Hvornår er man "for gammel"?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

16. december 2017

lineog4

Ja - min far døde for en del år siden, men min mor lever endnu.

Min lillesøster ville selvfølgelig ønske, at min far havde oplevet hendes børn. Han nåede at opleve den ældste, men det kan hun ikke huske - dog har hun et billede af sig selv som baby i favnen på bedstefar.

Men min mor var jo nu engang 38, da hun fødte min søs, og min søs var 40, da hun fødte min nevø. 

Alternativet er, at hverken min skønne lillesøster eller min dejlige nevø havde eksisteret.

Og det kan man jo slet ikke forestille sig, når først de er her.

Men jeg har ingen problemer med, at andre mennesker har andre grænser for sig selv - det er mere det med at sætte grænser for andre, jeg synes er noget mærkeligt noget.

Min far fik mig da han var 26 og han nåede ikle at se sine børnebørn og jeg var endda ikke selv sp sent ude (29). Han nåede ikke en gang at holde det ene - det er jeg også ked af, men sådan er livet. Tilgengæld nåede min morfar at se alle 4 oldebørn og det til trods for han var 36 da han fik min mor - igen sådan er livet. 

Ja der er større statistisk sandsynlighed for en levende bedstefar/mor hvis de får børn tidligt, men der ingen garantier. Måske får din nevø en mormor med tid og overskud i mange år også selv om både mor og mormor fik børn sent, måske får han ikke.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. december 2017

Tommelise

lineog4 skriver:

Min far fik mig da han var 26 og han nåede ikle at se sine børnebørn og jeg var endda ikke selv sp sent ude (29). Han nåede ikke en gang at holde det ene - det er jeg også ked af, men sådan er livet. Tilgengæld nåede min morfar at se alle 4 oldebørn og det til trods for han var 36 da han fik min mor - igen sådan er livet. 

Ja der er større statistisk sandsynlighed for en levende bedstefar/mor hvis de får børn tidligt, men der ingen garantier. Måske får din nevø en mormor med tid og overskud i mange år også selv om både mor og mormor fik børn sent, måske får han ikke.

Ja, det er nemlig lige præcis det. Det er ingen garantier.

Statistik kan giver et fingerpeg, men er jo ikke en endegyldig sandhed.

Anmeld Citér

16. december 2017

Morigenigen

Bare en tanke, men som overskriften siger, hvornår er man egentlig det?

Er stødt på flere indlæg med folk på 42+,  nogen med og andre uden børn, der gerne vil have et barn.. Ingen ved hvornår eller om det lykkedes. Men da jeg selv i mine børne år, havde dumme tanker og var ret ked af at min egen mor var "ældre" (hun fik mig som 40 årig og har altid været frisk) Og at jeg den dag i dag synes tiden går lige stærkt nok og egentlig ville ønske hun var yngre.

Så synes jeg selv at det er små sent og begynde at forsøge sig som 42+ 

Jeg fik mine første to børn i begyndelsen af 20’erne og har altid tænkt, at babyræset var slut, når jeg ramte de 30. Jeg syntes, mødre i slutningen af 30’erne var alt for gamle, og at det var synd for børnene.

Men så blev jeg skilt fra børnenes far, der var mig utro af flere omgange. Og så gik der et par år. Og så mødte jeg verdens mest vidunderlige mand. Som ikke havde børn, og som brændende ønskede sig børn. Han er nogle år yngre end mig.

Så nu er jeg 36 og højgravid. Og min mand taler allerede om min. et barn mere. Og han er så god til at være far. Han er super med mine børn og glæder sig helt vildt til, vi får en baby. Og jeg tror seriøst ikke, jeg kan sige nej, hvis han om et par år siger, han vil have et barn mere.

Anmeld Citér

17. december 2017

ønskebørn74

AnoMom skriver:

Jeg har ikke ønske om flere børn nej. 

Jeg har aldrig ønsket/drømt om at få børn. Så hvis jeg ikke have børn som 38 årig, ville jeg slet ikke have børn. 

Har du børn? For en der har børn, ved ikke hvor grænsen ville havde været, hvis ikke det lykkedes..

Anmeld Citér

17. december 2017

AnoMom

ønskebørn74 skriver:

Har du børn? For en der har børn, ved ikke hvor grænsen ville havde været, hvis ikke det lykkedes..

Prøv nu og læs hvad jeg skriver. 

Anmeld Citér

17. december 2017

Anonym

Det kan godt være man selv synes 42 er for "gammel", men så kan man jo bare selv lade være med at få børn i den alder. Kan simpelthen ikke se hvad det egentlig "rager" andre hvad alder nogle vælger får børn i. 

Jeg forstår slet ikke hvorfor trådstarter har behov for at starte denne debat, hvis det ikke er et aktuelt emne for dig - så kan du da være ligeglad med hvad andre gør. 

Kan simpelthen ikke forstå, at man skal have så travlt med hvad andre gør og hvad der er "rigtigt". Man kan da være ligeglad hvad andre gør. Lev dit liv som du vil og lad andre leve som de vil.

Hilsen en 30 årig!

Anmeld Citér

17. december 2017

Rosa-Sofia

Anonym skriver:

Det kan godt være man selv synes 42 er for "gammel", men så kan man jo bare selv lade være med at få børn i den alder. Kan simpelthen ikke se hvad det egentlig "rager" andre hvad alder nogle vælger får børn i. 

Jeg forstår slet ikke hvorfor trådstarter har behov for at starte denne debat, hvis det ikke er et aktuelt emne for dig - så kan du da være ligeglad med hvad andre gør. 

Kan simpelthen ikke forstå, at man skal have så travlt med hvad andre gør og hvad der er "rigtigt". Man kan da være ligeglad hvad andre gør. Lev dit liv som du vil og lad andre leve som de vil.

Hilsen en 30 årig!

Jeg forstår fint din holdning med, at man hver især da skal gøre hvad der føles rigtigt for én og ikke tænke så meget på hvad andre gør eller synes, men hvorfor behovet for sådan et vredt indlæg? Det er jo en debat side og det er da helt fint,  at ts spørger til folks mening om det ene eller det andet. Hvis du synes, at det er et ligegyldigt emne, kan du bare springe tråden over  

Anmeld Citér

17. december 2017

Mor11

Profilbillede for Mor11

Folk må have de grænser de selv vil, men man skal bare lade være at dømme andre for at gøre anderledes. 

Måske sidder man selv og er 43, har teenagebørn, og føler sig kørt over, og tænker at man ved et eller andet om at have børn når man er 43!. Men det betyder bare ikke at naboen føler på samme måde når de er 43. Det er så forskelligt hvordan vores energiniveau, overskud og krop fungerer. 

Jeg bliver sådan lidt træt når jeg ser dilemmaer herinde hvor der bliver pointeret at man lige skal tænke sig om en ekstra gang hvis man overvejer børn når man bare er 35-37! Siden hvornår blev midt 30'erne gammelt? Langt de fleste er efterhånden 30 inden de starter fordi der er så meget fokus på uddannelse først, job, rammerne osv. Så hvis man allerede er for gammel når man rammer midt 30'erne, er det dælme et lille vindue der er "okay" at få sine børn i uden at føle at man er i en eller anden tabubelagt gruppe ligesom unge mødre også ofte føler sig placeret i  

min kæreste er en del ældre end mig, men har ingen børn. Hvis vi en dag får børn vil han være ca midt i 40'erne, men hans fysik, hans  overskud  og energi er næsten på et bedre sted end mit, så det bekymrer mig ikke det mindste. Han regner også stærkt med at fungerer upåklageligt når han er 80. Både baseret på hvordan han har det nu, og hans families historik.

Anmeld Citér

17. december 2017

Anonym trådstarter

Det er bare en debat, men har vel lov til at høre andres meninger om det.

Uden tvivl at mange "ældre" sagtens kan være vildt friske og man hverken kan se eller mærke noget som helst til deres alder, men den er der jo stadig 

Står selv som 30 årig og får den første, og det føler jeg endda også lidt er gammelt eftersom alle omkring mig allerede har mindst 1 

Men nu tænkte jeg bare på det,  fordi jeg som sagt selv har en ældre mor, og selvom man hverken har kunne se eller mærke det, så var jeg stadig ked af det som barn pga andre børns kommentarer og deres forældre var noget yngre, "for så havde de jo deres mor længere tid end jeg havde min".

I dag når man kommer ind på alder, så bliver folk positivt overraskede, men kommer med den der "gud er hun så gammel" osv, og så kører tankerne over i det lidt mere depri med, ja hun er jo egentlig ældre og det går kun en vej nu og man ved ikke hvor mange gode år man har tilbage osv (hvilket man selvfølgelig aldrig kan være sikker på lige meget alder). Men der er da ikke nogen der synes det er sjovt at blive gjort opmærksom på at ens mor er "gammel" . 

Selvom man normalt ikke går og tænker man har en gammel mor, så er det godt nok halv deprimerende når tankerne bliver sat i gang. Jeg er hverken flov eller noget i den retning over at have en ældre mor, men ville da ønske hun var yngre, for så havde jeg hende i længere tid.

Anmeld Citér

17. december 2017

Tommelise

Anonym skriver:

Det er bare en debat, men har vel lov til at høre andres meninger om det.

Uden tvivl at mange "ældre" sagtens kan være vildt friske og man hverken kan se eller mærke noget som helst til deres alder, men den er der jo stadig 

Står selv som 30 årig og får den første, og det føler jeg endda også lidt er gammelt eftersom alle omkring mig allerede har mindst 1 

Men nu tænkte jeg bare på det,  fordi jeg som sagt selv har en ældre mor, og selvom man hverken har kunne se eller mærke det, så var jeg stadig ked af det som barn pga andre børns kommentarer og deres forældre var noget yngre, "for så havde de jo deres mor længere tid end jeg havde min".

I dag når man kommer ind på alder, så bliver folk positivt overraskede, men kommer med den der "gud er hun så gammel" osv, og så kører tankerne over i det lidt mere depri med, ja hun er jo egentlig ældre og det går kun en vej nu og man ved ikke hvor mange gode år man har tilbage osv (hvilket man selvfølgelig aldrig kan være sikker på lige meget alder). Men der er da ikke nogen der synes det er sjovt at blive gjort opmærksom på at ens mor er "gammel" . 

Selvom man normalt ikke går og tænker man har en gammel mor, så er det godt nok halv deprimerende når tankerne bliver sat i gang. Jeg er hverken flov eller noget i den retning over at have en ældre mor, men ville da ønske hun var yngre, for så havde jeg hende i længere tid.

Men der er jo sket en hel del, siden vores mødre fik børn.

Min mor var det, man dengang kaldte "sen førstegangsfødende"  - hun var 29 år, da hun fik min storesøster. 

Vores gennemsnitlige levealder stiger, og i dag er det jo ikke særlig ualmindeligt, at man får børn sidst i 30´erne og i 40´erne. Det var det for øvrigt heller ikke i vore bedsteforældres generation, hvor der ikke var de samme præventionsmuligheder.

Jeg synes, det er fint nok at starte en debat om det, men du dømmer jo allerede andre i dit startanlæg. Du synes, der er lige lovlig sent at gå i gang når "man" er 42+

For nogle er det sent, for andre er det ikke.

Nu kan man jo som nævnt ikke altid bruge statistik til så meget, men der er undersøgelser, der viser, at kvinder, der naturligt bliver gravide og får børn sent, statistisk set har en god chance for at blive gamle.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.