LSS skriver:
Jeg er hård og kontant i mine ord, ja. Men det er nødvendigt, ellers ville du måske fordreje mine ord mere end du allerede har gjort - som fx da du mente jeg havde kaldt DIG en køter, men hvor jeg egentlig skrev at du bliver behandlet som en. Stor forskel.
Jeg håber nu alligevel du ikke er SÅ alene som du fremlægger det her, og at du forhåbentligt ER kommet væk, eller er i gang med at pakke. For uanset hvordan du vender og drejer det du er udsat for, så findes der ingen gode eller gyldige undskyldninger for at blive hos sådan en “mand”. I særdeleshed ikke når der er børn involveret også.
I øvrigt har jeg selv engang stået midt i det du står i nu. Jeg blev behandlet som en spand lort, og jeg fandt hele tiden på nye ord der kunne retfærdiggøre hans handlinger. Og jeg blev. Med mine børn. Det var jordens største fejl.
Af mine omgivelser fik jeg tingene serveret på samme måde som du får af mig. Lige på og hårdt, uden indpakning. DET HJALP. Det er nok ikke det du føler du har brug for, men vend den rundt - hvis en veninde fremlagde alt dette for dig, hvad ville du så råde hende til? Forhåbenligt at hun skulle se at komme væk i en fart.
Jeg ville have så pokkers svært ved at tage imod ord som dine fra en veninde, hvis jeg stod i en sårbar situation. Formentlig ville jeg helt undgå dig.
Da min veninde blev udsat for vold af sin kæreste, søgte jeg rådgivning hos Danner. Der blev jeg bekræftet i min egen fornemmelse: Det absolut sidste, man har brug for, er “Hvad venter du på??!”, “Der er ingen undskyldning for at blive!”, “Tænk på dine børn!” osv.
Enhver kontakt med en veninde, der siger sådan, er jo lig med at opsøge bebrejdelser, utålmodighed, guilt trip. Påmindelser om, hvor svag og forkert, man er, når man ikke bare skrider. Og man skal altså ikke stå skoleret for sine nærmeste.
Resultatet er oftest, at voldsofferet dropper kontakten med veninden og isoleres endnu mere. Og det er kun i partnerens interesse, at offeret mister sit netværk.
Ofrene skammer sig typisk over ikke at være stærke og handlekraftige nok til “bare” at forlade partneren. Det behøver man ikke nære yderligere som veninde! Man må tværtimod kunne rumme, at hun ikke gør, hvad man selv finder indlysende rigtigt. Og at hun ganske ofte elsker sin partner på trods af volden.
Når du konsekvent er efter TS herinde og skælder/skammer hende ud - for det gør du - bliver resultatet højst tænkeligt det samme: Hun undgår at læse mere. For hun skal ikke stå til regnskab for dig.
Det virker mere og mere, som om du er mere optaget af at få ret og få det sidste ord, end af at støtte et menneske, der har brug for det. Hvis du ikke er i stand til at vise medfølelse og rummelighed over for hende, så vil det være oplagt, at du forlader tråden. Hun har mere brug for at “være her” end du.