Alkohol og kørsel

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

17. marts 2019

Anonym trådstarter

KASS skriver:

Så forstår jeg ikke dit problem.

Mit svar forbliver det samme. Hvis du ikke vil køre med nogen, der har indtaget alkohol, kan du ikke lave en aftale med din mand om, at han kører, for det mener han, at han kan.

Og vi kan ikke fortælle dig, hvor hurtigt din mand forbrænder alkohol, og det er vel også ligegyldigt, hvis du ikke vil køre med en, der har drukket? For mit vedkommende er det helt ligegyldigt, hvis min mand vil drikke, også bare velkomstdrink, så kører jeg, eller finder en anden løsning, der er et hav at vælge mellem.

Min påstand er, at I aldrig igen behøver at have den her diskussion, hvis I bliver bedre til at planlægge, og du tager ansvaret for dit behov. Jeg har det behov, men det har aldrig været et issue, for jeg planlægger mig “bare” ud af det. 

Vi havde jo netop planlagt . Min mand valgte så at gøre modsat vores aftale . Du forstår tydeligt ikke pointen her !!

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. marts 2019

KASS

Tommelise skriver:

Det er så igen afhængigt af, hvor man bor. 

Det er bestemt ikke alle steder, det er muligt at tage bus/tog en lørdag aften. 

TS skriver jo netop, at hun tit kører, hvis det er tæt på hjemmet.

Så hun forlanger jo ikke, at manden kører hver gang.

Og hun tog jo netop ansvaret ved at køre hjem.

Men det er da respektløst, at man aftaler på forhånd, at det er ham, der kører hjem - og han så drikker for meget til, at TS er tryg ved at køre med ham. 

Lørdag aften 18:30 er det muligt at komme hjem på anden vis, uanset hvor. Tag en taxa til nærmeste busstoppested, hvis det er helt umuligt at finde på andet.

TS skriver jo ikke, at manden drak sig for fuld før langt henne i tråden. Til start handlede det om, hvorvidt han kunne køre med hans indtag. Og at hun ikke kunne køre så langt pga. smerter, der påvirker hende kognitivt, i så fald er det da ikke særlig ansvarsbevidst af nogen af dem.

Ingen ville have været uenig med TS, hvis de havde haft en aftale om, at han skulle køre, men drak sig fuld i stedet. Det er fordi de ikke er enige om, hvorvidt man kan drikke (lidt) og køre eller ej. Hun skriver, at de diskuterer det hver gang - Så måske hun skulle finde andre løsninger end at kræve nul alkohol af sin mand, som ikke finder det problematisk med et par genstande. Hvis de havde en aftale om, at han intet skulle drikke overhovedet, så har hun haft rig mulighed for at påtale det og finde en løsning, når nu hun har iagttaget indtagelse af adskillelige genstande.

At han ikke vil tage det offentlige, hindrer jo ikke hende i at gøre det. Løsningerne er mange, hvis man planlægger og tager ansvar for situationen selv.

Jeg er selv ret nazi med alkohol og kørsel. Det har aldrig været et problem. Heller ikke, når vi er på landet, hvor der ikke er faste busser i weekenderne.  

Anmeld Citér

17. marts 2019

Mor11

Profilbillede for Mor11
Anonym skriver:

Vi havde jo netop planlagt . Min mand valgte så at gøre modsat vores aftale . Du forstår tydeligt ikke pointen her !!

Jeg tror måske KASS tænker, at da i lavede den aftale var i ikke enige om præmissen  

Har jeg ret hvis jeg tror at i blot aftalte at han kørte hjem? At du ikke her nævnte at det altså krævede at han ikke drak alkohol til festen. 

Hvis du nævnte at han ikke måtte drikke overhovedet , så har han helt klart brudt aftalen. Men hvis du antog implicit at han ikke drak noget, så har han ikke været klar over hvad du tænkte og har derfor indgået aftalen med tanken om at han bare skulle være i stand til at køre, men derudover selv kunne styre om han syntes han kunne køre på 0 eller 4genstande over 6timer.  

Og bum, så kom uenigheden netop fordi du skal være tryg ved at køre med ham, og netop fordi ingen kan sige præcis hvor hurtigt han forbrænder alkohol - så tænker jeg en anden gang at det vil være rigtig godt at være helt firkantet omkring forventningerne inden i tager hjemmefra  

Anmeld Citér

17. marts 2019

Anonym trådstarter

Mor11 skriver:

Jeg tror måske KASS tænker, at da i lavede den aftale var i ikke enige om præmissen  

Har jeg ret hvis jeg tror at i blot aftalte at han kørte hjem? At du ikke her nævnte at det altså krævede at han ikke drak alkohol til festen. 

Hvis du nævnte at han ikke måtte drikke overhovedet , så har han helt klart brudt aftalen. Men hvis du antog implicit at han ikke drak noget, så har han ikke været klar over hvad du tænkte og har derfor indgået aftalen med tanken om at han bare skulle være i stand til at køre, men derudover selv kunne styre om han syntes han kunne køre på 0 eller 4genstande over 6timer.  

Og bum, så kom uenigheden netop fordi du skal være tryg ved at køre med ham, og netop fordi ingen kan sige præcis hvor hurtigt han forbrænder alkohol - så tænker jeg en anden gang at det vil være rigtig godt at være helt firkantet omkring forventningerne inden i tager hjemmefra  

Kan mærke jeg IKKE gider denne diskution hvad KASS mener . Der bliver som altid herinde , konkluderet , vendt og drejet . 

Anmeld Citér

17. marts 2019

Anonym trådstarter

KASS skriver:

Lørdag aften 18:30 er det muligt at komme hjem på anden vis, uanset hvor. Tag en taxa til nærmeste busstoppested, hvis det er helt umuligt at finde på andet.

TS skriver jo ikke, at manden drak sig for fuld før langt henne i tråden. Til start handlede det om, hvorvidt han kunne køre med hans indtag. Og at hun ikke kunne køre så langt pga. smerter, der påvirker hende kognitivt, i så fald er det da ikke særlig ansvarsbevidst af nogen af dem.

Ingen ville have været uenig med TS, hvis de havde haft en aftale om, at han skulle køre, men drak sig fuld i stedet. Det er fordi de ikke er enige om, hvorvidt man kan drikke (lidt) og køre eller ej. Hun skriver, at de diskuterer det hver gang - Så måske hun skulle finde andre løsninger end at kræve nul alkohol af sin mand, som ikke finder det problematisk med et par genstande. Hvis de havde en aftale om, at han intet skulle drikke overhovedet, så har hun haft rig mulighed for at påtale det og finde en løsning, når nu hun har iagttaget indtagelse af adskillelige genstande.

At han ikke vil tage det offentlige, hindrer jo ikke hende i at gøre det. Løsningerne er mange, hvis man planlægger og tager ansvar for situationen selv.

Jeg er selv ret nazi med alkohol og kørsel. Det har aldrig været et problem. Heller ikke, når vi er på landet, hvor der ikke er faste busser i weekenderne.  

Vi havde planlagt og lavet aftale. Hvilket du tydelig ikke fanger .

Anmeld Citér

17. marts 2019

Tommelise

KASS skriver:

Det har du altså ikke ret i.

Mange steder går der INGEN bussser efter kl. 18.00 - og nogle steder går der slet ikke busser i weekenden.

Anmeld Citér

17. marts 2019

Mor11

Profilbillede for Mor11
Anonym skriver:

Kan mærke jeg IKKE gider denne diskution hvad KASS mener . Der bliver som altid herinde , konkluderet , vendt og drejet . 

Sorry. Men hvis vi nu glemmer alt om KASS  

Hvordan lød aftalen så hjemmefra? Kan du genkende det med at aftalen måske ikke var så konkret som den måske burde have været? Eller fik du sagt hvad du tænkte og han så reelt bare var ligeglad og drak noget alligevel? 

Det er ikke for at være træls, men for at finde en løsning fremadrettet for jer så i ikke står der igen  

Anmeld Citér

17. marts 2019

AnoMor

Anonym skriver:

Vi havde planlagt og lavet aftale. Hvilket du tydelig ikke fanger .

Men hvad VAR aftalen helt præcis? 

Var i enige om at han intet alkohol skulle drikke og han så gjorde alligevel? 

Aftalen er meget vagt formuleret 

Anmeld Citér

17. marts 2019

KASS

Tommelise skriver:

Det har du altså ikke ret i.

Mange steder går der INGEN bussser efter kl. 18.00 - og nogle steder går der slet ikke busser i weekenden.

Det er jo det, som jeg skriver. Vi kommer steder, hvor der ingen faste busser er i weekenden, men så er der telebusser eller andet. Det er til alle tider muligt at slippe væk fra Udkantsdanmark uden egen bil eller ædru mand, man skal bare se mulighederne.

Parret kunne have lavet en klarere aftale. Parret kunne have planlagt sig ud af problemet, hvis manden ville drikke og konen ikke kunne køre.

Anmeld Citér

17. marts 2019

Tommelise

KASS skriver:

Det er jo det, som jeg skriver. Vi kommer steder, hvor der ingen faste busser er i weekenden, men så er der telebusser eller andet. Det er til alle tider muligt at slippe væk fra Udkantsdanmark uden egen bil eller ædru mand, man skal bare se mulighederne.

Parret kunne have lavet en klarere aftale. Parret kunne have planlagt sig ud af problemet, hvis manden ville drikke og konen ikke kunne køre.

Det har du selvfølgelig ret i.

Men jeg synes, det vil være totalt langt ude, hvis man skal til at hyre en telebus.

For mig er det simpelt, at man f.eks. skiftes til at køre - som de jo også plejer at gøre.

Jeg synes da, det er lidt et problem, hvis manden absolut vil drikke så meget, at hans kone ikke er tryg ved at køre med ham.

Det er nok bare mig - men jeg synes, det er barnligt, at man ikke vil lade være med at drikke, hvis man er den, der skal køre.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.