Anonym skriver:
Synes det er meget forkert at bruge sætninger som "at vælge er barn fra pga køn". Det er jo ikke det der er tilfældet. Hvis det var det så var man gravid, blev scannet/moderkage biopsi for at få kønnet vide for så at få en abort fordi kønnet ikke var som man ønskede. Ved at få lagt et drenge eller pige æg op så har man bare valgt inden man er blevet gravid.
Jeg er selv typen der håber på kun at få drenge. Jeg kunne godt finde på at benytte mig at kønsselektion. Hvis drengen så vidste sig at være en pigedreng der ville lege med dukker, gå i lyserødt osv. Jamen so be it. Jeg ville elske ham ligeså højt alligevel. For det er ikke det det handler om for mig. Eller hvis jeg fik lagt drengeæg op som så ville vise sig at være en pige. Jamen så er det en pige og jeg ville elske hende ligeså højt alligevel. Men hvis jeg har muligheden for at gøre chancerne markant større for en dreng end en pige. Ja så tager jeg dem.
Helt enig med dig - ved købsselektionpå ægstadiet fravælger man ikke et barn, man designer blot det barn man vil have, man bestiller så og sige det barn man vil have. Er køn så der eneste der er okay at bestille? Eller kan man også bestille hårfarve, øjenfarve, hvem ved intelligens, interesser, seksuel præference osv.? Og skal alle kunne? Er der argument nok at jeg har bare altid ønsket mig et barn med brune øjne men har tilfældigvis til trods for jeg har en mand med brune øjne fået 3 med blå - er det argument nok for jeg kan designe og bestille eller skal der bedre argumenter til?
Og ja de fleste vil nok elske det de får, også selvom pigen var til brydning eller drengen var til dukker - vi er da heldigvis stadig drevet så meget af vores instinkter så vi elsker det lille barn og alt i os vækkes for at beskytte. Men jeg kan ikke lade være at tænke på, om det nu også altid vil være tilfældet. Jeg har tit tænkt: hvis bare jeg kunne få en garanti for der kom en pige med sort hår og brune øjne så ville jeg sgu hoppe på manden og så har jeg måtte grine højt og konstatere hvis jeg har behov for sådanne garantier så har jeg hverken behovet eller er parat til endnu et barn. For st få børn handler om at lade sig opsluge, lade sig overraske at det lille unikke individ man får lagt i sine arme, lade det lille individ udvikle sig i netop sin ret ung til et smukt og fantastisk menneske som jeg aldrig i min vildeste fantasi kunne have forestillet mig på forhånd.
man kan godt tænke, nej jeg er bedst til piger fordi jeg har oplevet det og det i mit liv. Min bagage gør det bliver svært for mig at være mor til en pige osv. Men måske skal man så arbejde med netop det og lade sig overraske. Jeg troede aldrig jeg kunne blive en god mor til drenge efter jeg mistede min datter, jeg hadede tanken om der voksede en dreng i min mave, jeg kunne slet ikke forlige mig med drenges måder, interesser og hvad ved jeg. Jeg er nu blevet velsignet med to helt forskellige drenge som har lært mig drenge er ikke drenge, de er dejlige unikke individer der ikke kan sættes i bås qua deres kromosomer og ja de har også lært mig jeg faktisk er en okay drengemor som sagtens kan sidde og se på en motorcykel en time og sagens kan erstatte ordet: fin med sej.
Nå man ord, jeg synes det er en kæmpe etisk diskussion og den skal tages. Og den skal især tages fra barnets perspektiv, det åg et bestilt designer barn skal vokse op med.
Anmeld
Citér