanthjælp personligt, så et jeg af den overbevisning, at alle har ret til et arbejde. For arbejde handler ikke alene om lønnen, men også om at føle en tilknytning, føle sig noget værd osv. Arbejde har langt mere værdi end blot lønnen. Og jeg vil langt hellere tage noget ufaglært oh søge ved siden af, end at være fuldtids jobsøgende 

Anmeld Citér

26. juni 2021

Anonym

Jeg er ledig og har været det et stykke tid.

Jeg kan i hvert fald ikke sige nej til et job, hvis man gør bliver man sanktioneret. Det eneste er at hvis man er enlig forsørger kan man få skrevet ind i sine papirer at man kun kan blive tvunget til at tage arbejdet hvis det ligger indenfor institutionens åbningstid. Jeg var nemlig, som enlig mor, ved at miste dagpenge da jeg fik tilbudt et job der var om aftenen.

Hos mig holder fagforeningen skarpt øje med om jeg sender mindst 2 ansøgninger til opslåede stillinger om ugen, hvis ikke ringer de til mig. Hvilket er helt fair.

Jeg oplever jobcentret som nogen der virkelig vil hjælpe, men ikke strikse på den måde. Det er a-kassen til gengæld (bupl). 

Jeg har søgt mange stillinger, men er sjældent kommet til samtale, nok fordi mit cv ikke er alenlangt. Det kan føles umuligt at få job når man ikke har mange års erfaring.

Selvom jeg er uddannet pædagog søger jeg ALT! Jeg er bare ALDRIG blevet kaldt til samtale på de ufaglærte stillinger jeg søger (mest rengøring, lager, produktion og butik), og jeg er overbevist om at det er fordi de godt ved at jeg som uddannet pædagog ikke har lyst til at gøre rent resten af mit arbejdsliv, men at det er en periode indtil jeg får noget andet.

Derfor oplever jeg at det er rigtig svært at finde arbejde, da jeg føler min uddannelse står i vejen for ufaglærte jobs. For tro mig, jeg tog gerne imod et hvilket som helst arbejde der var i dagtimerne. Men jeg får ikke chancen. 

Anmeld Citér

26. juni 2021

Anonym

Sprit25 skriver:

Nej du kan ikke "bare" få et job i netto. Hvorfor fanden skulle de ansætte en med en uddannelse som f.eks lærer. Fordi de ved jo godt, når du så får lærer jobbet er du videre! 

Lige præcis!

Jeg er pædagog og søger ALT. Men er aldrig blevet kaldt til samtale som ufaglært, selvom jeg har søgt rengøring, lager osv. Kan da godt regne ud at det er fordi de godt ved at jeg er videre så snart jeg har fået et pædagogjob. Jeg tog gerne et rengøringsjob hvis jeg fik chancen, men det gør jeg bare ikke. 

Anmeld Citér

26. juni 2021

Anonym

Anonym skriver:

Lige præcis!

Jeg er pædagog og søger ALT. Men er aldrig blevet kaldt til samtale som ufaglært, selvom jeg har søgt rengøring, lager osv. Kan da godt regne ud at det er fordi de godt ved at jeg er videre så snart jeg har fået et pædagogjob. Jeg tog gerne et rengøringsjob hvis jeg fik chancen, men det gør jeg bare ikke. 

Hvorfor kan du ikke få job som pædagog? Der er jo mega mangel på uddannede pædagoger…

Anmeld Citér

26. juni 2021

Anonym

Anonym skriver:

Hvorfor kan du ikke få job som pædagog? Der er jo mega mangel på uddannede pædagoger…

Ikke på Fyn desværre. Jeg oplever ikke der er voldsomt mange stillinger at søge, indenfor dagtilbud, og er kun blevet kaldt til 2 samtaler. Tror selv det er grundet manglende erfaring. 

Anmeld Citér

26. juni 2021

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet
Anonym skriver:

Ikke på Fyn desværre. Jeg oplever ikke der er voldsomt mange stillinger at søge, indenfor dagtilbud, og er kun blevet kaldt til 2 samtaler. Tror selv det er grundet manglende erfaring. 

Arrg det begynder da at hjælpe på det og vi har vi hvert fald svært ved at finde kvalificeret ansøger til vores (dog tidsbegrænset stillinger) (Fyn). Vi fik kun et par af 20 sidst

Anmeld Citér

27. juni 2021

Tullemoar

Profilbillede for Tullemoar
Anonym skriver:

Jeg er ledig og har været det et stykke tid.

Jeg kan i hvert fald ikke sige nej til et job, hvis man gør bliver man sanktioneret. Det eneste er at hvis man er enlig forsørger kan man få skrevet ind i sine papirer at man kun kan blive tvunget til at tage arbejdet hvis det ligger indenfor institutionens åbningstid. Jeg var nemlig, som enlig mor, ved at miste dagpenge da jeg fik tilbudt et job der var om aftenen.

Hos mig holder fagforeningen skarpt øje med om jeg sender mindst 2 ansøgninger til opslåede stillinger om ugen, hvis ikke ringer de til mig. Hvilket er helt fair.

Jeg oplever jobcentret som nogen der virkelig vil hjælpe, men ikke strikse på den måde. Det er a-kassen til gengæld (bupl). 

Jeg har søgt mange stillinger, men er sjældent kommet til samtale, nok fordi mit cv ikke er alenlangt. Det kan føles umuligt at få job når man ikke har mange års erfaring.

Selvom jeg er uddannet pædagog søger jeg ALT! Jeg er bare ALDRIG blevet kaldt til samtale på de ufaglærte stillinger jeg søger (mest rengøring, lager, produktion og butik), og jeg er overbevist om at det er fordi de godt ved at jeg som uddannet pædagog ikke har lyst til at gøre rent resten af mit arbejdsliv, men at det er en periode indtil jeg får noget andet.

Derfor oplever jeg at det er rigtig svært at finde arbejde, da jeg føler min uddannelse står i vejen for ufaglærte jobs. For tro mig, jeg tog gerne imod et hvilket som helst arbejde der var i dagtimerne. Men jeg får ikke chancen. 

Den oplevelse havde jeg også. Jeg søgte også ufaglært jobs, så som rengøring mm. Men min uddannelse stod i vejen for det. 

jeg ville bare gerne arbejde og bidrage til samfundet, men blev så frustreret over, at min uddannelse stod i vejen… 

Anmeld Citér

27. juni 2021

StortOgSmåt

Profilbillede for StortOgSmåt
Altea skriver:

Vi har lige talt om herhjemme, hvordan pokker der kan være så mange på dagpenge/kh, når så mange brancher skriger på arbejdskraft!

Ingen gider gå på arbejde for 140,-, så der er noget gevaldigt galt med vores system. Fabriksarbejde, rengøring og andre servicefag besættes med udenlandsk arbejdskraft - de HENTER polakkerne i busser og betaler hotel, for at få danske virksomheder til at løbe rundt. Det må være udtryk for forkælelse og ugidelighed, hvis ingen sætter en ære i at tjene vores fælles kasse i stedet for at medvirke til udtømning. Men man er da heller ikke selv ærekær, hvis det er en normal, okay holdning?? Jeg er stærkt rystet

Men din grundpræmis er forkert - der er ikke "så mange uden jobs" - der er faktisk enormt lav arbejdsløshed det seneste års samfundsudvikling tager i betragtning. Det går forbavsende godt for det danske arbejdsmarked. Og de flaskehalse der skabes ved at ledigheden skifter mellem brancher og at der godt kan være ledighed indenfor én branche, men efterspørgsel på arbejdskraft i en anden, er fuldkommen naturlig og et helt "almindeligt" mønster som vi har set adskillige gange igennem historien...

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.