Sige nej til arbejde.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

25. juni 2021

SANIE89

Profilbillede for SANIE89
Carina:-) skriver:

Vi bruger ikke kommunen 

Har vores egen jobbank - men har nu kontakter jobcentret pga manglede respons.

Og det er der vi oplever en slap tilgang til tingene. 

Har lige talt med en medarbejder igen igen igen- og nu undskyldningen at sommerferien starter .

Jeg spurgte ind til om alle i deres register har meldt 6 ugers ferie... og neeej det havde de selvfølgelig  ikke.... pause... men .... pause.... vi kan jo ikke tvinge folk til at svare os når vi ringer...

Nej det har jeg efterhånden forstået... 

Og vi har fået 3 for efterhånden mange år siden sendt ud af kommunen.  

Og ja de havde/ har store udfordringer.  Men men den rigtige støtte og forståelse kan det godt lykkes.

De har været hos os ( vel og mærke på nøjagtig samme løn osv som alle andre)  i flere år.

Men ja jeg undre mig også - og det gør de fleste i diverse brancher også ... og konsekvenserne bliver at vi ser endnu flere østarbejdere i landet, og dermed også social dumping. 

Og vi har en stærk medarbejderestab- så lidt sygdom at det ikke kan måles til MUS 

Folk der har været her i mange år osv -men vi vækster ( heldigvis) og de stillinger kan vi lige pludselig ikke få besat.

En af mine ledere sagde at han tror at dagpenge er på standby pga corona og dermed kan folk gå længere. 

Men må indrømme at det har jeg ikke tjekket.

Det med dagpenge på standby er rigtigt nok.

Nu kan jeg ikke huske det præcise antal mdr. Men jeg er forlænget 6-9 mdr Ca pga corona.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. juni 2021

SANIE89

Profilbillede for SANIE89
Carina:-) skriver:

Vi søger også via fx  jobopslag  og dem der er interesseret blev så tilmeldt jobbank til senere brug. 

Men det fungerer så ikke længere - og så troede jeg naivt at så stor en instans som jobcentret ville fungere... 

Hvad er der igrunden for et job i ønsker besat.

Jeg som ledig er int i at høre. Samt hvor henne af ��

Anmeld Citér

25. juni 2021

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet

Jeg forstår heller ikke at man kan sige nej 

Men det er desværre med undtagelse at dem som skal i praktik dukker op. 95 % bliver væk 

Mens jeg har været her (1,5 år) har vi skulle have 3-4 stykker og alle er bare blevet væk (enkelte har dog givet besked )

Anmeld Citér

25. juni 2021

Anonym

Jeg kender til systemet, da jeg har været på et jobcenter.

Jeg kender til eller læser om SÅ mange arbejdsløse, som netop mener, de er jaget vildt af jobcenteret. Og ja, der er da nogle samtaler, men vi er super flinke, kan ikke komme efter dem på nogen videre ubehagelig måde, så at det skulle være så forfærdeligt, kan jeg ikke se. Folk kan højest sanktioneres lidt i deres ydelse, hvis du udebliver fra samtaler eller andet aktivitet uden nogen "lovlig" grund. 

Jeg synes det er ærgerligt, for virksomheder, skattekassen og den arbejdsløse selv, at vi ikke kan slå hårdere ned, og sende folk i arbejde. Det er trods alt bedst i langt de fleste tilfælde for alle tre grupper (pånær folk, som er så syge, at de har bedre af at forlade arbejdsmarkedet, men de er en minoritetsgruppe, som der vel og mærke heller ikke tages godt nok hånd om- mine ord).

Men ja, folk kan "bare" takke nej gang på gang og blive i systemet. Og piskes rundt gør de i min optik ikke. Jeg har selv for år tilbage været arbejdsløs, i systemet og på kontanthjælp. De ansatte på jobcenteret var SUPER søde, men jeg fandt mig allerede 2 dage efter en virksomhedspraktik (37 timers arbejde i daginstitution for en "sølle" kontanthjælp), for JEG ville ikke snylte på systemet, som en god portion af de andre på mit job-søgningshold ville! De holdt bare snakkeklub, drak kaffe og kom ikke videre- skammeligt.

Anmeld Citér

25. juni 2021

Anonym

Min mand er på dagpenge og må ikke sige nej. Dog har han fået lov til at afvise forlængelse af en midlertidig stilling (som Coronatester for hjemmeplejen), fordi den falder uden for det område, han er uddannet inden for. 

I vores kommune bliver der også fulgt op på, om han tager til jobsamtale, bliver tilbudt et job, osv. Men jeg tror, der er stor forskel fra kommune til kommune.

Anmeld Citér

25. juni 2021

SØS

Profilbillede for SØS
Venter spændt...
Anonym skriver:

Min mand er på dagpenge og må ikke sige nej. Dog har han fået lov til at afvise forlængelse af en midlertidig stilling (som Coronatester for hjemmeplejen), fordi den falder uden for det område, han er uddannet inden for. 

I vores kommune bliver der også fulgt op på, om han tager til jobsamtale, bliver tilbudt et job, osv. Men jeg tror, der er stor forskel fra kommune til kommune.

Se DET forstår jeg så ikke en pind af. Hvorfor i alverden kan man "få lov til" at sige nej til et job, blot fordi det ikke er inden for éns fag? Din mand har jo tydeligvis ikke (pt.) kunne finde et job inden for sit fag, og så må man sgi da tage en tjans inden for et andet fag? Man kan da ikke sætte sig hjem og blive forsørget fordi man ikke kan få et job som f.eks. lærer, hvis det nu var den uddannelse man havde. Så man da tage et job som pædagog, kassedame you name it indtil drømmejobbet bliver muligt?

Anmeld Citér

25. juni 2021

Anonym

Se DET forstår jeg så ikke en pind af. Hvorfor i alverden kan man "få lov til" at sige nej til et job, blot fordi det ikke er inden for éns fag? Din mand har jo tydeligvis ikke (pt.) kunne finde et job inden for sit fag, og så må man sgi da tage en tjans inden for et andet fag? Man kan da ikke sætte sig hjem og blive forsørget fordi man ikke kan få et job som f.eks. lærer, hvis det nu var den uddannelse man havde. Så man da tage et job som pædagog, kassedame you name it indtil drømmejobbet bliver muligt?

Tja. Det er svært at balancere ordentlig tid til at være jobsøgende og skrive seriøse, velfunderede ansøgninger og arbejde fuldtid. Min mand sagde ja tak til forlængelse, hvis det kunne være på deltid og give tid til jobsøgning, men det sagde arbejdsgiver nej til. Så fik han lov til at sige nej og fokusere på jobsøgning i stedet. Mange mennesker bliver nok, ligesom dig, harme over det. Jeg kan nu godt se fornuften i det.

Han søger også deltidsstillinger uden for sit område, men ikke fuldtidsstillinger.

Anmeld Citér

25. juni 2021

Sprit25

SØS skriver:

Nej du kan ikke "bare" få et job i netto. Hvorfor fanden skulle de ansætte en med en uddannelse som f.eks lærer. Fordi de ved jo godt, når du så får lærer jobbet er du videre! 

Anmeld Citér

25. juni 2021

SØS

Profilbillede for SØS
Venter spændt...

Nej du kan ikke "bare" få et job i netto. Hvorfor fanden skulle de ansætte en med en uddannelse som f.eks lærer. Fordi de ved jo godt, når du så får lærer jobbet er du videre! 

Nu skrev jeg intet om at man  “bare” kan noget som helst, så lad venligst være med at skyde mig det i skoene.

situstionen med TS som jeg svarede på var netop at manden var blevet tilbudt et job men havde ønsket - og fået lov til at takke nej - og det var det, jeg reagerede på.

Anmeld Citér

25. juni 2021

Janey

Profilbillede for Janey
Anonym skriver:

Jeg kender til systemet, da jeg har været på et jobcenter.

Jeg kender til eller læser om SÅ mange arbejdsløse, som netop mener, de er jaget vildt af jobcenteret. Og ja, der er da nogle samtaler, men vi er super flinke, kan ikke komme efter dem på nogen videre ubehagelig måde, så at det skulle være så forfærdeligt, kan jeg ikke se. Folk kan højest sanktioneres lidt i deres ydelse, hvis du udebliver fra samtaler eller andet aktivitet uden nogen "lovlig" grund. 

Jeg synes det er ærgerligt, for virksomheder, skattekassen og den arbejdsløse selv, at vi ikke kan slå hårdere ned, og sende folk i arbejde. Det er trods alt bedst i langt de fleste tilfælde for alle tre grupper (pånær folk, som er så syge, at de har bedre af at forlade arbejdsmarkedet, men de er en minoritetsgruppe, som der vel og mærke heller ikke tages godt nok hånd om- mine ord).

Men ja, folk kan "bare" takke nej gang på gang og blive i systemet. Og piskes rundt gør de i min optik ikke. Jeg har selv for år tilbage været arbejdsløs, i systemet og på kontanthjælp. De ansatte på jobcenteret var SUPER søde, men jeg fandt mig allerede 2 dage efter en virksomhedspraktik (37 timers arbejde i daginstitution for en "sølle" kontanthjælp), for JEG ville ikke snylte på systemet, som en god portion af de andre på mit job-søgningshold ville! De holdt bare snakkeklub, drak kaffe og kom ikke videre- skammeligt.

Nu har jeg ikke selv så meget erfaring med systemet, men jeg har indtryk af, at dem der føler sig jagtet mest er dem, der ikke gider arbejde eller aktiveres og dem, der er placeret på KH men reelt er for syge til at arbejde. 

Jeg kender nogle stykker, der har været arbejdsløse for nyligt og en enkelt, der stadig er. De har ikke følt sig jagtet, men har haft gode samtaler med deres a-kasser og jobcenter. Jeg ved, at den ene sagde nej til flere jobs sidst hun var arbejdsløs efter endt elevuddannelse, og det skete der intet ved. 

Jeg har en tidligere kollega, der hører til gruppen, der følte sig uretmæssigt forfulgt. Han var sygemeldt fra hans arbejde, mens han fik behandling for tarmkræft. Alligevel blev han indkaldt til møde med kommunen for at afklare, hvornår han kunne vende tilbage til arbejdet, fordi vores arbejdsplads fik lønrefusion. Der lå en fast plan for hans kemobehandling og antallet af behandlinger, så det burde ikke være nødvendigt med en jobafklaring, men det oplevede han så alligevel at blive indkaldt til.

Jeg har selv været på supplerende dagpenge for nogle år tilbage, så der var reglerne måske anderledes. Dengang fik jeg at vide af jobcenteret, at jeg skulle søge fuldtidsjob, men at jeg kunne nøjes med at søge relevante job, som de anså som værende jobs inden for eller tæt på min uddannelse så noget med økonomi eller jura. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.