Tommelise skriver:
Der er netop flere retninger og flere fortolkninnger, og der er f.eks. stor forskel på indre missionske og grundtvigianere.
Det er lidt den der med, at jeg ikke bryder mig om, at man vil bestemme, om andre mennesker er "rigtigt " kristne eller "rigtigt" muslimske.
Ja bestemt er der da danskere, der vælger cølibatet og ikke drikker voldsomt. Det er faktisk ret ærgerligt, at der er det ry, at alle danske unge er på en bestemt måde.
Og der kan også være lidt forskel på, hvor i landet, man befinder sig.
Jeg var selv ret rolig som ung og rendte ikke særlig meget i byen. Drak mig aldrig fuld, men nød et glas vin eller en drink.
Og børnene - der senere bliver unge og voskne - vokser op her i landet, så kommer de jo til at kende den danske kultur såvel som den kultur deres forældre har med.
Vi er garanteret meget enige.
Jeg opponerer dels mod stereotypen af den danske unge, som også gør at man taler om ar opdrage albansk eller dansk. Jeg tror ikke jeg opdrager dansk (ved jeg vi ikke gøre da min kære husbond jo også har noget skulle have sagt), og jeg tror heller ikke jeg blev opdraget dansk - i hvert fald kunne jeg da sagtens se både ligheder og store forskelle til den måde mine venner blev opdraget.
Og ja så opponerer jeg, og det tror jeg aldrig jeg vil stoppe med, imod at man vil begrænse sine børn eller rettere give dem en "rigtig" vej, for tænk hvis de ikke følger den, ikke kan, ikke vil, så skal de bøvle med det og det som det gør ved et menneske. Jeg vil altid opfordre til, skrive om, tale om, at alle unikke mennesker er fantastiske netop for det de er - intet barn skal vokse op med en viden om: jeg er "forkert" og da slet ikke i mine forældres øjne.
Det betyder ikke, at jeg ikke godt kan forstå, at når man som troende finder den ro, den salighed, den glæde i troen, at så ønsker man selvsagt at give den til sit barn, man ønsker det som den største have man kan give. Men man skal bare huske at det netop er en gave og ikke en pligt man pålægger sine børn.
Og netop når man vælger "blandingen" være hippie i en konservativ ghetto, være yogaentusiast og hinduist i noveller, være dansker i Tyrkiet, være albaner i Danmark, så er ens job måske en lille smule sværere, for man skal klæde sin børn på til at kunne navigere i det hele, være en succes over hele linjen.