Sige nej til arbejde.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

27. juni 2021

Altea

StortOgSmåt skriver:

Men din grundpræmis er forkert - der er ikke "så mange uden jobs" - der er faktisk enormt lav arbejdsløshed det seneste års samfundsudvikling tager i betragtning. Det går forbavsende godt for det danske arbejdsmarked. Og de flaskehalse der skabes ved at ledigheden skifter mellem brancher og at der godt kan være ledighed indenfor én branche, men efterspørgsel på arbejdskraft i en anden, er fuldkommen naturlig og et helt "almindeligt" mønster som vi har set adskillige gange igennem historien...

Men flaskehalse “mellem brancher”, er jo ofte begrundet i, at man ikke vil tage hvad som helst, eller lavtlønnede jobs? Eller fordi ydelser for at gå hjemme, ligger alt for tæt op ad mindstelønnen…

Hvis vi har omkring 150.000 ledige, så synes jeg det er mange, når nogle skriger på arbejdskraft. Og tallet er jo i virkeligheden hele tiden dobbelt så højt, da de som vælger at læse sig klogere, eller ikke når at komme på  en ydelse og tælle med statistisk set er lige så højt som ledigheds tallet.

Så jo- jeg er stadig meget forundret, jeg har da selv med en bachelor og overbygning taget fabriksarbejde eller rengøring hvis ikke lige jeg fik hvad der passede mig - og dermed undgået nogensinde at være på nogen ydelse..

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. juni 2021

Janey

Profilbillede for Janey
Carina:-) skriver:

Nu har vi så en anden situation- og alligevel melder jobcentret pas når erhvervslivet råber på arbejdskraft.

Fik meldingen - at de ikke kunne tvinge folk til at tage et job.

Den ene medarbejder arbejdede ihærdigt i flere dage- men måtte opgive. Da hun heller ikke kunne få tilbagemelding . Og fik hun nogen blev de væk .

Og der er skam arbejdsløse at tage af- 

Jeg mangler fx en I Grenå til fuldtid.  Fandt på kort tid de første 60 cver.  Men det hjælper intet når de ikke vender tilbage på henvendelser.  Så gider jeg ærligt ikke spilde min tid.

Men nu venter erhvervslivet så på at folk fra østlandene igen må bevæge sig frit ind med henblik på at arbejde.  Så vender det her- til stor lettelse for erhvervslivet, og jobcentret og dets brugere. 

Det her har menneskelige konsekvenser.  Også for dem der tror det ikke rammer dem selv

Mindre vækst giver mindre velfærd . - ren logik. 

Nok også derfor der nu tales om at hele ledighedssystemet skal gennemkigges. 

Det er absurd som det ser ud nu - og må indrømme jeg ikke har tjekket om der stadig er suspendering ang jobsøgning osv - men ellers er det vist tydeligt at dem burde ophæves. 

Det er i alles interesse at alle der kan yder så vi ikke får en økonomisk krise.  

Der er stadig en suspendering ifrølge min veninde, der er ledig pt.

Det er selvfølgelig for dårligt, at folk ikke svarer på jeres henvendelse, men jeg tænker, om alle 60 reelt er til rådighed på arbejdsmarkedet. Man skal jo også ligge sit CV i databasen, selv om man egentlig er for syg til at arbejde, så længe man ikke er afklaret til anden ydelse. 

Jeg tænker også på, hvilke profiler I har kigget på, og om det er en målrettet søgning på relevante personer eller "bare" personer i det geografiske område. Jeg ville virkelig gerne sige, at hvis jeg var arbejdsløs ville jeg tage et hvilket som helst arbejde, men jeg har tænkt over det og skal jeg være helt ærlig så ville jeg sige nej til rengøring og pleje af ældre/syge, hvis arbejdet indeholdte intime opgaver som bleskifte og badning.

Derudover ville jeg sige nej, hvis jeg fik tilbudt noget, som jeg ikke engang med en oplæring ville kun se, at jeg kunne udføre på en bare nogenlunde kvalificeret måde, men jeg ville så heller ikke forvente at nogen ville tilbyde mig sådan et job, da det jo heller ikke er i deres interesse at have en medarbejder, der ikke kan udføre arbejdet.

Anmeld Citér

27. juni 2021

Janey

Profilbillede for Janey
Altea skriver:

Men flaskehalse “mellem brancher”, er jo ofte begrundet i, at man ikke vil tage hvad som helst, eller lavtlønnede jobs? Eller fordi ydelser for at gå hjemme, ligger alt for tæt op ad mindstelønnen…

Hvis vi har omkring 150.000 ledige, så synes jeg det er mange, når nogle skriger på arbejdskraft. Og tallet er jo i virkeligheden hele tiden dobbelt så højt, da de som vælger at læse sig klogere, eller ikke når at komme på  en ydelse og tælle med statistisk set er lige så højt som ledigheds tallet.

Så jo- jeg er stadig meget forundret, jeg har da selv med en bachelor og overbygning taget fabriksarbejde eller rengøring hvis ikke lige jeg fik hvad der passede mig - og dermed undgået nogensinde at være på nogen ydelse..

Der kan også være andre grunde end, at man ikke ønsker at tage jobs'ene. Der kan også være tale om, at man ikke er kvalificeret til at tage dem. F.eks. mangler der sygeplejersker, og jeg tror godt, at vi kan blive enige om, at det ville være en dårlig idé at ansætte mig som sygeplejerske, hvis jeg blev ledig med en baggrund i jura og økonomi.

Jeg ved, at der også er mangel på håndværkere og flere specialstillinger, inden for industrien, der ikke bare kan besættes af nogen uden de rette kvaifikationer. Så bare fordi der er ledige at tage af, er det ikke sikkert, at der er kvalificerede ledige til de jobs, der er til rådighed, så det er også en væsentlig del af flaskehalsen.

De mange ledige tæller også de personer, der får dagpenge eller KH i en måned eller 2, men allerede har fået job og så blot for dagpenge eller KH i den korte ledighedsperiode mellem jobs. 

Jeg tror dog, at du har ret i, at der ligger et problem i, at nogle jobs er så lavt betalt, at du faktisk får mere på bundlinien ved at blive på dagpenge eller kontanthjælp. Jeg har en veninde, der for nogle år siden sagde nej til et job, da hun ville tabe penge på at tage jobbet. Hun fik en smule mere i løn end, hun fik på dagpenge, men til gengæld skulle hun køre 1,5 time hver dag, så regningen til brændstof ville æde denne forskel op og ende med i stedet at koste på bundlinien. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.