Rygere ved busstoppested

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3. juli 2017

Aristocats

lineog4 skriver:

Vauw den her tråd som egentlig bare handlede om hvorvidt man siger noget til en der søtønder en cigaret i busstopskurer eller ej har godt nok udviklet sig og i en retning der for mig viser mere om den retorik der er blevet okay i dagens Danmark end den viser noget om rygere og olle-rygere. Nogle skriver om menneskejagt på rygere og jo der forstår jeg, men det er jo "bare" den retorik vi synes er okay når det handler om andre mennesker, jeg har mødt den på gaden med mine  børn, hvor jeg er blevet skældt ud over de fyldte for meget på fortorvet, eller at de grinede for højt osv. Vi ser det i ammedebatten hvor det er legalt at kalde en ammende kvinde for klam. Vi ser det i debatten om overførselsindkomster hvor det er okay at kalde andre for nassere osv osv osv. Puha jeg er nok for gammel, men jeg kan slet ikke have den retorik, kan slet ikke have det er okay at kalde hinanden diverse ting og ikke mindst st man tror det er konstruktivt. Jeg er sikkert på at 9 ud af 10 rygere, ville enten slukke cigaretten eller gå ud, hvis jeg helt roligt spurgte om de ville så venlige. Men hvis de er blevet st af alt den dårlige retorik tidligere vil 9ud 10 formodentlig give mig et dårligt svar for de vil høre min venlige forespørgsel som en del af den dårlige retorik. 

Og tykke Bente med parfumen skal nu også skamme sig - ja ironisk billede og så kan der sidde en Tykke Bente bag skærmen og vide men med ironi undskyldningen må sige alt grimt om hende man har lyst til, man er jo vare ironisk.

Jeg burde svare på rygeproblematikken, men ønsker langt mere at spørge alle om de ikkw nok vil tænke over hvordan de taler om andre det være sig rygere, tykke, kontanthjælpsmodtagere, hundeejere og kagespisere. Og når I har tænkt så vælg at gå imod den retorik og spred budskabet. 

!!

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. juli 2017

Aristocats

Enig i at sammenligningen kunne vlre bedre, det var nu mere for at påvise hvor få rygere der reelt er tilbage i DK, og tallet falder, hvorimod tallet af overvægtige synes at blive ved med at stige, så hvor vi om rygerne nu taler pasiv rygning og lugtgenerne (hader selv lugten af røg, trods jeg ryger), så kan man tale om stigene omkostninger for samfundet pga de overvægtige. 

Det der var min pointe, antallet af rygere falder, antallet af overvægtige stiger - det ene er positivt, imens det andet er stærkt bekymrende. 

Og lad os så opfører os ordentligt overfor hinanden, man råber jo heller ikke at en overvægtigt med en burger i hånden, hvorimod det er blevet mere okay at opføre sig direkte dårligt overfor en ryger.

Røg er skadeligt, det er indiskutabelt. Men det gover vel ikke folk ret til at opfører sig som om at en ryger er en slags 2.rangs borger.

Men er der ikke også noget om at nogle mennesker nogle gange behandles som andenrangsborgere... for eksempel overvægtige, kontanthjælpsmodtagere, invandrere, rygere.. og det er jo også dét som er lineog4 påpeger, hvordan det lige pludseligt er mere og mere legalt at anse og omtale andre mennesker somom de faktisk var en slags andenrangs borgere der ikke fortjener den samme mængde respekt og gode tone som andre. Handler det i virkeligheden ikke om at vi skal stå op og tage os selv og andre i nakken når vi formår at gå under bæltestedet i omtale og snak om udskældte "typer". Nogle mennesker blive lowkey behandlet som andenrangsborgere og det burde vi alle sammen sige stop imod og så prøve at trække vejret inden vi udtaler os om andre folks forskellige laster for både dit og dat og samfundet, om man er ryger eller vejer 200 kilo eller noget helt tredje, så er man jo absolut ikke tjent til at blive  nedgjort. Og det er dér den ligger 

Anmeld Citér

3. juli 2017

Mom

Profilbillede for Mom
Aristocats skriver:

Men er der ikke også noget om at nogle mennesker nogle gange behandles som andenrangsborgere... for eksempel overvægtige, kontanthjælpsmodtagere, invandrere, rygere.. og det er jo også dét som er lineog4 påpeger, hvordan det lige pludseligt er mere og mere legalt at anse og omtale andre mennesker somom de faktisk var en slags andenrangs borgere der ikke fortjener den samme mængde respekt og gode tone som andre. Handler det i virkeligheden ikke om at vi skal stå op og tage os selv og andre i nakken når vi formår at gå under bæltestedet i omtale og snak om udskældte "typer". Nogle mennesker blive lowkey behandlet som andenrangsborgere og det burde vi alle sammen sige stop imod og så prøve at trække vejret inden vi udtaler os om andre folks forskellige laster for både dit og dat og samfundet, om man er ryger eller vejer 200 kilo eller noget helt tredje, så er man jo absolut ikke tjent til at blive  nedgjort. Og det er dér den ligger 

Enig, og det var faktisk min pointe. Behandel andre med respekt, ingen er 2 rangs borgere.

Anmeld Citér

5. juli 2017

Kurt_H

Jeg er ex. ryger og bliver "pæn" sur , hvis nogen ryger i nærheden af børn !

Det burde være forbudt at ryge i nærheden af børn, punktum !

Jeg flytter mig altid, så vinden ikke blæser røg i hovedet på mig, fordi jeg har det valg.

Det har børn ikke ! De kan ikke "bare" flytte sig, hvis de skal alene med bussen og har fået at vide hvor de skal stå. (Sådan nogle størrelser er super loyale !)

På OBC lavede man en zone til rygerne. Selv den zone ignorer de fuldstændigt, så der er ikke meget håb for nutidens race af rygere. De er totalt respektløse med deres uddøende adfærd.

Skal man ryge, så gør det med respekt for andres ve og vel.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.