Carina:-) skriver:
Som de fleste nok ved - er det pt. Svært at få arbejdskraft.
Men der er stadig en del arbejdsløse - og jeg som arbejdsgiver .- har undret mig over noget , som jeg nu bliver nødt til at høre " folket" om.
Jeg har 2 fuldtidsstillinger vi ikke kan få besat.
Den ene med firmabil og tlf - og overenskomst, arbejdstøj og ordentligt forhold er der selvfølgelig.
Vi har skrevet til 63 personer - både nogen der selv har søgt , og via cv i jobbbanken. Og 5 ( !!!) Har svaret - og vel og mærke så sagt nej tak.
Vi har fået 6 forskellige personer anvist via jobcentret.
1 mødte ikke op til samtale . 2 blev væk efter at have sagt ja til arbejdet - og de sidste 3 svarede ikke på vores henvendelse.
Og nu kommer min undren.
Er det virkelig sådan at man bare kan sige nej til arbejde?
At man bare kan blive væk ? Og at medarbejderne på jobcentret siger de ikke ved hvordan de skal hjælpe os - for de kan ikke tvinge folk i arbejde.... seriøst?
Jeg er virkelig forbløffet over hvor let det åbenbart er at frasige sig arbejde - og kan høre på kollegaer , at vores oplevelse ikke er enestående.
Men de arbejdsløse - jeg har kendt / kender siger de er jaget vildt. Og har førhen ikke tænkt at de nok bare sagde nej, for det kan man jo ikke - eller kan man?
Der er sgu noget der ikke stemmer- og nu kunne jeg godt tænke mig at høre fra dem der kender til systemet. Enten der har været / er arbejdsløs eller dem der arbejder i det.
Hvad sker der lige... ? Efterhånden overvejer jeg at sige ja til arbejdskraft fra Romanien til 60 kr i timen ( firma derfra) Nej self kommer det ikke til at ske,,, men ja... har været selvstændig i 12 år , og ja servicebranchen har aldrig været med i top 10 .
Men vi har aldrig haft brug for jobcentret før - og kan konkludere at de så heller ikke er værd at bruge tid på at kontakte igen... selv om de selv siger der stadig er pænt mange arbejdsløse. Men det hjælper jo ikke , hvis de ikke vil arbejde.
Førhen har vi haft vores egen jobbank- og klaret os med den uden problemer.
Det blev langt- sorry.
Håber nogen vil byde ind med erfaringer fra begge sider. - husk at skrive pænt.
Tidspunktet i søger har meget at sige. Mange vil gerne have deres ferie nu her og har ikke lyst til nyt før ferien er overstået.