Jeg er ryger og tager altid hensyn til mine medmennesker når jeg ryger dvs. går altid væk fra andre når jeg ryger udenfor (hvilket jeg altid gør), smider aldrig mine skodder i naturen eller andet affald for den skyld.
Men hvad med damen med et overforbrug af parfume, hvor er hendes hensyn til allergikere? Eller de meget overvægtige dom også for følgesygdomme, hvor er deres hensyn til andre mennesker, i form af unødige brug af skattekroner på sygehusene, osv... Eller alkoholikeren som ikke magter sine børn som bliver så omsorgssvigtet, at det også koster mange skattekroner - lad os nu bare indse at stort set alle (dårlige) valg kan have konsekvenser for andre mennesker, både her og nu og på sigt.
Selvfølgelig skal rygerne tage hensyn, andre skal ikke belemres med deres vaner, men som ryger må man (endnu) gerne færdes i det offentlige rum med en smøg, som fx. på fortorvet, og ingen dør af at passere en ryger - du KAN dø af at blive udsat for massiv passiv rygning, hvilket det vist reelt ikke er at passere en ryger indimellem.
Anmeld
Citér