Kønsselektion

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

23. januar 2017

AnoMom

Aristocats skriver:

Det gav mere mening. 

Godt. Som jeg skriver allerede i starten. Jeg er utrolig dårlig til at formulerer mig på skrift når det kommer til store emner som dette. Men jeg gør mit bedste. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. januar 2017

Aristocats

AnoMom skriver:

Godt. Som jeg skriver allerede i starten. Jeg er utrolig dårlig til at formulerer mig på skrift når det kommer til store emner som dette. Men jeg gør mit bedste. 

Det er bare helt i orden 

Anmeld Citér

23. januar 2017

Anonym

Aristocats skriver:

Hvordan kan du sammenligne sådan noget som fertilitetsbehandling og abort med noget så fuldkommen overfladisk og ligegyldigt som kønnet på et barn? Hvis jeg synes det gjorde min familie komplet at få et barn med blå øjne, var det så også i orden, at jeg valgte det til? Der er nogle meget grundlæggende etiske issues som jeg synes at du totalt overser. Kønnet på et barn er i princippet FULDSTÆNDIG ligegyldigt og komplet overfladisk, ligesom øjenfarven også er. Begge dele har absolut ingen betydning for hvilket barn man får og er jo udelukkende baseret på overfladiske forestillinger. Jeg synes faktisk, at kønsselektion er på grænsen til at være lige så uetisk som at vælge børn med bestemt øjenfarve for eksempel. Det er i orden at ønske noget, til en vis grænse, for hvis vi det lige pludselig overskrider en vigtig samfundsmæssigt etisk grænse, jamen, så bliver der jo netop på et tidspunkt ingen grænser! Man byder også børn at der er grænser for hvor meget forældre kan styre i forhold til deres overfladiske forventninger og egoisme. 

Jeg sammenligner det, fordi jeg synes det er sammenligneligt.

Du synes kønnet er overfladisk og ligegyldigt, det synes jeg ikke. Husk vi alle har forskellige meninger, og det har vi lov til.

For min skyld må du gerne vælge blå øjne til. 

Hvad mener du med den sidste sætning?

Anmeld Citér

24. januar 2017

Aristocats

Anonym skriver:

Jeg sammenligner det, fordi jeg synes det er sammenligneligt.

Du synes kønnet er overfladisk og ligegyldigt, det synes jeg ikke. Husk vi alle har forskellige meninger, og det har vi lov til.

For min skyld må du gerne vælge blå øjne til. 

Hvad mener du med den sidste sætning?

Men hverken køn eller øjenfarve kan jo nogensinde være dét, der bestemmer hvilket barn eller hvilket liv jeg får med det specifikke barn - det ER jo rent teoretisk set fuldstændig ligegyldigt, med mindre man har nogle meget klare forestillinger om hvordan piger er og hvordan drenge er - hvilket jeg ovenikøbet synes er forskruet og også noget stort at gamble med, da der jo aldrig nogensinde er nogen garanti for at disse forestillinger holder stik. Min mening er vel bare, at jeg mener bestemt ikke, at jeg kan forudse hvordan mit barn bliver, hverken udfra køn, øjenfarve, krøller eller ej - og du mener du, at det er tilfældet hos dig? Hvad er dét, som gør kønnet vigtigt? Er det forestillingen om et pige-børneværelse? Ridning og prinsesser? Er der flere pigenavne at vælge imellem? Det er jo udelukkende kun os selv der skaber disse forestillinger (som er totalt ubrugelige i praksis og skadelige) og også kun os selv, der sætter grænser for hvad vi ønsker. Hvem siger, at du ikke kan lave præcis det samme med en dreng som med en pige, hvem siger man ikke kan male sengen lilla til en dreng (hvis det er sådanne ting der for eksempel gør at man ønsker en pige)? 

Med den sidste sætning mener jeg, at der skal være grænser for, hvad vi forældre kan skabe og korrigere børn til, i forhold til vores egne egoistiske behov og overfladiske og forskruede forventninger, ønsker og forestillinger til dit og dat. Et barn skal være ønsket udelukkende baseret på det grundlag at det er et barn, et barn skal ikke være ønsket baseret på forestillinger om køn, bestemt udseende eller noget helt tredje. Det er for mig helt grundlæggende uetiske og forskruede grundlag at bringe børn til verden på. I et vis omfang er det altså kun forsvarligt at lade naturen gå sin gang. 

Anmeld Citér

24. januar 2017

Aristocats

Ville det være i orden, at jeg for eksempel valgte at der skulle vælges specifikke gener ud til min mand og jegs tredje barn, så barnet blev lysere og havde blå øjne og mit lyse skandinaviske hår, for det ville fuldende vores familie og nu har vi jo to mørke børn i forvejen og så er det også på tide, at vi prøver noget andet og får det, som vi ikke har haft endnu? Er det i orden at korrigere med sådanne ting, hvis man mener det er så betydeligt for ens familie? Prøv at sætte etikken lidt på spidsen og overvej, hvor det lynhurtigt kan føre hen. 

Anmeld Citér

24. januar 2017

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
AnoMom skriver:

Jeg har forklaret hvordan jeg ser kønsselektion. Som at få er ønske opfyldt til er køn. Jeg ser der ikke som tilvalg og fravalg som I gør. 

Lotto var er eksempel for at pointerer forskellen på ønsker og krav. Jeg siger ikke jeg ikke vil have en pige. Jeg siger jeg ønsker drenge. 

Det er forbudt i Danmark ja. Også derfor jeg ligesom ikke har i sinde at gøre det. Jeg tager heller ikke til udlandet og gør det. Provokeret abort var også ulovligt i Danmark engang og anset som uetisk. Det er der stadig mange der synes det er og at det burde ulovliggøres igen. Men jeg fortaler for kønsselektion og synes det skal være lovligt i Danmark.  

At have et ønske om et bestemt køn er sikkert ganske udbredt og fører almindeligvis til, at man bliver gravid på normal vis og krydser fingre for, ønsket går i opfyldelse - og gør det det ikke, så er det sådan, det er. 

At have et KRAV om et bestemt køn er det, der er hele fundamentet for kønsselektion - man vil ikke gå på kompromis med sit ønske og finder det ok at gribe ind i processen, så ens forlangende bliver virkelighed. 

Du ønsker kønsselektion lovliggjort - ergo går du ind for, at folk får mulighed for at få deres KRAV, ikke ønsker, opfyldt. Længere er den faktisk ikke. Begrebet ønske er aflivet i det øjeblik, man aktivt vælger frasortering af det uønskede køn til. Så er der tale om krav. 

Anmeld Citér

24. januar 2017

AnoMom

Mor og meget mere skriver:

At have et ønske om et bestemt køn er sikkert ganske udbredt og fører almindeligvis til, at man bliver gravid på normal vis og krydser fingre for, ønsket går i opfyldelse - og gør det det ikke, så er det sådan, det er. 

At have et KRAV om et bestemt køn er det, der er hele fundamentet for kønsselektion - man vil ikke gå på kompromis med sit ønske og finder det ok at gribe ind i processen, så ens forlangende bliver virkelighed. 

Du ønsker kønsselektion lovliggjort - ergo går du ind for, at folk får mulighed for at få deres KRAV, ikke ønsker, opfyldt. Længere er den faktisk ikke. Begrebet ønske er aflivet i det øjeblik, man aktivt vælger frasortering af det uønskede køn til. Så er der tale om krav. 

Og det er så din holdning til emnet. Gider ikke diskuterer med folk der skal prøve at fortælle mig hvad jeg mener eller vil prøve at ændre på mine holdninger. 

Anmeld Citér

24. januar 2017

AnoMom

Mor og meget mere skriver:

Men så skal barnløshedsbehandling også ulovliggøres da dette så også strider mod naturens lov og orden. 

Naturen har valgt en kvinde ikke kan blive gravid selvom hun ØNSKER det. Men ved at skride ind i naturens orden så er det et KRAV at hun skal have lov at få børn. 

Præcis det samme som du selv siger. Også er den ikke længere nej 

Anmeld Citér

24. januar 2017

Aristocats

AnoMom skriver:

Men så skal barnløshedsbehandling også ulovliggøres da dette så også strider mod naturens lov og orden. 

Naturen har valgt en kvinde ikke kan blive gravid selvom hun ØNSKER det. Men ved at skride ind i naturens orden så er det et KRAV at hun skal have lov at få børn. 

Præcis det samme som du selv siger. Også er den ikke længere nej 

Jeg synes virkelig dette er et svagt sammenligningsgrundlag. 

Anmeld Citér

24. januar 2017

Sprit25

AnoMom skriver:

Fordi for mig handler det ikke om farver osv som sådan.  Jeg er utrolig ringe til at forklare og debatterer på skrift. Men vil dog prøve alligevel. 

Jeg ønsker (og bid mærke i at jeg skriver ønsker og ikke - kun vil have) drenge fordi jeg meget bedre kan forholde mig og forlige mig med er drengebarn. Byggerier, biler, bang bang du er død lege osv. Det er en forstilling jeg har i mit hovedet om en dreng. Men så vil du jo komme og sige - hvad så hvis den dreng du får ved kønsselektion vil lege med dukker, gå i lyserøde kjoler og have rottehaler, så vil du blive skuffet?  Men nej der vil jeg ikke. For han er mit barn. Men jeg har taget et valg eller forsøg om man ved for at få en dreng. Ligesom hvis jeg spiller lotto lørdag aften med joker. Jeg ønsker jeg vinder. Men bliver jeg skuffet når jeg ikke vinder? Nej det gør jeg ikke. For man ved udemærket godt at chancerne for at vinde jackpotten er ekstrem lille. Men igen. Skuffet ville jeg aldrig blive. 

Jeg forstår hvad du skriver, men forstår stadig ikke helt logikken 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.