Altea skriver:
Men flaskehalse “mellem brancher”, er jo ofte begrundet i, at man ikke vil tage hvad som helst, eller lavtlønnede jobs? Eller fordi ydelser for at gå hjemme, ligger alt for tæt op ad mindstelønnen…
Hvis vi har omkring 150.000 ledige, så synes jeg det er mange, når nogle skriger på arbejdskraft. Og tallet er jo i virkeligheden hele tiden dobbelt så højt, da de som vælger at læse sig klogere, eller ikke når at komme på en ydelse og tælle med statistisk set er lige så højt som ledigheds tallet.
Så jo- jeg er stadig meget forundret, jeg har da selv med en bachelor og overbygning taget fabriksarbejde eller rengøring hvis ikke lige jeg fik hvad der passede mig - og dermed undgået nogensinde at være på nogen ydelse..
Der kan også være andre grunde end, at man ikke ønsker at tage jobs'ene. Der kan også være tale om, at man ikke er kvalificeret til at tage dem. F.eks. mangler der sygeplejersker, og jeg tror godt, at vi kan blive enige om, at det ville være en dårlig idé at ansætte mig som sygeplejerske, hvis jeg blev ledig med en baggrund i jura og økonomi.
Jeg ved, at der også er mangel på håndværkere og flere specialstillinger, inden for industrien, der ikke bare kan besættes af nogen uden de rette kvaifikationer. Så bare fordi der er ledige at tage af, er det ikke sikkert, at der er kvalificerede ledige til de jobs, der er til rådighed, så det er også en væsentlig del af flaskehalsen.
De mange ledige tæller også de personer, der får dagpenge eller KH i en måned eller 2, men allerede har fået job og så blot for dagpenge eller KH i den korte ledighedsperiode mellem jobs.
Jeg tror dog, at du har ret i, at der ligger et problem i, at nogle jobs er så lavt betalt, at du faktisk får mere på bundlinien ved at blive på dagpenge eller kontanthjælp. Jeg har en veninde, der for nogle år siden sagde nej til et job, da hun ville tabe penge på at tage jobbet. Hun fik en smule mere i løn end, hun fik på dagpenge, men til gengæld skulle hun køre 1,5 time hver dag, så regningen til brændstof ville æde denne forskel op og ende med i stedet at koste på bundlinien.