Dansk folkehjælp/julehjælp.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

22. december 2017

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

Åh den er så svær! 

Jeg tænker nemlig også tit på om det virkelig er en en person derude bag skærmen som VIRKELIG har brug for de ekstra skillinger som folk tilbyder herinde.

For vil virkelig gerne støtte! 

Men gider ikke være til grin og give penge til nogle som har råd til at spare på feks smøger, overforbrug af cola, mærketøj eller lign.

Pisse synd at det går ud over børnene, i know.

Men ja, det er bare ofte lidt “for nemt” at oprette en tråd herinde og vups, står folk i kø for at donerer penge til dem...

Man skal jo kun støtte folk, hvis man kan leve med tanken om, at de muligvis disponerer på en måde, der måske ikke er gennemført fornuftig. Ellers er det afgjort bedst, at man giver bidrag til organisationer, der hjælper udsatte - men igen kan du aldrig med sikkerhed vide, om noget af julekurvens indhold havner det “forkerte” sted. 

Jeg kan personligt godt klare tanken om, at hvis jeg donerer 100 kroner til en enlig mor på KH, så går nogle af pengene til en pakke smøger, eller at hun mangler pengene til flæskestegen juleaften, fordi hun har brugt “for mange” penge på cola. Jeg bruger ikke altid selv mine penge 100 procent og gennemført fornuftigt - jeg har bare råd til at lade være med det. Jeg ville såmænd også gerne direkte give en pakke cigaretter til én, der ikke havde en krone tilbage til resten af måneden - jeg er helt bevidst om, at jeg ikke kan “lære” vedkommende at holde op med at ryge og bruge alle sine penge til det strengt nødvendige ved at undlade det. 

Jeg giver også gerne Hus Forbi-sælgeren en halv pakke cigaretter, selv om han burde droppe smøgerne og bruge sine penge på det helt basale, han mangler. 

Vil man gerne være sikker på, at ens hjælp går til præcis det, man ønsker, fx en gave til et barn, kan man jo købe tingen selv og sende den. Men det er jo stadig en mulighed, at barnets mor har drukket lovligt meget cola eller impulskøbt en mascara tidligere på måneden - det lever jeg fint med. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. december 2017

Anonym trådstarter

Jeg skriver lige et overordnet svar, da jeg ikke kan overkomme at svare alle. 

Til dem der dømmer mig og siger at det drejer sig om prioritering, så er alt skåret ind til benet allerede. Jeg har prioriteret at selvom man kan få gratis briller til børn hos Louis Nielsen, så skal min datter ikke gå rundt med hinkesten, da hendes styrke er så høj at det kun ville være det eneste man ville lægge mærke til hvis man så på hende og hun dermed ville blive et oplagt mobbeoffer. Så der har jeg givet lidt tilskud til det. 

Jeg har prioriteret at hun kan gå til en fritidsaktivitet, så hun kan få et frirum fra hendes syge mor og stadig være barn. Det giver hende både noget selvværd og selvtillid at deltage i noget hun elsker og faktisk er god til, så det vil jeg ikke pille fra hende. Anede så ikke der kunne søges fripas men det er der søgt nu og forhåbentligt går den igennem til næste år, så der vil der blive frigivet lidt penge. 

Jeg har prioriteret at vores sidste 20’er i måneden er gået til en liter mælk og en pakke rugbrød, så min datter ikke skal gå sulten i seng.

Jeg har prioriteret KUN at søge hos dansk folkehjælp, netop fordi de kontakter udbetaling Danmark, så de kan se jeg vitterligt er på kontanthjælp og ikke er en af dem, mere vil have mere.

Jeg har ikke oprettet denne tråd, for at nogle skulle forbarme sig over mig og dermed give mig et tilskud. Jeg har oprettet denne tråd, for ligesom alle andre herinde, dele mine frustrationer om noget der bekymrer mig. Jeg har dog trods alt stadig ytringsfrihed, selvom jeg blot er kontanthjælpsmodtager og ja selvom nogle af bemærkningerne er ret sårende og bedrevidende, så er det stadig min ret at kunne skrive sådan en tråd og ja jeg ved også at nogle nok ville sige at min prioritering mht hendes fritidsaktivitet er helt hen i vejret men helt ærligt det er ikke hendes skyld at jeg er syg og dermed ikke kan arbejde og hun er mit guld, så jeg prioriterer at hun skal have det godt og på trods af alt er med i fællesskab der giver hende så meget positivt hun kan tage med i hendes videre færden gennem livet. Jeg er jo netop med til at vise hende at der ikke er nogen der er bedre end andre, uagtet hvad pengepungen viser. 

Så vil jeg til sidst sige tak til jer der tilbyder et lille tilskud. Det betyder mere end i aner og gør mig varm om hjertet men som sagt er det ikke derfor jeg oprettede min tråd.

Glædelig jul til alle. 

Anmeld Citér

22. december 2017

Lje

Til dem der dømmer mig og siger at det drejer sig om prioritering, så er alt skåret ind til benet allerede. Jeg har prioriteret at selvom man kan få gratis briller til børn hos Louis Nielsen, så skal min datter ikke gå rundt med hinkesten, da hendes styrke er så høj at det kun ville være det eneste man ville lægge mærke til hvis man så på hende og hun dermed ville blive et oplagt mobbeoffer. Så der har jeg givet lidt tilskud til det. 

Jeg har prioriteret at hun kan gå til en fritidsaktivitet, så hun kan få et frirum fra hendes syge mor og stadig være barn. Det giver hende både noget selvværd og selvtillid at deltage i noget hun elsker og faktisk er god til, så det vil jeg ikke pille fra hende. Anede så ikke der kunne søges fripas men det er der søgt nu og forhåbentligt går den igennem til næste år, så der vil der blive frigivet lidt penge. 

Jeg har prioriteret at vores sidste 20’er i måneden er gået til en liter mælk og en pakke rugbrød, så min datter ikke skal gå sulten i seng.

Jeg har prioriteret KUN at søge hos dansk folkehjælp, netop fordi de kontakter udbetaling Danmark, så de kan se jeg vitterligt er på kontanthjælp og ikke er en af dem, mere vil have mere.

Jeg har ikke oprettet denne tråd, for at nogle skulle forbarme sig over mig og dermed give mig et tilskud. Jeg har oprettet denne tråd, for ligesom alle andre herinde, dele mine frustrationer om noget der bekymrer mig. Jeg har dog trods alt stadig ytringsfrihed, selvom jeg blot er kontanthjælpsmodtager og ja selvom nogle af bemærkningerne er ret sårende og bedrevidende, så er det stadig min ret at kunne skrive sådan en tråd og ja jeg ved også at nogle nok ville sige at min prioritering mht hendes fritidsaktivitet er helt hen i vejret men helt ærligt det er ikke hendes skyld at jeg er syg og dermed ikke kan arbejde og hun er mit guld, så jeg prioriterer at hun skal have det godt og på trods af alt er med i fællesskab der giver hende så meget positivt hun kan tage med i hendes videre færden gennem livet. Jeg er jo netop med til at vise hende at der ikke er nogen der er bedre end andre, uagtet hvad pengepungen viser. 

Så vil jeg til sidst sige tak til jer der tilbyder et lille tilskud. Det betyder mere end i aner og gør mig varm om hjertet men som sagt er det ikke derfor jeg oprettede min tråd.

Glædelig jul til alle. 

Selvom det ikke var derfor, du oprettede tråden, så står tilbuddet ved magt!

Jeg krydser for, at du får en positiv tilbagemelding i dag. 

Vh. 

Anmeld Citér

22. december 2017

Sprit25

Anonym skriver:

Glædelig jul til alle. 

Jeg har en minnie kuffert din datter må få? Den har nogle sorte pletter som jeg ikke om kan komme af? 

Men den er helt ny slet ikke taget i brug? Skriv en pb? 

Anmeld Citér

22. december 2017

Hck

Profilbillede for Hck
Anonym skriver:

Glædelig jul til alle. 

Det er da en god prioritering, at din datter går til en fritidsaktivitet.

Anmeld Citér

22. december 2017

Anonym trådstarter

Hck skriver:

Det er da en god prioritering, at din datter går til en fritidsaktivitet.

Tak, det synes jeg jo også.... 

Anmeld Citér

22. december 2017

IenFart

Profilbillede for IenFart
Carina:-) skriver:

Hun skriver dagpleje og børnehave. 

En privat børnepasser er ikke det samme som privat inst. 

Og nej friskole osv får man ikke tilskud til men der er enkelte fripladser man kan søge på den enkelte skole 

Men ja det handler om prioteringer 

Jeg har også ondt af børnene især når man ser hvor mange opslag der er lige nu på forskellige Facebook sider med salg af gavekort til br.fra julehjælp. 

Så spekulere jeg da også på de børn de var tiltænkt.

Får de så ingen gaver for ifølge de organisationer der står bag julehjælp er det jo helt sikkert at det kun er de allermest trængende der får...

Det er ikke så mærkeligt de siger behovet for julehjælp stiger år for år for jeg tror desværre flere og flere ser deres snit til at søge og få selvom de ikke har behov. Eller måske har behov og så søger samtlige steder man kan og takker ja til det hele.

Der var en historie i et sladderblad den anden dag med en dame der lavede et forsøg og søgte og fik julehjælp selvom hun havde både formue og friværdi. Hun takkede så nej, men som du antyder så er kontrollen vist ret tilfældig...

Trist at folks dårlige moral kommer til at gå ud over den velvilje der er over for dem der vitterligt har behov for dem tror jeg også der er rigtig mange af. 

Anmeld Citér

22. december 2017

Lje

IenFart skriver:

Det er ikke så mærkeligt de siger behovet for julehjælp stiger år for år for jeg tror desværre flere og flere ser deres snit til at søge og få selvom de ikke har behov. Eller måske har behov og så søger samtlige steder man kan og takker ja til det hele.

Der var en historie i et sladderblad den anden dag med en dame der lavede et forsøg og søgte og fik julehjælp selvom hun havde både formue og friværdi. Hun takkede så nej, men som du antyder så er kontrollen vist ret tilfældig...

Trist at folks dårlige moral kommer til at gå ud over den velvilje der er over for dem der vitterligt har behov for dem tror jeg også der er rigtig mange af. 

Men hele julehjælps-tanken er jo ikke bundet op på, at der skal sidde en hær af kontrol-funktioner for nidkært at efterse alt i detaljen. Tænk hvis Dansk Folkehjælp eller nogle af de andre skulle til at ansætte små detektiver (eller værre endnu: en DJØF'er til administrationen), så var debatten da først gået helt af sporet. Det kommer faktisk bagpå mig, at Dansk Folkehjælp laver et tjek på, om folk vitterligt er på kontanthjælp. 

Tænk hvis den omtalte dame i stedet havde brugt tiden på at snyde på at lave frivilligt arbejde, på at udvide sin horisont og menneskesyn og gøre en forskel. Sikke vi kunne rykke som samfund. I stedet for at være selvretfærdige politibetjente og lege mrs. Marple ud i falske ansøgninger.

Anmeld Citér

22. december 2017

IenFart

Profilbillede for IenFart

Men hele julehjælps-tanken er jo ikke bundet op på, at der skal sidde en hær af kontrol-funktioner for nidkært at efterse alt i detaljen. Tænk hvis Dansk Folkehjælp eller nogle af de andre skulle til at ansætte små detektiver (eller værre endnu: en DJØF'er til administrationen), så var debatten da først gået helt af sporet. Det kommer faktisk bagpå mig, at Dansk Folkehjælp laver et tjek på, om folk vitterligt er på kontanthjælp. 

Tænk hvis den omtalte dame i stedet havde brugt tiden på at snyde på at lave frivilligt arbejde, på at udvide sin horisont og menneskesyn og gøre en forskel. Sikke vi kunne rykke som samfund. I stedet for at være selvretfærdige politibetjente og lege mrs. Marple ud i falske ansøgninger.

Jeg er fuldstændig enig men sådan er verden bare ikke. Der er rigtig mange derude med en rådden moral og det nytter ikke man bare lader være med at gøre noget for på et eller andet tidspunkt løber pengene op. 

Det er jo det samme med svindel med offentlige midler. Det ville da være fedt hvis det ikke var nødvendigt med kontrol men år efter år viser resultaterne at kommunerne sparer hundredvis af millioner ved at lave selvsamme kontrol. 

Anmeld Citér

22. december 2017

Anonym

Lje skriver:

Så du synes ikke det er trist at folk der ikke har brug for julehjælpen søger?

At en mor og barn, der vitterligt ingen penge har, ikke kan få julehjælp, fordi den i stedet er gået til en mor der måske har røget sine penge op og gået lidt for meget i byen og der så ikke er flere penge nu.....?

Jeg synes dældylme det er godt at der bliver tjekket at folk rent faktisk har brug for hjælpen. Ja det ville være pisse idyllisk hvis det ikke var nødvendigt, men så længe folk som reelt ikke har brug for hjælpen søger, så må det også være nødvendigt at "tjekke op" på folk....

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.