Dansk folkehjælp/julehjælp.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

22. december 2017

Loa

TS gider du smide mig en besked?

Hvor gammel er din datter?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. december 2017

Tullemoar

Profilbillede for Tullemoar

Der er virkelig mange dømmende kommentarer i den her tråd. Det er sørgeligt. 

Det er rigtigt nemt at sige, hvad TS skal gøre, men ingen af os kender TS’ økonomi eller historie for hvorfor man er på KH. 

Jeg har lært, at hvis man ikke har noget pænt at sige, så lader man være. 

Til TS: jeg håber, at du får et godt svar Idag..

Anmeld Citér

22. december 2017

Anonym

Carina:-) skriver:

Hun skriver dagpleje og børnehave. 

En privat børnepasser er ikke det samme som privat inst. 

Og nej friskole osv får man ikke tilskud til men der er enkelte fripladser man kan søge på den enkelte skole 

Men ja det handler om prioteringer 

Jeg har også ondt af børnene især når man ser hvor mange opslag der er lige nu på forskellige Facebook sider med salg af gavekort til br.fra julehjælp. 

Så spekulere jeg da også på de børn de var tiltænkt.

Får de så ingen gaver for ifølge de organisationer der står bag julehjælp er det jo helt sikkert at det kun er de allermest trængende der får...

Jeg kender de første to, der søger uden at have reelt behov. 

Den ene er blevet tildelt noget fra en dagligvare butik hvor man får en kasse med julemad og godter. Hvorfor hun har søgt, forstår jeg ikke. De skal holde jul hos noget familie, så de har ikke udgifter til julemad. Og der er da også købt mere end én gave pr barn. Kagedåserne står i stakke med hjemmebagt julebag osv. I min verden er det helt galt at hun overhovedet har søgt. Men hun er på kh, og hvis det er eneste kriterie. Så ja.  Så er hun jo berettiget. Jeg kan bare ikke lade være at tænke at det er lidt vildt, hun har ligeså mange penge som jeg - hvis ikke lidt mere, og jeg er på dagpenge pt. Jeg kunne aldrig drømme om at søge hjælp! Så meget på røven er man altså ikke med de penge! Og det kan jeg også se at hun ikke er med de ting hun køber ind i det daglige.  

Den anden har søgt gaver til børnene - gennem noget mødrehjælp, som sponsoreres af alm gode mennesker . Igen, forstår jeg ikke hvorfor. Jeg skal selv holde jul med de børn og ved at de får flotte gaver fra HELE familien. De mangler intet. 

Jeg vil så gerne være et godt menneske og spæde til hvis folk er i nød. Jeg kaster gerne en 20'er i hatten til dem hjemløse der altid ligger og sover i gågaden, jeg køber hus forbi osv. Men for fanden hvor har jeg svært ved det andet for jeg føler vitterligt at der går MEGET fra de gode organisationers pulje, til de forkerte mennesker.  

Anmeld Citér

22. december 2017

lineog4

Anonym skriver:

Jeg skriver lige et overordnet svar, da jeg ikke kan overkomme at svare alle. 

Til dem der dømmer mig og siger at det drejer sig om prioritering, så er alt skåret ind til benet allerede. Jeg har prioriteret at selvom man kan få gratis briller til børn hos Louis Nielsen, så skal min datter ikke gå rundt med hinkesten, da hendes styrke er så høj at det kun ville være det eneste man ville lægge mærke til hvis man så på hende og hun dermed ville blive et oplagt mobbeoffer. Så der har jeg givet lidt tilskud til det. 

Jeg har prioriteret at hun kan gå til en fritidsaktivitet, så hun kan få et frirum fra hendes syge mor og stadig være barn. Det giver hende både noget selvværd og selvtillid at deltage i noget hun elsker og faktisk er god til, så det vil jeg ikke pille fra hende. Anede så ikke der kunne søges fripas men det er der søgt nu og forhåbentligt går den igennem til næste år, så der vil der blive frigivet lidt penge. 

Jeg har prioriteret at vores sidste 20’er i måneden er gået til en liter mælk og en pakke rugbrød, så min datter ikke skal gå sulten i seng.

Jeg har prioriteret KUN at søge hos dansk folkehjælp, netop fordi de kontakter udbetaling Danmark, så de kan se jeg vitterligt er på kontanthjælp og ikke er en af dem, mere vil have mere.

Jeg har ikke oprettet denne tråd, for at nogle skulle forbarme sig over mig og dermed give mig et tilskud. Jeg har oprettet denne tråd, for ligesom alle andre herinde, dele mine frustrationer om noget der bekymrer mig. Jeg har dog trods alt stadig ytringsfrihed, selvom jeg blot er kontanthjælpsmodtager og ja selvom nogle af bemærkningerne er ret sårende og bedrevidende, så er det stadig min ret at kunne skrive sådan en tråd og ja jeg ved også at nogle nok ville sige at min prioritering mht hendes fritidsaktivitet er helt hen i vejret men helt ærligt det er ikke hendes skyld at jeg er syg og dermed ikke kan arbejde og hun er mit guld, så jeg prioriterer at hun skal have det godt og på trods af alt er med i fællesskab der giver hende så meget positivt hun kan tage med i hendes videre færden gennem livet. Jeg er jo netop med til at vise hende at der ikke er nogen der er bedre end andre, uagtet hvad pengepungen viser. 

Så vil jeg til sidst sige tak til jer der tilbyder et lille tilskud. Det betyder mere end i aner og gør mig varm om hjertet men som sagt er det ikke derfor jeg oprettede min tråd.

Glædelig jul til alle. 

Først jeg håber det er et positivt svar du får i dag - og det håber jeg for alle der søger og har brug for det. Uligheden er støt stigende i Danmark, og desværre er mange endt på kh som i virkeligheden burde være på en ydelse der anerkendte de er for syge til at arbejde lige pt.

Jeg tænkte sådan på denne tråd i går, da jeg trods mine principper købte det åndssvage FIFA 18 til trods for min dreng har både 16 og 17. Vi valgte at købe det trods principper, trods vi synes det er åndssvagt og det gjorde vi, alene fordi vi ønsker at se vores søns glæde når han åbner den gave han ønsker sig allermest. Tænk ikke en gang at kunne give en gave og se ens søn/datters glæde ved en lille gave.

Tiderne er skiftet, talte om det den anden dag, at bare da jeg var barn og min mor var i fast arbejde og min far on and off, der vidste jeg der ikke nødvendigvis var råd til den barbidukke hest jeg så brændende ønskede mig - jeg fik i stedet en hjemmesyet Laura kjole og en barbidukke. Nu spytter jeg hjemmesyede Laura kjoler ud (hvis det var der der var moderne) og barbidukker er noget man får bare fordi. Jo et Bern kan sagtens nøjes, et barn i en fattig familie må forstå sådan er det, men alt er jo relativt og de børn er mindretallet, de hører om julegaver som en iPhone og LEGO Star wars for flere tusind og kan selv berette om ja måske ingen ting eller hjemmelavet gavekort til en ting fra BR til 150 kr når børnepengene kommer. Det er ikke at være fattig set i et globalt perspektiv, men det er at være fattig i DK. Eneste plus ts, dit barn vokser og modnes af det - jeg forstod penge ikke var en selvfølgelighed, det kan jeg kun fortælle mine egne børn med ord. Boede du i nærheden af Roskilde satte jeg mig gerne ned i aften og syede den Laura kjole til din datter (i mere moderne udgave) - du siger bare til. 

Og til slut du skal ikke forklare dine prioriteringer. Jeg tænker du gør det du synes er aller aller bedst og jeg ville personligt også vælge en fritidsinteresse før en julegave

Anmeld Citér

22. december 2017

Carina:-)

IenFart skriver:

Jeg er fuldstændig enig men sådan er verden bare ikke. Der er rigtig mange derude med en rådden moral og det nytter ikke man bare lader være med at gøre noget for på et eller andet tidspunkt løber pengene op. 

Det er jo det samme med svindel med offentlige midler. Det ville da være fedt hvis det ikke var nødvendigt med kontrol men år efter år viser resultaterne at kommunerne sparer hundredvis af millioner ved at lave selvsamme kontrol. 

Enig.

Og jeg undre  mig også over at der ikke er bedre kontrol

Har en facebookven der har fået 1700 af mødrehjælpen - det var hun da glad for - for havde brugt knap 3500 på latenightshopping som hun skrev...

Der kan jeg godt mærke jeg bliver lidt træt...for der sidder helt sikker nogen der har behov -om det er selvforskyldt eller ej er et andet spørgsmål. Men har man 3500 til tøjshopping sidst i december ,har man ikke brug for 1700 fra mødrehjælpen. 

Og ingen tvivl om at hun og alle de andre der snyder sig til penge og hjælp de ikke er berettiget til ,er med til at flere og flere mister lysten til at bidrage. 

Anmeld Citér

22. december 2017

Loa

Enig.

Har en facebookven der har fået 1700 af mødrehjælpen - det var hun da glad for - for havde brugt knap 3500 på latenightshopping som hun skrev...

Der kan jeg godt mærke jeg bliver lidt træt...for der sidder helt sikker nogen der har behov -om det er selvforskyldt eller ej er et andet spørgsmål. Men har man 3500 til tøjshopping sidst i december ,har man ikke brug for 1700 fra mødrehjælpen. 

Og ingen tvivl om at hun og alle de andre der snyder sig til penge og hjælp de ikke er berettiget til ,er med til at flere og flere mister lysten til at bidrage. 

Føj hvor er det også bare kritisabelt.

Håber virkelig jeg får opdraget min børn bedre, end at ende med sådan en holdning som din facebook ven

Anmeld Citér

22. december 2017

Lje

Anonym skriver:

Så du synes ikke det er trist at folk der ikke har brug for julehjælpen søger?

At en mor og barn, der vitterligt ingen penge har, ikke kan få julehjælp, fordi den i stedet er gået til en mor der måske har røget sine penge op og gået lidt for meget i byen og der så ikke er flere penge nu.....?

Jeg synes dældylme det er godt at der bliver tjekket at folk rent faktisk har brug for hjælpen. Ja det ville være pisse idyllisk hvis det ikke var nødvendigt, men så længe folk som reelt ikke har brug for hjælpen søger, så må det også være nødvendigt at "tjekke op" på folk....

Jo for pokker! Det er mere end trist. Og det er synd og skam, at velgørende organisationer skal bruge tid (og penge) på at kontrollere og tjekke efter. 

Men det er godt nok også tragisk, at folk overvejer at oprette tråde herinde for blot at se, om naive tosser (som mig) tilbyder hjælp. Tilsvarende at den omtalte dame faktisk bruger krudt på at fabrikere en falsk ansøgning. Tænk aktivt at sætte sig ned, bruge tid og krafter på at finde tal, så man kan lyve i en ansøgning og så sende den. Mens man tænker 'hahaha, nu skal jeg vise dem'.

Tænk hvis den tid var brugt konstruktivt på at hjælpe nogle andre, gå en tur i skoven eller knalde noget mere... Noget, der gjorde, at hun ville få det bedre med sig selv og dermed ikke havde behov for, at være selvudnævnt politimand. 

Anmeld Citér

22. december 2017

lineog4

Enig.

Jeg forstår simpelthen ikke dem, der har moral til at søge hvis ikke behovet er der. At de kan falde i søvn med en god smag i munden, når de ved de fik uden at have behov, mens nogle med behov får nej.

Og ja desværre gør det man bliver mere varsom med at give. Kan selv mærke hvordan tvivlen er ved at tage bo i mig - jeg gav en bærbar computer, den unge syrier der hentede den er jeg ikke i tvivl om havde brug for den, men der var andre der spurgte til den, og der var spørgsmål som har den dvd drev, følger der mus med osv og nogle takkede pænt nej for så levede den ikke op til forventningerne - så tænker jeg, hmm var den så så vigtig? For ham der hentede den, var den en mulighed for at lave ting til skolen også hjemmefra og der var ingen krav til maskinen. 

Men jeg vælger (i hvert fald endnu) at fastholde troen på det bedste i mennesket og hjælpe hvor jeg kan

Anmeld Citér

22. december 2017

Anonym

Lje skriver:

Jo for pokker! Det er mere end trist. Og det er synd og skam, at velgørende organisationer skal bruge tid (og penge) på at kontrollere og tjekke efter. 

Men det er godt nok også tragisk, at folk overvejer at oprette tråde herinde for blot at se, om naive tosser (som mig) tilbyder hjælp. Tilsvarende at den omtalte dame faktisk bruger krudt på at fabrikere en falsk ansøgning. Tænk aktivt at sætte sig ned, bruge tid og krafter på at finde tal, så man kan lyve i en ansøgning og så sende den. Mens man tænker 'hahaha, nu skal jeg vise dem'.

Tænk hvis den tid var brugt konstruktivt på at hjælpe nogle andre, gå en tur i skoven eller knalde noget mere... Noget, der gjorde, at hun ville få det bedre med sig selv og dermed ikke havde behov for, at være selvudnævnt politimand. 

Tror bare ikke jeg ser omtalte dame som værende det største problem. Måske hun tænkte på det/overvejede det, for at få folk til at se hvor nemt det er at snyde og man måske lige skal tænke en ekstra gang, inden man bare blindt stoler på folk og øser penge ud. Det er selvfølgelig folks egen sag, men som sagt, jo flere der snyder, jo større er risikoen for at dem der virkelig har behov, ikke får.

Anmeld Citér

22. december 2017

Mille123

Mor og meget mere skriver:

Man skal jo kun støtte folk, hvis man kan leve med tanken om, at de muligvis disponerer på en måde, der måske ikke er gennemført fornuftig. Ellers er det afgjort bedst, at man giver bidrag til organisationer, der hjælper udsatte - men igen kan du aldrig med sikkerhed vide, om noget af julekurvens indhold havner det “forkerte” sted. 

Jeg kan personligt godt klare tanken om, at hvis jeg donerer 100 kroner til en enlig mor på KH, så går nogle af pengene til en pakke smøger, eller at hun mangler pengene til flæskestegen juleaften, fordi hun har brugt “for mange” penge på cola. Jeg bruger ikke altid selv mine penge 100 procent og gennemført fornuftigt - jeg har bare råd til at lade være med det. Jeg ville såmænd også gerne direkte give en pakke cigaretter til én, der ikke havde en krone tilbage til resten af måneden - jeg er helt bevidst om, at jeg ikke kan “lære” vedkommende at holde op med at ryge og bruge alle sine penge til det strengt nødvendige ved at undlade det. 

Jeg giver også gerne Hus Forbi-sælgeren en halv pakke cigaretter, selv om han burde droppe smøgerne og bruge sine penge på det helt basale, han mangler. 

Vil man gerne være sikker på, at ens hjælp går til præcis det, man ønsker, fx en gave til et barn, kan man jo købe tingen selv og sende den. Men det er jo stadig en mulighed, at barnets mor har drukket lovligt meget cola eller impulskøbt en mascara tidligere på måneden - det lever jeg fint med. 

Jeg er så enig i din holdning

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.