Min mand vil ikke rejse - skaber problemer.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4. december 2019

Nadije

Hvis i vil diskutere herinde, som i andre debatter. Om hvorfor mine børn ikke må have danske kærester, have sex udenfor ægteskab, leve dansk osv. og den kultur forskel der er. Så skal i være velkommen til det. Men jeg svare ikke på flere af de kommentar, fordi jeg faktisk bliver berørt og føler mig personlig ramt, fordi jeg får en følelse af min religion, kultur og baggrund ikke respekteres. Bare fordi jeg lever i Danmark, så behøver der ikke være danske normer i mit hjem. Mit hjem er mit private domæne. Det er mit private! 

Jeg åbnede for hvordan mit liv rent faktisk ser ud, for at prøve at forklare så godt jeg kan, de kulturelle forskelle der er. For at vise åbenhed, så man måske også fik en dybere forståelse for det. 

Min mand og jeg er ligeværdige. Men vi har forskellige pladser og pligter i forhold til vores ægteskab og mht. børn. Min mand forventes at bevare overblikket og har det sidste ord. Se det som at han er hovedet, men jeg er halsen der kan dreje hovedet i den rigtige retning. 

Jeg ønsker ikke at tage dansk kultur ind i mit hjem. Det er korrekt. Dermed ikke sagt, at mine børn ikke må deltage i alt de ønsker i skolen, fritidsinteressere osv. for det må de bestemt. Hellere end gerne, de lever præcis som danske børn. De kan se de film de vil, de spiller de computerspil de vil, de kan gå til den sport de vil. Have venner overnattende, venner hjemme og lege. Deltager i fødselsdage, juletræ fest. Alting! Men de er muslimer, det bør respekteres og nogen ting kan ikke forenes. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. december 2019

Anonym

Nadije skriver:

Hvis i vil diskutere herinde, som i andre debatter. Om hvorfor mine børn ikke må have danske kærester, have sex udenfor ægteskab, leve dansk osv. og den kultur forskel der er. Så skal i være velkommen til det. Men jeg svare ikke på flere af de kommentar, fordi jeg faktisk bliver berørt og føler mig personlig ramt, fordi jeg får en følelse af min religion, kultur og baggrund ikke respekteres. Bare fordi jeg lever i Danmark, så behøver der ikke være danske normer i mit hjem. Mit hjem er mit private domæne. Det er mit private! 

Jeg åbnede for hvordan mit liv rent faktisk ser ud, for at prøve at forklare så godt jeg kan, de kulturelle forskelle der er. For at vise åbenhed, så man måske også fik en dybere forståelse for det. 

Min mand og jeg er ligeværdige. Men vi har forskellige pladser og pligter i forhold til vores ægteskab og mht. børn. Min mand forventes at bevare overblikket og har det sidste ord. Se det som at han er hovedet, men jeg er halsen der kan dreje hovedet i den rigtige retning. 

Jeg ønsker ikke at tage dansk kultur ind i mit hjem. Det er korrekt. Dermed ikke sagt, at mine børn ikke må deltage i alt de ønsker i skolen, fritidsinteressere osv. for det må de bestemt. Hellere end gerne, de lever præcis som danske børn. De kan se de film de vil, de spiller de computerspil de vil, de kan gå til den sport de vil. Have venner overnattende, venner hjemme og lege. Deltager i fødselsdage, juletræ fest. Alting! Men de er muslimer, det bør respekteres og nogen ting kan ikke forenes. 

Jeg er ærlig talt også i chok over hvordan visse mennesker ønsker assimilation. Du har integreret dig så flot, og det er dit flotte sprogbrug på så kort tid bevis på. Og du har forklaret dig så fint hele vejen igennem. Man skulle tro integration ville være nok. Men næh nej. 

Jeg er også muslim, og denne livstil er det rigtige for os, og den vi kender til. Ligesom jeres rigtige, er det rigtige for jer. 

Og ja man kan godt lave en blandingskultur. Og tage det bedste fra begge verdener, men det indebærer ikke at få danske kærester, drikke, have sex før ægteskab. Men det er åbenbart ikke nok. 

jeg ville også være træt hvis jeg var ts.

Anmeld Citér

4. december 2019

Nadije

Jeg lavede en bruger, fordi vi forsøger at få endnu et barn. Mit sidste barn, jeg kunne ikke tale dansk der eller forstå dansk, kunne heller ikke skrive. Så jeg følte mig alene og jeg tog faktisk til Albanien igen, og jeg fødte der. Min datter er albansk statsborger, så giver sig selv jeg har født der.

Jeg kan skrive dansk den her gang og jeg kan forstå, så jeg oprettede en bruger så når jeg bliver gravid. At jeg så kan dele ting, hvis jeg er bekymret, glad, der sker noget nyt og sådan. Så derfor oprettede jeg en bruger og jeg har haft gode hensigter og kun ville forklare og skabe en positiv dialog med forståelse for hinanden. Men det lykkedes bare ikke. 

Min plan var at prøve at skabe noget positiv den her graviditet når det lykkedes. Istedet for sidst hvor jeg kun havde min mand og min mor over Skype 

Anmeld Citér

4. december 2019

Aggemusen

Profilbillede for Aggemusen
Anonym skriver:

Jeg er ærlig talt også i chok over hvordan visse mennesker ønsker assimilation. Du har integreret dig så flot, og det er dit flotte sprogbrug på så kort tid bevis på. Og du har forklaret dig så fint hele vejen igennem. Man skulle tro integration ville være nok. Men næh nej. 

Jeg er også muslim, og denne livstil er det rigtige for os, og den vi kender til. Ligesom jeres rigtige, er det rigtige for jer. 

Og ja man kan godt lave en blandingskultur. Og tage det bedste fra begge verdener, men det indebærer ikke at få danske kærester, drikke, have sex før ægteskab. Men det er åbenbart ikke nok. 

Bare en strøtanke, selv om jeg normalt ikke deltager i denne slags debatter.

Grundlæggende har alle - i hvert fald efter min overbevisning - lov til at leve præcis det liv, de føler, er mest meningsgivende for dem, så længe det ikke skader andre. Mangfoldighed er på alle måder et stort plus for ethvert samfund.

Jeg mener bare, at det bliver en smule ensidigt, når der uden videre stilles lighedstegn mellem danske mænd/drenge og førægteskabelig sex, druk og generelt syndig livsstil. Jeg vil mene, at der findes en del af slagsen, der for den rette muslimske piges skyld gerne ville undlade at drikke og vente med sex til de var blevet gift, og så ville der vel intet problem være - eller hvad? Man behøver vel ikke nødvendigvis begge at have samme religion for at skabe et godt liv sammen? Religion er jo ikke det, der definerer os som mennesker?

Hvorfor er er det så vigtigt, at en muslim skal gifte sig med en muslim, eller en kristen med en kristen? Og hvorfor er det så vigtigt, at man som troende/religiøs forældre ligefrem mener, at man har retten til at bestemme noget så vigtigt som ens børns fremtidige partneres religion eller etnicitet? Det kommer aldrig til at give mening for mig.

Jeg har igennem mit arbejdsliv set unge mennesker komme frygteligt i klemme mellem forældres forventninger både til religion, uddannelsesvalg og sågar seksualitet og deres egne ønsker, behov og drømme - ikke en situation jeg nogensinde vil ønske for nogen, og sjældent er der en lykkelig slutning.

Alt her i livet drejer sig vel i bund og grund om at være mest muligt lykkelig, og forudsætningen for lykke må nødvendigvis være retten til selv at vælge det, der giver en mest glæde og samtidig vide, at ens nære og kære accepterer og støtter de valg - også selv om man måske vælger et andet spor i livet end dem. 

Jeg er klar over, at alle forældre vil deres børn det absolut bedste her i livet, og mit lille hjertesuk er blot et udtryk for undren.

Anmeld Citér

4. december 2019

lineog4

Anonym skriver:

At forelske sig, gifte sig og leve som mand og kone - kan vel også ske mellem en muslim og en kristen, eller en buddhist og en jøde.

Hvorfor sætte lighedstegn mellem dansk ægtefælle og det At have sex før ægteskabet, drikke og og og og...

En kristen (altså mere end kulturkristen) må så sandelig da heller ikke have sex før ægteskabet. 

Hvorfor må vores børn kun forelske sig i en der har samme religion. Jeg er ikke bange for, at min datter gifter sig muslimsk, hvorfor så være bange for at sin søn gifter sig med min datter?

Anmeld Citér

4. december 2019

Nadije

lineog4 skriver:

At forelske sig, gifte sig og leve som mand og kone - kan vel også ske mellem en muslim og en kristen, eller en buddhist og en jøde.

Hvorfor sætte lighedstegn mellem dansk ægtefælle og det At have sex før ægteskabet, drikke og og og og...

En kristen (altså mere end kulturkristen) må så sandelig da heller ikke have sex før ægteskabet. 

Hvorfor må vores børn kun forelske sig i en der har samme religion. Jeg er ikke bange for, at min datter gifter sig muslimsk, hvorfor så være bange for at sin søn gifter sig med min datter?

Det står i koranen, at det må man ikke, en kvinde må ikke tage en kristen mand og det er hvad jeg forholder mig til og handler udfra. Som sagt, så ændre jeg ikke på min tro eller overbevisninger, bare fordi jeg bor i Danmark. Der bor også kristne i mit hjemland, ateister osv. der er religionsfrihed. Så det er ikke fordi jeg først nu er vant til religionsfrihed. Der har engang været religionsforbud, ja, under diktatur. Men efter diktaturet faldt er der religionsfrihed. Så det er ikke fordi det kun er her i Danmark jeg har skulle tænke på det. 

Men det er simpelthen bare sådan i forhold til religionen. Jeg er ikke ateist. 

En mand må godt giftes med en kristen eller jøde, men ikke en ateist. Men kvinder må ikke. 

Anmeld Citér

4. december 2019

Tommelise

lineog4 skriver:

Man må godt have sex før ægteskabet, selv om man er mere end kulturkristen.

Der er mange retninger. 

Anmeld Citér

4. december 2019

lineog4

Tommelise skriver:

Man må godt have sex før ægteskabet, selv om man er mere end kulturkristen.

Der er mange retninger. 

Okay du får ret  men der er også flere kristne retninger der ikke må. Og der var egentlig mere for ar sige, ar alene fordi man forelsker sig i en kristen eller buddhist eller ateist eller.... Så betyder du ikke man drikker og horer i en uendelighed. 

Der er også unge mennesker uden religiøs tro der vælger cølibat, ikke drikker med mere.... ligesom  alle tyrkere ikke er ens, så er alle danskere heller ikke.

Anmeld Citér

4. december 2019

Tommelise

lineog4 skriver:

Okay du får ret  men der er også flere kristne retninger der ikke må. Og der var egentlig mere for ar sige, ar alene fordi man forelsker sig i en kristen eller buddhist eller ateist eller.... Så betyder du ikke man drikker og horer i en uendelighed. 

Der er også unge mennesker uden religiøs tro der vælger cølibat, ikke drikker med mere.... ligesom  alle tyrkere ikke er ens, så er alle danskere heller ikke.

Der er netop flere retninger og flere fortolkninnger, og der er f.eks. stor forskel på indre missionske og grundtvigianere.

Det er lidt den der med, at jeg ikke bryder mig om, at man vil bestemme, om andre mennesker er "rigtigt " kristne eller "rigtigt" muslimske. 

Ja bestemt er der da danskere, der vælger cølibatet og ikke drikker voldsomt. Det er faktisk ret ærgerligt, at der er det ry, at alle danske unge er på en bestemt måde.

Og der kan også være lidt forskel på, hvor i landet, man befinder sig.

Jeg var selv ret rolig som ung og rendte ikke særlig meget i byen. Drak mig aldrig fuld, men nød et glas vin eller en drink.

Og børnene - der senere bliver unge og voskne - vokser op her i landet, så kommer de jo til at kende den danske kultur såvel som den kultur deres forældre har med. 

Anmeld Citér

4. december 2019

Aggemusen

Profilbillede for Aggemusen
Nadije skriver:

Det står i koranen, at det må man ikke, en kvinde må ikke tage en kristen mand og det er hvad jeg forholder mig til og handler udfra. Som sagt, så ændre jeg ikke på min tro eller overbevisninger, bare fordi jeg bor i Danmark. Der bor også kristne i mit hjemland, ateister osv. der er religionsfrihed. Så det er ikke fordi jeg først nu er vant til religionsfrihed. Der har engang været religionsforbud, ja, under diktatur. Men efter diktaturet faldt er der religionsfrihed. Så det er ikke fordi det kun er her i Danmark jeg har skulle tænke på det. 

Men det er simpelthen bare sådan i forhold til religionen. Jeg er ikke ateist. 

En mand må godt giftes med en kristen eller jøde, men ikke en ateist. Men kvinder må ikke. 

Jeg undrer mig nu stadig - fair nok, at du baserer dine valg her i livet på noget, der står i en religiøs bog, du er et voksent og helt garanteret velovervejet menneske, der fuldt ud er i stand til at tage stilling til, hvad der er mest meningsgivende for dig.

Men hvorfor mener du, at du som forældre har retten til at nedlægge veto overfor dine børns kommende partnere grundet disses religion eller mangel på samme? Og ville du i yderste konsekvens bryde med dine børn, hvis de ikke vælger at følge dine forventninger til dem?

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.