Kønsselektion

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

24. januar 2017

lineog4

AnoMom skriver:

Men du misforstår stadig hele pointen i det jeg skriver. Jeg er da godt klar over at jeg godt kan være en pigemor. Det handler stadig om et ønske og ikke et krav. Du stiller det op som om at jeg kun vil have drenge. Sådan hænger det ikke sammen. Jeg ønsker kun drenge og ville gerne tage imod kønsselektion for at få ønsket opfyldt. Jeg vil ikke have en million kroner jeg ønsker en million kroner og spiller lotto for at se om jeg kan vinde. 

Jeg ville da aldrig i mit liv stå og fortælle mine børn hvad jeg forventer af dem på den måde som du stiller det op der. Aldrig i livet. Men det ville jeg ikke engang uden en kønsselektion. Så nej mine drenge vil aldrig kende stereotyperne for de bliver ikke presset ned over hovedet på dem. 

Min dreng leger med dukker ligeså meget som han leger med duplo klodser. Fjerner da ikk dukkerne fra ham og siger "du er en dreng - værsgo leg med bilen i stedet". 

For mig at høre så ser i på kønsselektion på en helt anderledes og for mig forkert måde. 

Men med selektion spiller du ikke kun lotto du er allerede blevet lovet gevinsten. Tager ts til udlandet og for lavet kønsselektion (ds. Få taget æg ud, æggene bliver befrugtet og dyrket så de kan se hvilket kan der vil komme ud af netop dette æg), så spiller ts ikke lotto, så bestiller ts lottogevinsten.

Jeg kan sagtens (i og med jeg slv har haft kæmpe ønske om bestemt køn), sætte mig ind i ønsket, have sex på bestemte tidspunkter, kigge på kinesisk kalender, stå op under sex eller hvad ellers fantasien kan udtænke for at hjælpe lottogevinsten på vej. Men at springe spændingen over, både spille lotto og være den der ikke bare udtrækker numrene men rent faktisk bestemmer numrene og derved selv afgør om man får gevinsten, ja det kan jeg ikke forstå. Og jeg mener sådan helt nede fra maven at der er så store etiske dilemmaer og konsekvenser så jeg er glad for vi i DK kun giver muligheden ved medicinske grunde.

Du siger vi ser forkert på kønsselektion, hvordan skal vi se på det? Vi kan ikke se på det som du skriver: et ønske men ikke et krav, for med selektionen laver man et krav, jeg kræver at det befrugtede æg der sættes op i mig er en pige! Vi taler ikke lotto, et ønske, et håb,vi taler et krav. Hvis der ikke er forskel på drenge og piger, eller rettere hos alle børn er forskellige og man som voksen ikke har stereotyper, hvorfor er kønnet så vigtig? Jeg står ved mine stereotyper, jeg står ved jeg har en ide om der er en forskel på drenge og piger, og om jeg vil det eller ej så vil mine børn kende de stereotyper også selvom jeg ikke tager dukken fra drenge, det er i mine øjne dybt naivt at tro det modsatte. Det er lavet en del undersøgelser, fx hvilke ord vi bruger til henholdsvis drenge og piger, jeg gik fx fra "fin" ti "sej" da jeg gik fra at være pigemor til drengemor. Andre undersøgelser har vist vi fx har en tendens tilsat vende pigens hoved ind mod brystet når vi trøster mens i vender drengen ud mod verden osv osv osv. Og måske er du en af de få det ikke gælder for (jeg forstår så bare kke hvorfor du ikke ønsker at være pigemor hvis der ikke er forskel?), men når jeg læser en som ts der har 3 drenge og ønsker PIGEN, endda så meget så hun overvejer at gå fra ønske til krav, så kan jeg frygte forventninger til den pige, det åg der placeres på netop den piges skuldre: nu gik vi langt som til at betale for dig og så vil du hellere have comboybukser og gå til brydning (og nej det siger man aldrig, men...)

Men etisk bliver vi vist ikke enige  men det eneste jeg egentlig godt kunne tænke mig at forstå er hvordan du kan se selektion som en lottogevinst og et ønske og ikke et krav? For måske humlen ligger der, for for mig er kønsselektion en bestilling af et barn i bestemt køn og at sammenligne med jeg bestiller det grønne par sko i Zalando og jeg vil da klart klage hvis jeg fik de røde også selvom jeg alligevel ble glad for dem. I lotto klager jeg ikke her uge over jeg ikke vandt.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. januar 2017

Abracadabra

Hvem lider skade ved kønsselektion i forbindelse med fertilitetsbehandling? Kun moderen, som skal gennemgå en ret indgribende og bivirkningsfuld behandling. Et frasorteret æg lider ikke skade - om det bliver frasorteret af hensyn til køn, sygdomme eller overskud af æg.

Så hvem tager modstanden mod kønsselektion hensyn til? De kommende mødre. 

Hvis denne kvinde oprigtigt ønsker et bestemt køn og er villig til at gennemgå op til flere fertilitetsbehandlinger (og betale den økonomiske og biologiske pris), må hun for min skyld gerne. 

Fuck glidebaneeffekten. Man må tage stilling til de etiske problemer enkeltvis i stedet for at trække øjenfarve og intelligens ind - i øvrigt sorterer vi allerede på intelligens, som mange behændigt glemmer.

Jeg har hverken erfaringer eller anekdoter omkring kønsselektion dog.

Anmeld Citér

24. januar 2017

lineog4

AnoMom skriver:

Præcis. Jeg ønsker som udgangspunkt kun drenge. Og fik jeg valget at en læge sagde til mig "jeg kan give dig en dreng ved hjælp af kønsselektion" så ville jeg tage i mod det valg. Pga mit ønske om kun at få drenge. 

Men blev jeg gravid i morgen og jeg får at vide jeg venter en pige. Så ville jeg blive mindst ligeså glad. For igen. Det handler om ønsker og ikke krav. 

Mit lotto eksempel blev ikke forstået og fred være med det. Men lad mig prøve med et andet eksempel så. Julegaver. 

Jeg vil have en trøje (er barn) jeg ønsker den er blå (en dreng) jeg får foræret en rød (en pige) men jeg er super glad for den alligevel. For jeg fik hvad jeg ville have (et barn). Giver det eksempel mere mening?

Nej det gør det ikke - jo i din situation, men ikke med hensyn tilselektion, for der er du ikke ude i at ønske men at bestille. Du får hverken gevinster eller gaver, du køber en vare.

Anmeld Citér

24. januar 2017

Sprit25

Jeg skal til MD scanning i morgen og jeg håber da virkelig det er en dreng. Hvis det er en pige, tænker jeg nok lige SATANS også hjem og se alle de fine kjoler vi har fra vores datter. 

For mig er det at vælge et barn til eller fra grundet køn, at sætte umenneskelig høje krav til barnet og til dens roller. Det her barn vil næsten kun skuffe ift forældrenes drømme og ønsker. 

Anmeld Citér

24. januar 2017

AnoMom

Aristocats skriver:

Jeg synes virkelig dette er et svagt sammenligningsgrundlag. 

Næh det er det da ikke. Det er præcis det samme. 

Et ønske og et valg og naturens lov og orden. 

Jeg hopper ud af debatten nu. Jeg gider ikk gentage mig selv igen og igen. 

Jeg har fortalt min mening og holdning til kønsselektion som ts spurgte til og jeg svarede hende. 

at nogle stadig ikk forstår hvad jeg skriver fremfor at digte deres egne fortolkninger og vende mine ord. Det er ikk mit problem. Det bare der ikk er plads til forskellige meninger og holdninger i emnet som dette. 

God dag til jer alle

Anmeld Citér

24. januar 2017

JC2014

Profilbillede for JC2014

Hvem lider skade ved kønsselektion i forbindelse med fertilitetsbehandling? Kun moderen, som skal gennemgå en ret indgribende og bivirkningsfuld behandling. Et frasorteret æg lider ikke skade - om det bliver frasorteret af hensyn til køn, sygdomme eller overskud af æg.

Hvis denne kvinde oprigtigt ønsker et bestemt køn og er villig til at gennemgå op til flere fertilitetsbehandlinger (og betale den økonomiske og biologiske pris), må hun for min skyld gerne. 

Fuck glidebaneeffekten. Man må tage stilling til de etiske problemer enkeltvis i stedet for at trække øjenfarve og intelligens ind - i øvrigt sorterer vi allerede på intelligens, som mange behændigt glemmer.

Jeg tænker lidt noget af det samme som dig. Der er jo netop ikke tale om fostre af et bestemt køn der bliver valgt fra.

Rent etisk og moralsk gør sådan noget abort noget mere end i hjertet på mig, end at man får sat et befrugtet æg op af et bestemt køn... Jeg skal dog ikke gøre mig til dommer over hvad der er etisk korrekt og hvad der ikke er det. Åbenhed koster ikke noget, så længe at det der omtales reelt ikke gør skade på nogen. Det skader ikke at forsøge at se ting bare lidt fra en anden vinkel. Er sikker på at de der vælger at gå så langt, også har deres bevæggrunde for det. Det er jo ikke sikker at man er enig, og så må man tage den derfra. Jeg synes bare at det næsten er lidt synd at overfuse ts på den måde.    

Når det kom til stykket så tror jeg, at selv hvis kønsselektion i denne form blev lovligt i DK, ikke at det ville blive så stort et fænomen. Jeg tror faktisk at det er lidt begrænset hvor mange der reelt er villige til at gennemgå så hård en behandling for at få et bestemt køn. Jeg har selv en vidunderlig søn, og syntes da at det kunne være vildt spændende også at prøve at få en pige en skønne dag, men det er bestemt ikke noget jeg nogensinde ville gennemgå hormoner, ægudtagning, osv. for. Så vigtigt er det heller ikke for mig, men det var mere for at tilkendegive at jeg sagtens forstår at man godt kan have et ønske om noget bestemt, uden at det betyder at man ikke bryder sig om det andet. Det er åbenbart stadig lidt tabu at indrømme kan jeg næsten høre...

Kære ts. Kender ikke nogen der har forsøgt sig med det, men jeg håber at I ender ud med at få den vejledning I har brug for.  

Anmeld Citér

24. januar 2017

AnoMom

lineog4 skriver:

Men med selektion spiller du ikke kun lotto du er allerede blevet lovet gevinsten. Tager ts til udlandet og for lavet kønsselektion (ds. Få taget æg ud, æggene bliver befrugtet og dyrket så de kan se hvilket kan der vil komme ud af netop dette æg), så spiller ts ikke lotto, så bestiller ts lottogevinsten.

Jeg kan sagtens (i og med jeg slv har haft kæmpe ønske om bestemt køn), sætte mig ind i ønsket, have sex på bestemte tidspunkter, kigge på kinesisk kalender, stå op under sex eller hvad ellers fantasien kan udtænke for at hjælpe lottogevinsten på vej. Men at springe spændingen over, både spille lotto og være den der ikke bare udtrækker numrene men rent faktisk bestemmer numrene og derved selv afgør om man får gevinsten, ja det kan jeg ikke forstå. Og jeg mener sådan helt nede fra maven at der er så store etiske dilemmaer og konsekvenser så jeg er glad for vi i DK kun giver muligheden ved medicinske grunde.

Du siger vi ser forkert på kønsselektion, hvordan skal vi se på det? Vi kan ikke se på det som du skriver: et ønske men ikke et krav, for med selektionen laver man et krav, jeg kræver at det befrugtede æg der sættes op i mig er en pige! Vi taler ikke lotto, et ønske, et håb,vi taler et krav. Hvis der ikke er forskel på drenge og piger, eller rettere hos alle børn er forskellige og man som voksen ikke har stereotyper, hvorfor er kønnet så vigtig? Jeg står ved mine stereotyper, jeg står ved jeg har en ide om der er en forskel på drenge og piger, og om jeg vil det eller ej så vil mine børn kende de stereotyper også selvom jeg ikke tager dukken fra drenge, det er i mine øjne dybt naivt at tro det modsatte. Det er lavet en del undersøgelser, fx hvilke ord vi bruger til henholdsvis drenge og piger, jeg gik fx fra "fin" ti "sej" da jeg gik fra at være pigemor til drengemor. Andre undersøgelser har vist vi fx har en tendens tilsat vende pigens hoved ind mod brystet når vi trøster mens i vender drengen ud mod verden osv osv osv. Og måske er du en af de få det ikke gælder for (jeg forstår så bare kke hvorfor du ikke ønsker at være pigemor hvis der ikke er forskel?), men når jeg læser en som ts der har 3 drenge og ønsker PIGEN, endda så meget så hun overvejer at gå fra ønske til krav, så kan jeg frygte forventninger til den pige, det åg der placeres på netop den piges skuldre: nu gik vi langt som til at betale for dig og så vil du hellere have comboybukser og gå til brydning (og nej det siger man aldrig, men...)

Men etisk bliver vi vist ikke enige  men det eneste jeg egentlig godt kunne tænke mig at forstå er hvordan du kan se selektion som en lottogevinst og et ønske og ikke et krav? For måske humlen ligger der, for for mig er kønsselektion en bestilling af et barn i bestemt køn og at sammenligne med jeg bestiller det grønne par sko i Zalando og jeg vil da klart klage hvis jeg fik de røde også selvom jeg alligevel ble glad for dem. I lotto klager jeg ikke her uge over jeg ikke vandt.

Kig tilbage i mine andre svar. Der finder du forklaringerne. 

Anmeld Citér

24. januar 2017

lineog4

Abracadabra skriver:

Jeg er nok bare der jeg også kan se skaden for både børn der er og de børn der kommer.

De børn der er fx 3 drenge bliver i en eller anden gad fortalt at de qua deres køn (og forhåbentlig kun deres køn) ikke ville være ønsket som det 4. Barn. At de qua deres køn ikke kan give mor og far den "helstøbte" familie.

Dernæst er der barnet der sættes i verden - hvis mor og far ønsker et barn af et specielt køn, må det også være fordi det køn repræsenterer noget som netop mor og far ønsker, dvs. Det barn skal leve op til noget allerede før det har vist hvilken person det er alene qua dets køn.

For var det ligegyldigt om pigen blev til kjoler og dukker, var det ligegyldigt om pigen spillede fodbold eller gik til ballet, var det ligegyldigt at pigen ikke blev ideen om en pige, så ville kønnet formodentlig også være ligegyldigt. En skriver om den hele familie, familien er kun hel hvis der fx er en af hver køn - hvorfor, måske skal man stille sig selv det spørgsmål først, for hvad om drengen hader fodbold, elsker lyserødt og vil gå i kjole - smadres den hele familie så? Hvad giver en hel familie? Og hvad er det børnene skal udfylde i familien.

Jeg er jo så nok også kontroversiel her, for jeg oplever ikke at det at få børn er en ret, og jeg tænker ikke vi som forældre "ejer" børnene og børnene er sat på jorden for at jeg skal føle mig eller min familie som hel. Jeg har fået børn af egoistiske årsager ingen tvivl om det, men jeg har også fået dem med den åbenhed at de kan overraske mig, de kan gå en anden vej end den jeg troede, de kan blive andre personligheder end dem jeg forventede, andre interesser end dem jeg ønskede for dem osv. Fx har jeg en søn der er har lagt at gå i garden og marcherer med uniform og gevær gennem byens gader - tro mig det var en stor kamel at sluge for hans helt igennem pascfistiske mor og far.

Jeg har en datter som aldrig åbner en bog, igen en kamel bogslugeren mor skulle sluge. Jeg ha en søn der er vild med fodbold og jeg havde forsvoret jeg skulle ende som soccermom. Jeg har en datter der nægter at tage kjole på og jeg går selv ikke i andet. Mine børn er ikke kommet ind i den her familie for at tilfredsstille mine behov. Jeg fik dem i mine arme og fra det øjeblik var det mig der var nysgerrig på dem, mig der gav rum til de var de personer de var også selvom de ikke passede til min forståelse af køn og den hele familie. Tænk om jeg havde bestilt en pige, fordi jeg forventede en pige der elskede strutskørter, der ville gå til ballet og mindede om mig og jeg så stod med en pige der kun ville gå i cowboybukser, ville køre på ethjulet cykel og var mig en gåde. Så jo måske er det umiddelbart kun mor der går igennem noget ved kønsselektion, men i mine øjne går de børn der er og de børn der kommer også. 

Jo mere jeg læser om ønsket om specifikt køn og selektion, jo mere forstår jeg den svenske "hen" tendens. Hvor er vi dog egentlig utrolig traditionelle i vores forståelse af køn og den hele kernefamilie. Jeg har kæmpet mod netop det i forhold til min søn, han var ikke den traditionelle dreng, han kunne (og kan) sidde stille i timer, han forstår ikke det med en bold, han var ikke vild med spiderman, han legede lige godt med piger og drenge, han elsker røde bluser, og vil have langt hår og nej hvor ar jeg mødt mange skumle blikke - mon hende moren har hæmmet ham og ikke ladet ham udvikle sin drengeside. Nope og han er dreng med stor D, bare ikke den dreng. 

Jeg oplever det i mit arbejde og falder i grøften selv, det er godt vi tænker bevægelse ind i undervisningen for så tilgodeser vi også drengene - bladr... vi tilgodeser de børn der lærer ved at bevæge sig, vi tilgodeser de børn der har brug for at rejse sig op oftere end de andre. Vi tilgodeser ikke drengene, vi tilgodeser børnene. Igen et eksempel fra  min egen dreng, han kom hjem fra skole og brokkede sig: læreren siger vi skal løbe ud og finde ord der begynder med a, men mor det ville det være meget sjovere hvis vi fik lov at kigge i en ordbog. Han er ikke den dreng som der tales om, tilgengæld elskede min datter det. 

Derfor er jeg i forhold til kønsselektion der, hvor jeg vil i hvert fald gerne at de forældre kan forklare, hvorfor er det vigtigt at få en pige? Hvad er der med piger som der ikke er med drenge - og her holder argumentet ikke: vi vil gerne prøve noget andet, for jeg håber da at alle børn har været at prøve noget andet for ellers har man da glemt at se hver barn som unikt og ikke kun som et produkt af sit køn.

Anmeld Citér

24. januar 2017

Carina:-)

migxher skriver:

Ja det er vel aldrig noget er er 100 % sikkert men jeg har godt fulgt med i den debat. Synd for dem alligevel.

Jeg har mere ondt af den lille dreng der vokser op med at han var det forkerte køn.

Det er jo ikke lige noget man joker med i konfirmationssangen-

Og virkelig ufedt at tænke på at han bliver vidende om at han er nitten hans forældre ellers havde betalt for at undgå.,...

Det kan aldrig skjules og selv om de nok ikke vil bruge de ord ,ja så ved jeg da godt hvordan jeg ville have det ved at vide at mine forældre hellere ville have det modsatte køn endda så meget at de tog til udlandet og betalte i dyre domme for at undgå at få mit køn ....

Anmeld Citér

24. januar 2017

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Abracadabra skriver:

Man tager jo netop ikke stilling til de etiske problemer ved kun at fokusere lavpraktisk på de kommende mødre. Hvis ethvert etisk dilemma blev fejet af bordet med henvisning til, at den enkelte involverede måtte gøre, hvad han/hun fandt bedst, var der slet ikke basis for at drøfte etiske problemstillinger, konsekvenser i f.t. menneskesyn, samfundssyn osv. Og nej, ikke noget fuck til glidebaneeffekten herfra - tværtimod bør og skal vi som samfund og medborgere stoppe op ved hvert eneste skridt mod et muligt skred i vores menneskesyn og tage debatten, så vi ikke pludselig står i racehygiejniske tiltag a la dem, historien sædvanligvis får os til at grue ved tanken om. 

Frasortering pga. intelligens blev jo heller ikke indført uden heftig debat og overvejelser om konsekvenser vedr. menneskesyn. Den fri abort ej heller. Der er meget andet på spil end den enkeltes valg og muligheder i disse spørgsmål. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.