Hvornår er man "for gammel"?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

19. december 2017

ønskebørn74

Tommelise skriver:

Altså prøv nu lige at læse, hvad hun skriver. Hun har ALDRIG haft en drøm om at få børn.

Jeg ved alt om, hvordan det er, når drømmen ikke går i opfyldelse - jeg har ingen børn.

Jeg mødte aldrig den rigtige, og så var det altså svært at få drømmen opfyldt.

Da jeg mødte min nuværende kæreste var jeg 45 år. Vi kunne godt have forsøgt at få et barn sammen, men han ville ikke have flere end de tre, han havde i forvejen. Og på det tidspunkt var det ikke så svært for mig at acceptere, da jeg ved hjælp af en fantastisk terapeut havde fået bearbejdet barnløsheden og var begyndt at se muligheder i stedet for begrænsninger.

Men der findes altså kvinder, der bevidst fravælger børn - hvorfor ikke bare acceptere, at vi er forskellige ? - din drøm behøver jo ikke at være den eneste rigtige.

Jeg har f.eks. en kollega, der har valgt børn fra, for "det cirkus det gad hun ikke" - og det er hendes egne ord. 

Slap af, jeg har blandet to forskellige debattører sammen.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. december 2017

Tommelise

ønskebørn74 skriver:

Slap af, jeg har blandet to forskellige debattører sammen.

Fair nok - det kan vi jo alle komme til.

Jeg kan bare godt forstå, at hun følte sig trådt på, når du blev ved at skrive til hende, at hun da måtte have børn, og at hun ikke selv vidste, hvor hendes grænse gik.

Det var såmænd bare det, jeg reagerede på.

Anmeld Citér

19. december 2017

Anonym

Mor11 skriver:

Det var da en ualmindelig dømmende post. "Ældre mødre er bedre". Æh. Sgu da ikke pr definition. Hvem bedømmer dog det? 

Jeg kan sagtens komme med pro's for at få børn tidligt. Jeg tænker der er for/imod til begge sider. Som med så meget andet. 

Fx

1. Som yngre forældre er man ikke blevet vant tol sin frihed og spontanitet - omvæltningen bliver ikke så overvældende. 

2. Man kan leve sine rejsedrømme osv når man er ældre - men stadig ung og frisk  - og økonomien meget bedre tillader det.

3. Hvis man får børn under uddannelse er der meget mere flexibilitet ift sygdom og pasningstider vs hvis man er i job.

4. Som ung har både krop og sind mere overskud og energi til at være forældre og til at bære en graviditet i det hele taget. Biologisk er det jo også i 20'erne at vi er mest fertile.

5. Man kan være frisk og rørig rigtig mange år frem med sine børn - og måske endda børnebørn hvis man er så heldig. 

6. Midtlivskrise og selvrealisering er ikke et issue ift børn, fordi ungerne allerede er flyttet hjemmefra når man er fyldt 40 

mit indlæg skal du læse med et glimt i øjet. Jeg synes det er noget fis at påstå at det kun er en god ting at være enten ung eller gammel. Begge dele kan være helt fantastisk - det kommer totalt an på hvem man er og hvordan ens liv ser ud.

Hej Mor 11, 

Jeg er faktisk enig. jeg mener heller ikke at yngre eller ældre mødre er bedre en andre mødre. Men jeg blev noget træt af de kommentarer der foreslog at der var en passende alder/en maximums alder. Jeg blev også træt af de kommentarer der implicit foreslog at der er en passende alder - men at for nogle kunne det så være anderledes (f.eks. fordi det ikke var lykkes før eller de ikke havde mødt den rigtige). Min pointe er at +40 også er en strålende alder at få børn. At beskrive det som "second best" er efter min mening også dømmende. At spørge hvornår man er for gammel er dømmende. For i det ligger at yngre mødre alt andet lige er bedre. Derfor, havde jeg en reference til det studie som konluderer at "Ældre mødre er bedre". Ikke fordi jeg faktisk mener det er rigtigt. men fordi det illusterer min pointe. 

Det håber jeg ikke du har taget dårligt op  for det er noget fis (som du siger) at nogle mødre skulle være bedre bare på grund af alder. 

Anmeld Citér

19. december 2017

Mor11

Profilbillede for Mor11
Anonym skriver:

Hej Mor 11, 

Jeg er faktisk enig. jeg mener heller ikke at yngre eller ældre mødre er bedre en andre mødre. Men jeg blev noget træt af de kommentarer der foreslog at der var en passende alder/en maximums alder. Jeg blev også træt af de kommentarer der implicit foreslog at der er en passende alder - men at for nogle kunne det så være anderledes (f.eks. fordi det ikke var lykkes før eller de ikke havde mødt den rigtige). Min pointe er at +40 også er en strålende alder at få børn. At beskrive det som "second best" er efter min mening også dømmende. At spørge hvornår man er for gammel er dømmende. For i det ligger at yngre mødre alt andet lige er bedre. Derfor, havde jeg en reference til det studie som konluderer at "Ældre mødre er bedre". Ikke fordi jeg faktisk mener det er rigtigt. men fordi det illusterer min pointe. 

Det håber jeg ikke du har taget dårligt op  for det er noget fis (som du siger) at nogle mødre skulle være bedre bare på grund af alder. 

Tak jeg læste overhovedet ikke dit indlæg som værende sarkastisk/ironisk eller andet som jeg måske tror var meningen? Jeg er stadig ikke helt sikker.  

men hvorom alting er, når nogen spørger, svarer folk selvfølglig. Og et eller andet sted, er det vel fair nok at sige at man har en personlig grænse, men ikke ser skævt til at andre har en anden? Vi er jo netop forskellige. Så det er vel reelt nok at én mor siger "jeg er 30 nu og føler mig total gammel i min krop og mit sind, så for mig vil 40 være over grænsen! Men min nabo på 45 er total frisk og frejdig, det ville slet ikke være noget jeg tænkte over hvis de valgte at få en baby nu" det synes jeg ikke er at dømme nogen eller noget. 

Men du har ret i at startindlægget lyder som om ts rent faktisk tænker at 40+ er for gammelt sådan helt generelt. Men de efterfølgende svar synes jeg er meget sådan "udfra hvem jeg selv er".  

Anmeld Citér

19. december 2017

Cassandra

Anonym skriver:

Bare en tanke, men som overskriften siger, hvornår er man egentlig det?

Er stødt på flere indlæg med folk på 42+,  nogen med og andre uden børn, der gerne vil have et barn.. Ingen ved hvornår eller om det lykkedes. Men da jeg selv i mine børne år, havde dumme tanker og var ret ked af at min egen mor var "ældre" (hun fik mig som 40 årig og har altid været frisk) Og at jeg den dag i dag synes tiden går lige stærkt nok og egentlig ville ønske hun var yngre.

Så synes jeg selv at det er små sent og begynde at forsøge sig som 42+ 

Det er gudskelov individuelt - jeg er pt 37 og har fire børn, en på 7, 3,5, vores engledatter og Emmely på 6 måneder. Og jeg er nok ikke helt færdig endnu....vil meget gerne have et barn mere, men først om 2 år. Så vil jeg være 39 og i min optik ikke for gammel

Anmeld Citér

20. december 2017

alenemor42

jeg har fået børn som 22, 28 og 43 år 

Jeg har ikke mødt nogle fordømmende mennesker men jeg er også ligeglad 

Naturen sætter jo sine helt klare begrænsninger, dejligt simpelt ikke 

Anmeld Citér

20. december 2017

Mor11

Profilbillede for Mor11
alenemor42 skriver:

jeg har fået børn som 22, 28 og 43 år 

Jeg har ikke mødt nogle fordømmende mennesker men jeg er også ligeglad 

Naturen sætter jo sine helt klare begrænsninger, dejligt simpelt ikke 

Hvordan har det været at få en efternøler? Vi snakker en del om det, men er slet ikke sikre nemlig.  

Anmeld Citér

20. december 2017

alenemor42

Mor11 skriver:

Hvordan har det været at få en efternøler? Vi snakker en del om det, men er slet ikke sikre nemlig.  

Det har været/er dejligt, man har en anden ro på det hele. Men også hårdt som det er med alle børn uanset hvor gammel man selv er 

Anmeld Citér

21. december 2017

Mor11

Profilbillede for Mor11
alenemor42 skriver:

Det har været/er dejligt, man har en anden ro på det hele. Men også hårdt som det er med alle børn uanset hvor gammel man selv er 

Det har ikke været et "chok" at blive bombet tilbage ift frihed og spontanitet? Jeg tænker meget på det her med at man endelig er lidt mere frigjort fra andres behov  - og så lige tager hele turen igen.  

Anmeld Citér

21. december 2017

alenemor42

Mor11 skriver:

Det har ikke været et "chok" at blive bombet tilbage ift frihed og spontanitet? Jeg tænker meget på det her med at man endelig er lidt mere frigjort fra andres behov  - og så lige tager hele turen igen.  

ikke et chok, men nogle gange tænker man da på den frihed man havde, men når jeg så tænker over hvad jeg ville bruge min fritid til ville det være at arbejde mere. Så forsvinder tanken hurtigt igen 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.