Anonym skriver:
Jeg sammenligner det, fordi jeg synes det er sammenligneligt.
Du synes kønnet er overfladisk og ligegyldigt, det synes jeg ikke. Husk vi alle har forskellige meninger, og det har vi lov til.
For min skyld må du gerne vælge blå øjne til.
Hvad mener du med den sidste sætning?
Men hverken køn eller øjenfarve kan jo nogensinde være dét, der bestemmer hvilket barn eller hvilket liv jeg får med det specifikke barn - det ER jo rent teoretisk set fuldstændig ligegyldigt, med mindre man har nogle meget klare forestillinger om hvordan piger er og hvordan drenge er - hvilket jeg ovenikøbet synes er forskruet og også noget stort at gamble med, da der jo aldrig nogensinde er nogen garanti for at disse forestillinger holder stik. Min mening er vel bare, at jeg mener bestemt ikke, at jeg kan forudse hvordan mit barn bliver, hverken udfra køn, øjenfarve, krøller eller ej - og du mener du, at det er tilfældet hos dig? Hvad er dét, som gør kønnet vigtigt? Er det forestillingen om et pige-børneværelse? Ridning og prinsesser? Er der flere pigenavne at vælge imellem? Det er jo udelukkende kun os selv der skaber disse forestillinger (som er totalt ubrugelige i praksis og skadelige) og også kun os selv, der sætter grænser for hvad vi ønsker. Hvem siger, at du ikke kan lave præcis det samme med en dreng som med en pige, hvem siger man ikke kan male sengen lilla til en dreng (hvis det er sådanne ting der for eksempel gør at man ønsker en pige)?
Med den sidste sætning mener jeg, at der skal være grænser for, hvad vi forældre kan skabe og korrigere børn til, i forhold til vores egne egoistiske behov og overfladiske og forskruede forventninger, ønsker og forestillinger til dit og dat. Et barn skal være ønsket udelukkende baseret på det grundlag at det er et barn, et barn skal ikke være ønsket baseret på forestillinger om køn, bestemt udseende eller noget helt tredje. Det er for mig helt grundlæggende uetiske og forskruede grundlag at bringe børn til verden på. I et vis omfang er det altså kun forsvarligt at lade naturen gå sin gang.
Anmeld
Citér