Anonym skriver:
TAK, så fik man lige den med !
Hvad er der galt med at få børn senere ? Det kan da ikke være værre end at få dem som 14-15 årige ?
Det er samfundets norm at man ikke får børn efter en vis alder... jeg er så totalt hævet over den form for manipulering af mit liv !
Jeg er sådan set grundlæggende enig med dig og har ingen problemer med, at den enkelte kvinde får barn i en alder af 40+. Nu er der forsvindende få, der får børn som 14-15-årige, og det er i mine øjne “whataboutism” at trække ind i debatten.
Der, hvor jeg ser et problem, er når normen bliver, at man generelt får børn senere og senere, og det nærmest bliver uhørt at få børn før de 25 år. Der kolliderer samfundstendensen med biologien, for det koster nu engang samfundet meget dyrt i fertilitetsbehandling, når en betragtelig del af kvinderne udskyder graviditet, til de er 35+ - og igen, det er overordnet set, for selvfølgelig er der også 20-årige, der har svært ved at opnå graviditet og 47-årige, der er yderst fertile.
Biologien har ikke rettet sig ind efter, at vores middellevealder er stærkt stigende, og det derfor er nonsens at opfatte børn af nybagte mødre på 40 som værende i stor risiko for at blive forældreløse som 20-årige.
Jeg er stor fortaler for det frie, personlige valg også på familiefronten, men der er i mine øjne noget uheldigt ved, at det trækker den vej, hvor man er en usædvanligt ung mor som 22-årig.
Anmeld
Citér