Dansk folkehjælp/julehjælp.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

21. december 2017

Mamalou

Jeg vil også gerne spytte lidt i kassen hvis der er et negativt svar i morgen. Du kan bare skrive til mig 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. december 2017

Anonym

Mariehøne123 skriver:

Hvis man ikke har noget pænt at sige skal man holde sin mund. Sådan er jeg opdraget og det burde du tage udgangspunkt i nu du har vist ytret din holdning tilstrækkeligt. Du har ikke engang anstændighed til at stå frem med navn men gemmer dig som anonym. 

Ja måske kan mange selv spare op og måske er det trådstarters egen skyld men hvad skal hun bruge dine angreb til? Du træder på en der ligger ned. 

Desuden er der om du vil det eller ej reel fattigdom i Danmark. Hvis din faste husleje medicin mv udgør mere end din indtægt er det sgu svært bare at spare 50kr op. Men det er nemt at dømme anonymt når man har sit på det tørre. 

Julehjælp gives de fleste steder netop ikke til folk der “bare” er på kontanthjælp da de netop kan spare op. Et af kriterierne er ofte uforudsete omstændigheder fx sygdom. 

Synes i disse dage af alle vi skal finde julestemningen frem og bidrage positivt istedet for negativt eller bare holde mund. 

Der var da også pænt formuleret? Bare fordi du er uenig i min holdning betyder det ikke den ikke er pæn ,)

Jeg synes det en god ting at folk der ikke har så meget, kan få hjælp. Men jeg står lidt af når man gør sig selv til offer og stakkels mig mentalitet..  

Anmeld Citér

21. december 2017

Lje

Anonym skriver:

Oh My god. 

Du er simpel for godtroende / naiv, du aner intet om ts.

Jeg har tit leget med tanken om at oprette en "åh hvor er det synd for mig tråd" fordi der altid er nogle tosser der vil tilbyde deres hjælp, vågn dog op, det er simpelthen for nemt at oprette en tråd på et forum.

Det handler om periotering, der er altid et sted man kan spare. Om det er ingen junk food eller billigere bolig.

Kontanthjælpsmodtager får alle mulige ekstra ydelser og har mange gange flere penge til rådighed end lønmodtagere. Så come on

Du siger det så flot selv: "Du aner intet om trådstarter". Hovedet på sømmet. Det gør du heller ikke.

Men jeg ved, at de eneste, der taber ved, at alle render rundt og mistænker hinanden for med den ene hånd at søge julehjælp og med den anden hånd 'bare' kunne spare op - det er børnene. Det er de børn, som du og jeg skal være med til at sikre får en platform til at bryde social arv, få en uddannelse og komme væk fra forældrenes understøttelse.

Tror du helt ærligt, at de børn føler sig inkluderet med din holdning eller derimod marginaliserede og udenfor?

Og så husk lige at sætte dig ind i 'tilskud og alt muligt'  efter den nye kontanthjælpsreform. Aldrig har der været flere fattige børn i Danmark.

Men min pointe var såmænd bare, at det uempatiske svar, TS fik fra 'Anonym' var usmageligt. 

Anmeld Citér

21. december 2017

Lje

Anonym skriver:

Der er intet underforstået jeg skrev lige ud af posen.

For Ja, man kan sagtens ligge lidt tilside. Om ikke andet, fik vi alle 4500 i børnepenge d 20 oktober (uden diverse tillæg nogen får).

Ydermere hvis man skal gå i rigtig små sko, betaler hun tydeligvis også til internet lad os bare sige 100kr (urealistisk i know), det er så 1200 på et år der kunne være til julegave til sit barn. Hvis nu ts røg, eller tillod hende og barnet lidt slik ind imellem Ja så kunne det vidst os spares væk.

Så i min optik handler det om prioritering, der var intet underforstået eller sætninger der skulle drejes.

Men bortset fra Det, så ønsker jeg hende glædelig jul. Skrev jeg ha en lorte jul uden gaver, var jeg os blevet svinet. Skulle man så heller ikk ønske en hjemløs en god jul; for ikke at gnide salt i såret? Ussel tankegang

Min opfattelse af dit indlæg er, at det alene er bygget på 'nu skal jeg nok lige moralisere og fortælle dig, hvor lemfældig du er med din økonomi". Og det synes jeg, er usympatisk.

Parallellen til hjemløse står for egen regning. Glædelig jul kan - mig bekendt - ønskes til alle. Det er, for mig, måden, vi taler til hinanden på. Specielt når nogen letter sit hjerte om noget, der gør ondt. 

Anmeld Citér

21. december 2017

Lje

Men hvad et der galt i af spare f.eks 20 kr op om måneden til en julegave ?. I sidste ende giver det trods alt 240 kr som man kan købe for, som er bedre end ingen ting. Jeg håber da også at alle dem som har søgt ( og har brug for det), for hjælp. 

Der er absolut intet galt. Og havde det ikke været juleaften på søndag, så var det et fint forslag. Og havde det været skrevet som et forslag til, hvad TS kunne gøre fra 1.1. 18, så havde det været alletiders.

Men at smide en gang moraliserende, uempatisk gejl i ansigtet på én, der letter sit hjerte - tja... jeg synes det er unødvendigt. 

Anmeld Citér

21. december 2017

Lje

Anonym skriver:

Enig, især når man er enlig mor samtidig, så får man altså i hoved og røv. Min veninde på kontanthjælp gennem mange år, som er alene med sin datter på 6 år, har råd til at sidde i en dyr lejlighed på 110 kvm til 6000-7000 i ren husleje plus forbrug oveni (og vi bor altså i Midtjylland, hvor boligerne ikke er så dyre som mange andre steder). Derudover har hun råd til kun at købe nyt tøj i de allerdyreste mærker til både datteren og hende selv - og meget af det. Så jeg må indrømme jeg heller ikke forstår, hvis man ikke kan lægge fx 50 kr i måneden til side, så der er til en julegave og en fødselsdagsgave til datteren.

Jeg forstår ikke helt dit indlæg.

6000-7000 kroner er jo samme beløb upåagtet, om man bor i København K eller på Mors. 110 m2 er jo samme m2-antal upåagtet om lejligheden ligger det ene eller andet sted. Mener du mon, at din veninde bør flytte, fordi lejligheden er for dyr? 

Hun køber åbenbart mærketøj - mener du, at hun bør starte med kun at købe tøj i HM eller Føtex? 

Hvordan kan du drage paralleller mellem din venindes forbrug og økonomi og trådstartes? 

Du kan jo meddele din veninde, at hun bor for stort, for dyrt, går i for pænt tøj og har for meget tøj og så foreslå hende, at hun skal spare op til jul og fødselsdage i stedet for. Hvad i alverden skal trådstarter bruge din sammenligning til? 

Nu antager jeg, at du kender din venindes økonomi. Så hvis du kan se, at barnet lider last og ikke får dækket sine basale behov, så skal du da gøre noget ved det. Eller hvis din veninde begår social bedrageri. Så skal du melde det. For ja, det er da ikke alle på kontanthjælp, der bor så flot og går så fint klædt. Men det kan jo være, at hun køber tøjet brugt, giver afkald på andre ting, fx ikke skal købe medicin, tager dyre lån for "at passe ind" eller 8 andre legitime årsager til, at hun prioriterer, som hun gør. Men ud over at du har ondt i r*ven over det - så spørger jeg igen: hvad skal trådstarter bruge det til? 

Anmeld Citér

21. december 2017

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

Oh My god. 

Du er simpel for godtroende / naiv, du aner intet om ts.

Jeg har tit leget med tanken om at oprette en "åh hvor er det synd for mig tråd" fordi der altid er nogle tosser der vil tilbyde deres hjælp, vågn dog op, det er simpelthen for nemt at oprette en tråd på et forum.

Det handler om periotering, der er altid et sted man kan spare. Om det er ingen junk food eller billigere bolig.

Kontanthjælpsmodtager får alle mulige ekstra ydelser og har mange gange flere penge til rådighed end lønmodtagere. Så come on

Så man er godtroende, naiv og en tosse, når man gerne vil hjælpe andre og vælger at tro, de faktisk er på den. Fair nok. Hvad er man så, når man kalder andre sådan og endda TIT har overvejet at snyde ved at oprette en falsk tråd? Værre ord end “naiv” dukker op i mit hoved. 

Når nogen beder om støtte og sympati herinde, fordi de har en fødselsdepression, et barn der bliver mobbet eller en mand, der slår dem, kan det også være snyd. Så der ville du selvfølgelig heller ikke søge at hjælpe dem, men i stedet tænke på at oprette en falsk tråd for at tage pis på de godtroende og naive - eller hvad? 

Jeg VED, at jeg har væsentligt flere penge til rådighed end en kh-modtager. Mange, mange flere penge. Jeg ved også, at det i hvert fald ikke er d. 20. december, man kan bruge det til noget som helst, at man burde have prioriteret anderledes tidligere på året. 

Så kan man have som sin indstilling til livet og andre mennesker, at de, der hævder at have problemer, er fulde af løgn og ufornuftige og selvforskyldte i evt. problemer. Man kan også gå ud fra, de faktisk HAR et problem her og nu og udtrykke sin sympati for dem. MIT liv bliver bedre af, at jeg opfører mig ordentligt over for andre, end af at møde dem med mistro og sparke nedad. Også, hvis det skulle betyde, at jeg en enkelt gang lod mig narre, for det har jeg råd til både menneskeligt og økonomisk. 

Lad os sige, du oprettede din snydetråd, og jeg hoppede på den. Jeg ville stadig tænke, at du godt nok måtte have dit at slås med, siden du kunne gøre noget så desperat. Stakkels dig, at du overhovedet kan få den tanke. Så har man da et problem. 

Julens budskab har godt nok trange kår i disse tider. Må du alligevel få en god jul. 

Anmeld Citér

21. december 2017

Anonym

Åh jeg kender følelsen af at skulle vende hver en øre for at få råd. (pga jeg gik ned med angst sidder vi også super stamt denne jul.) Men jeg trøster mig med at vores børn får rigtig mange gaver af andre fra familien samt venner. (så går det nok at de "kun" får for omkring 80kr af os).

Har du ikke familie som giver julegaver til din datter? Min erfaring er at børn ikke kigger på prisen (snare antal eller brugbarheden i gaverne). Tror ikke din datter ville være ked af det hvis bare der er noget at pakke ud. 

Glædelig jul og godt nytår 

Anmeld Citér

21. december 2017

Hck

Profilbillede for Hck
Lje skriver:

Der er absolut intet galt. Og havde det ikke været juleaften på søndag, så var det et fint forslag. Og havde det været skrevet som et forslag til, hvad TS kunne gøre fra 1.1. 18, så havde det været alletiders.

Men at smide en gang moraliserende, uempatisk gejl i ansigtet på én, der letter sit hjerte - tja... jeg synes det er unødvendigt. 

Jo, men lige det her tilfælde skriver ts jo selv at vedkommende har været på kh i flere år og at der ikke er mere af sælge ud af, så det er jo ikke et nyt problem. Forstå det ret, ja, det er et super meget stramt budget i løbet af året, men kunne man lægge 10-20 om måneden ville der være lidt til en gave, også igennem flere år.

Anmeld Citér

21. december 2017

K&S

Anonym skriver:

Der er intet underforstået jeg skrev lige ud af posen.

For Ja, man kan sagtens ligge lidt tilside. Om ikke andet, fik vi alle 4500 i børnepenge d 20 oktober (uden diverse tillæg nogen får).

Ydermere hvis man skal gå i rigtig små sko, betaler hun tydeligvis også til internet lad os bare sige 100kr (urealistisk i know), det er så 1200 på et år der kunne være til julegave til sit barn. Hvis nu ts røg, eller tillod hende og barnet lidt slik ind imellem Ja så kunne det vidst os spares væk.

Så i min optik handler det om prioritering, der var intet underforstået eller sætninger der skulle drejes.

Men bortset fra Det, så ønsker jeg hende glædelig jul. Skrev jeg ha en lorte jul uden gaver, var jeg os blevet svinet. Skulle man så heller ikk ønske en hjemløs en god jul; for ikke at gnide salt i såret? Ussel tankegang

Man får ikke 4500 kr. i børnepenge med et barn på 8 år, så inden du smider en, “vi har jo også alle lige fået...” på bordet, skulle du måske få styr på fakta. 

Desuden er børnepengene helt sikkert medregnet i ts’s budget. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.