Abracadabra skriver:
Jeg er åbenbart nødt til at have det ind med spiseskeer:
- Mht. ligestilling: Vi ved jo faktisk ikke, om der ville blive foretrukket det ene eller det andet køn. Og det HAR vel betydning for konsekvenserne... sammenligningen med abort og aktiv dødshjælp er lidt langt ude - de emner omhandler nemlig reelle etiske problemer. At mænd har det svært i uddannelsessystemet kan kun meget abstrakt sammenkædes med, at en kvinde vil ofre sin sundhed og sin opsparing for at øge chancen for en pige.
- Du definerer kønsselektion som etisk kompliceret - du forklarer ikke det etisk komplicerede. Det svarer til, at jeg spørger dig til din holdning til den aktuelle politiske situation i USA, og dit eneste svar er, at Trump er dum.
- Hvis man som forældre hellere vil have en dreng, betyder det jo ikke, at man vil mishandle en pige - omsorgssvigt handler om noget helt andet.
Jeg synes, at det er vigtigt at adskille dårlige forældre fra forældre med ønske om kønsselektion. De to typer forældre kan sagtens have en fællesmængde, men er IKKE lig hinanden. Almindelige fornuftige forældre kan godt elske både piger og drenge og se barnet som et individ uafhængigt af køn. Almindelige forældre kan også komme sig over en skuffelse over køn, homoseksualitet, FCK-tilhørsforhold og kærlighed til ABBA. Psykopat-forældre kan ingen af de ting. Men man er ikke stjernepsykopat, fordi man ønsker et bestemt køn og vil betale for det.
Måske jeg er total fatsvag. Hvis man som menneske kan se barnet som individ uafhængig af køn, at man forstår en pige er ikke lig ideen om en pige, men er Ursula der tilfældigvis har et ekstra x kromosom. Hvorfor ønske man sig så en pige så meget så man vil gå gennem selektion? For hvis hvert enkelt barn er unikt og ikke defineres af sit køn, så er kønnet på ens barn jo ligegyldigt.
Jeg står gerne ved jeg brændende ønskede mig en pige, jeg står gerne ved det var ideen om pigen, hende jeg kke fik lov at beholde. Og den pige var ikke et unikt menneske uafhængigt af sit køn, hun var LIA som skulle have alle de kjoler på jeg havde nået at drømme om, det var pigen der skulle fylde de drømme ud jeg havde nået at drømme. Jo jo jeg ville have elsket en pige der ikke fyldte drømmene ud og jeg ville have ladet hende overraske mig, men ikke desto mindre var mit ønske bygget op om min Forestilling om drenge og piger (og drenge var ikke noget særlig spændende). Jeg mente sådan helt ærligt man var heldigere når man fik piger end når man fik drenge, og nej det var sørme ikke fordi piger og drenge ikke var bestemt af deres køn, eller fordi køn var ligegyldigt. Det var baseret på min Forestilling om kønnene - jeg er så blevet klogere eller rettere mere rationel og har fået erfaring med begge køn, så jeg nu ved jeg var helt forkert på den. Men ønsket om et beste,t køn kan da kun handle om man definere mennesket udfra x og y kromosomer og ikke bare fordi vi havde et pigenavn i overskud og det skal vi også lige have brugt.
Anmeld
Citér