Sige nej til arbejde.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

27. juni 2021

StortOgSmåt

Profilbillede for StortOgSmåt

Der blev aldrig tjekket op på mig, men jeg gjorde også det jeg skulle og mere til… men det var selvf. Også midt i corona. 
min sagsbehandler på jobcentret var meget opgivende og forstående overfor, der ingen jobs var der. Ved ikke hvordan det er nu. 

Men har været ledig før, hvor jeg virkelig blev Holst i ørene trods for jeg som overstående gjorde, hvad jeg skulle og mere til. Jeg tror, det er meget forskelligt. 

Grunden til at du ikke blev "tjekket" under Corona er, at man politisk suspenderede den såkaldte "ret og pligt" i beskæftigelsesindsatsen, da man lukkede ned. Så de to perioder kan ikke meningsfuldt sammenlignes, for du har ikke været forpligtet til hverken rådighed eller aktiv jobsøgning, på samme måde som før/efter.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. juni 2021

StortOgSmåt

Profilbillede for StortOgSmåt
Carina:-) skriver:

Og det er nok en af årsagerne til nogen ikke har travlt med at finde  sig et job.

Langt de fleste dagpengemodtagere, uden problemer ud over deres ledighed, har ganske travlt med at finde arbejde og gør også dette indenfor relativt kort tid, med støtte fra jobcenter/A-kasse eller på egen hånd. 

Når man forlænger dagpengeperioden for ledige under Corona og suspenderer en del af de øvrige krav i den aktive beskæftigelsesindsats for andre ydelsesgrupper, er det ikke for at fjerne incitamentet til jobsøgning eller skabe mangel på arbejdskraft hos dig - men for at sikre ydelsesgrundlaget for udsatte grupper af mennesker og samtidig stimulere arbejdsmarkedet - præcis på samme måde, som man forsøger at gøre ved at tilbyde hjælpepakker til dele af erhvervslivet. Det giver rigtig god mening og Danmarks progressive arbejdsmarkeds- og beskæftigelsespolitik har på dette punkt endnu engang (sammenlignet med internationale forhold) vist sig som en ganske god buffer mod samfundsmæssige kriser såsom fx en pandemi.

Samtidig med at vi, alt andet lige, undgår at uligheden og de menneskelige konsekvenser ikke eksploderer. 

Anmeld Citér

27. juni 2021

FrkGranger

Det er mange år siden jeg har gået ledig, men oplevede at blive fravalgt pga min uddannelse som pædagog. De begrundede med at, jeg var overkvalificeret og ville søge videre, indenfor egen branche.

Dette var butiksjob (har før arbejdet 1 år i butik) og rengøring. 

En anden gang blev jeg fravalgt til en pædagog stilling, grundet afstand (1 time i bil) , da de mente jeg ville søge noget tættere på, når der bød sig muligheden.

Men jeg som person kan ikke forstå man siger nej til et job, selv om det ikke lige er indenfor ens ønsker.

Det må være bedst at have et job, kontra være på ydelser. 

Anmeld Citér

27. juni 2021

Tullemoar

Profilbillede for Tullemoar
StortOgSmåt skriver:

Grunden til at du ikke blev "tjekket" under Corona er, at man politisk suspenderede den såkaldte "ret og pligt" i beskæftigelsesindsatsen, da man lukkede ned. Så de to perioder kan ikke meningsfuldt sammenlignes, for du har ikke været forpligtet til hverken rådighed eller aktiv jobsøgning, på samme måde som før/efter.

Det ved jeg skam godt.
men jeg heller ikke rigtigt tjekket hverken før eller efter

Jeg var med i et forsøg, hvor det var A-kassen, som tog de første måneder, og de var rimelig afslappet, da de kunne se, jeg havde gode ansøgninger, gode erfaringer mm 

Så kom corona, og der var den periode, hvor jeg ikke havde samme forpligtelser, men bagefter, der oplevede jeg ikke rigtigt nogen forskel heller. Jeg var til 2 møder, og det var det. 
Jeg valgte dog på et tidspunkt at være på supplerende dagpenge, så jeg kunne få noget på Cv’et, og det endte også i et job, men jeg havde jo samme forpligtelser, og skulle stadigvæk søge jobs. 

Jeg oplevede faktisk bare en sagsbehandler på jobcentret (hedder de egentligt det?), som anerkendte at der var MANGE ansøgere om jobbet, og derfor virkede han meget afslappet. Jeg ved ikke, om det skyldes, at jeg virkelig prøvede at gøre noget ved det

Jeg har været i dagpengesystemet 2 gange. Første gang var meget anderledes, da man mente, jeg skulle i praktik fra dag 1  og de var mere på og pressende. Det er dog nogle år siden. Jeg ved ikke om det skyldes, jeg var meget yngre der

Anmeld Citér

27. juni 2021

Carina:-)

Nu har vi så en anden situation- og alligevel melder jobcentret pas når erhvervslivet råber på arbejdskraft.

Fik meldingen - at de ikke kunne tvinge folk til at tage et job.

Den ene medarbejder arbejdede ihærdigt i flere dage- men måtte opgive. Da hun heller ikke kunne få tilbagemelding . Og fik hun nogen blev de væk .

Og der er skam arbejdsløse at tage af- 

Jeg mangler fx en I Grenå til fuldtid.  Fandt på kort tid de første 60 cver.  Men det hjælper intet når de ikke vender tilbage på henvendelser.  Så gider jeg ærligt ikke spilde min tid.

Men nu venter erhvervslivet så på at folk fra østlandene igen må bevæge sig frit ind med henblik på at arbejde.  Så vender det her- til stor lettelse for erhvervslivet, og jobcentret og dets brugere. 

Det her har menneskelige konsekvenser.  Også for dem der tror det ikke rammer dem selv

Mindre vækst giver mindre velfærd . - ren logik. 

Nok også derfor der nu tales om at hele ledighedssystemet skal gennemkigges. 

Det er absurd som det ser ud nu - og må indrømme jeg ikke har tjekket om der stadig er suspendering ang jobsøgning osv - men ellers er det vist tydeligt at dem burde ophæves. 

Det er i alles interesse at alle der kan yder så vi ikke får en økonomisk krise.  

Anmeld Citér

27. juni 2021

ønskebørn74

Carina:-) skriver:

Som de fleste nok ved - er det pt. Svært at få arbejdskraft. 

Men der er stadig en del arbejdsløse - og jeg som arbejdsgiver .-  har undret mig over  noget , som jeg nu bliver nødt til at høre " folket" om.

Jeg har 2 fuldtidsstillinger vi ikke kan få besat.

Den ene med firmabil og tlf - og overenskomst, arbejdstøj og ordentligt forhold  er der selvfølgelig. 

Vi har skrevet til 63 personer - både nogen der selv har søgt , og via cv i jobbbanken.  Og 5 ( !!!) Har svaret -  og vel og mærke så sagt nej tak. 

Vi har fået 6 forskellige personer anvist via jobcentret. 

1 mødte ikke op til samtale . 2 blev væk efter at have sagt ja til arbejdet - og de sidste 3 svarede ikke på vores henvendelse. 

Og nu kommer min undren.

Er det virkelig sådan at man bare kan sige nej til arbejde? 

At man bare kan blive væk ? Og at medarbejderne på jobcentret siger de ikke ved hvordan de skal hjælpe os - for de kan ikke tvinge folk i arbejde.... seriøst? 

Jeg er virkelig forbløffet over hvor let det åbenbart er at frasige sig arbejde - og kan høre på kollegaer , at vores oplevelse ikke er enestående. 

Men de arbejdsløse - jeg har kendt / kender siger de er jaget vildt. Og har førhen ikke tænkt at de nok bare sagde nej, for det kan man jo ikke - eller kan man? 

Der er sgu noget der ikke stemmer- og nu kunne jeg godt tænke mig at høre fra dem der kender til systemet.  Enten der har været / er arbejdsløs eller dem der arbejder i det.

Hvad sker der lige... ? Efterhånden overvejer jeg at sige ja til arbejdskraft fra Romanien til 60 kr i timen ( firma derfra) Nej self kommer det ikke til at ske,,, men ja... har været selvstændig i 12 år , og ja servicebranchen har aldrig været med i top 10 . 

Men vi har aldrig haft brug for jobcentret før - og kan konkludere at de så heller ikke er værd at bruge tid på at kontakte igen... selv om de selv siger der stadig er pænt mange arbejdsløse.  Men det hjælper jo ikke , hvis de ikke vil arbejde.  

Førhen har vi haft vores egen jobbank- og klaret os med den uden problemer. 

Det blev langt- sorry. 

Håber nogen vil byde ind med erfaringer fra  begge sider. - husk at skrive pænt. 

Tidspunktet i søger har meget at sige. Mange vil gerne have deres ferie nu her og har ikke lyst til nyt før ferien er overstået.

Anmeld Citér

27. juni 2021

ønskebørn74 skriver:

Tidspunktet i søger har meget at sige. Mange vil gerne have deres ferie nu her og har ikke lyst til nyt før ferien er overstået.

Det er helt sikkert en del af grunden. 

Og som en sagde i telefonen til min kollega- så ville hun gerne starte efter skolernes sommerferie.

Det kan vi bare ikke vente på... men godt vi har gode medarbejdere der gerne tager en ekstra skalle.  Men frustrerende er det ... 

Anmeld Citér

27. juni 2021

Anonym

Arrg det begynder da at hjælpe på det og vi har vi hvert fald svært ved at finde kvalificeret ansøger til vores (dog tidsbegrænset stillinger) (Fyn). Vi fik kun et par af 20 sidst

Okay jamen så er det ikke svært at finde job som pædagog... Ved ikke helt hvor du vil hen med det? Meningen med min besked var bare at fortælle at jeg også følte min uddannelse stod i vejen for at få et ufaglært job. 

Anmeld Citér

27. juni 2021

Anonym

Jeg kan så ikke forstå hvorfor du, TS, gerne vil ansætte folk, der er tvunget til at arbejde hos jer. Kan det ikke sætte jeres firma i et dårligt lys, hvis de ikke gør et godt stykke arbejde og på den måde bremse den vækst i har? 

Anmeld Citér

27. juni 2021

Anonym skriver:

Jeg kan så ikke forstå hvorfor du, TS, gerne vil ansætte folk, der er tvunget til at arbejde hos jer. Kan det ikke sætte jeres firma i et dårligt lys, hvis de ikke gør et godt stykke arbejde og på den måde bremse den vækst i har? 

Fordi alternativet er ingen folk.

Og folk der evt tvinges ud , bliver sat i teams 

Så er derved kontrol med deres indsats.

Sørgeligt at det er nødvendigt- og Sørgeligt man overhovedet skal have tanken at voksne mennesker bevidst vil yde et dårligt stykke arbejde. 

Men nu bliver det så heller ikke et scenario- da jobcentret jo ikke  kan tvinge nogen... 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.