Jeg har ikke læst hele tråden, så undskyld hvis jeg gentager
Jeg er selv skilt og bor med en ny mand. Jeg har 2 børn fra tidligere, han har ingen.
Min eks og jeg gør ingen af de ting sammen. Det eneste vi gør fælles er at være med til skole arrangementer.
jeg ville sådan ønske at vi kunne mere, for børnenes skyld! Men jeg må også sige at der er grænser, nu hvor jeg har en anden mand i mit liv. Man KAN ikke leve videre som om intet var hændt, efter en skilsmisse. Så skulle man være blevet sammen eller også skal man acceptere at man skal leve alene hver for sig i mange mange år.
I den ideelle verden kunne jeg godt tænke mig at min eks og jeg kunne holde fælles fødselsdage for ungerne. På skift hos ham og jeg, og begge familier inviteret. På den måde ville det ikke være malplaceret for nogen at være i og konfirmationer, fremtidige bryllupet og studentergilder ville være så naturlige at holde som store fælles fester uden vores unger skal bekymre sig om stemningen og alt det der.
Men jul, som kun holdes med den anden parts familie. Det ville jeg ikke gøre når jeg har en ny mand. Det er for mig over grænsen for hvad man kan byde en ny partner og det er en af de ting man må æde ved en skilsmisse eller som jeg skrev før, så må man acceptere ikke at skulle have en ny partner.
Vel er børnene vigtige! Men man skal også selv kunne trives i det, så for mig handler det om balance. Det giver ingen mening at man straffer sig selv for et forlist forhold i måske 15år, fordi man ikke vil udsætte børnene for at opleve at mor og far faktisk ikke er sammen mere? Børn er altså ikke altid så skrøbelige som vi gør dem til, hvis bare vi er opmærksomme og taler om det der sker og hører og ser deres reaktioner og hjælper dem igennem forandringerne.. ønsker man et nyt forhold så må man også indgå nogen kompromiser, det gør man i alle forhold.. Jeg ville dælme også være ked af at vi aldrig kunne holde jul sammen eller at jeg skulle være sammen med eksens familie til jul fremfor min nuværende svigerfamilie.
Jul er noget mange holder skiftevis det ene eller det andet sted, så for mig er det ikke i samme grad hængt op på at hele familien er,skal eller bør være tilstede som til en fødselsdag. For mine unger er jul ikke så meget anderledes end før. Det er stadig skiftevis hos mormor/morfar og farmor/farfar. Den eneste forskel er at far ikke er med hos mine forældre og jeg ikke er med hos hans. Det er faktisk en af de ting der aldrig nogensinde har givet anledning til afsavn eller spørgsmål ifbm vores brud.
TS, hvis jeg var dig, så ville jeg kræve at eksen prøvede at være åben overfor dig så du kan være en del af fødselsdagene. Og julen, ville jeg bede om de holdte hver for sig. Jeg ville ikke kunne være i det der foregår nu. En skilsmisse er hård når der er børn involveret, men hvis man ønsker et nyt parforhold så er man død og pine nødt til at løsrive sig lidt fra det forliste forhold for at kunne indgå i et fællesskab med den nye. Og det kan man altså godt, uden at glemme alt om børnene. Balance.!