AnoMom skriver:
Først og fremmest så er det mig du har besvaret. Fik trykket anonym ved en fejl og det har jeg ikk behov for da jeg står ved hvert et ord jeg skriver :-)
jeg læser hvert et ord du skriver og kan til dels sagtens følge din tankegang når der tales designerbarn mht hårfarver, øjenfarve, intelligens osv. Men nu er det jo kun kønsselektion vi taler om og ikke udseende. Synes personligt der er en himmelvid forskel på at kunne designe et udseende på sit barn til at vælge et køn.
Mht hårfarve for at tage den op alligevel. Så har jeg faktisk altid sagt at jeg ikke ville have rødhåret børn. Men ville elske at få en lille dreng med lyst krøllet hår. Min dreng er rødhåret og jeg elsker hans hår. Men selvom jeg altid har sagt jeg ikk ville have rødhåret børn så var det ikke noget jeg ville fravælge gennem kromosomer (eller hvad det er der udgør det) ligesom man kan med køn. Igen så er køn en helt anden snak end et udseende synes jeg.
(Beklager hvis det er lidt rodet. Er ikk så god til at formulerer mig på skrift når det kommer til store emner) 
jeg kan sagtens følge at køn kan opfattes anderledes end hårfarve. Vi har i hvert fald bestemt at køn er determinerende i højere grad end hårfarve, måske fordi det er det eller måske fordi vi konstruerer det (jeg er af den overbevisning at køn er noget der er mere end vores konstruktion, men at vi samtidig også konstruerer stereotyperne).
Og jeg kan også sagtens forstå man kan have et stærkt ønske om et specifikt køn af forskellige årsager (har jeg selv haft, og kunne i min irrationelle sorg have sprunget i en selektion med begge ben, men var heldigvis også meget rationel). Men jeg mener det er værd at debattere bpde etisk og også menneskeligt. For hvorfor er kønnet så betydningsfyldt? Hvorfor er man der henne hvor drømmen om de lyserøde kjoler kan fylde så meget, hvorfor er man mere et helt menneske hvis man får en af hver, 3 af de samme, kun drenge eller...? Når kønnet er så betydningsfyldt så man vil gå til selektion, gå i gennem hormoner, ægudtagning, de risici der er forbundet, skabe begyndelsen til barnet i et reagensglas, er det så ikke fordi man har en forståelse af køn som er begrænsende? Fordi man ikke "tør" lade sig overraske men netop skal have kontrollen og designe såvel barn som familie? Jo det kan så være af meget vægtige grunde, pigen der er blevet misbrugt gennem mange år og har meget svært ved mænd eller omvendt har svært ved at bringe en pige ind i livet fordi hun er bange for ikke at kunne beskytte hende. Det kan være er forfærdelig mor/datter forhold som man er bange for at gentage eller som mig selv der ikke er i tvivl om en lille pige havde skabt et mere helt billede af min amputerede familie. De grunde er sikkert gode, men er de gode nok? Burde man ikke i stedet udfordre sig selv og sin egen forståelse af køn og der der følger med dem? Jeg kan huske da jeg fik at vide det var en dreng, var mine tanker; hvad skal jeg med sådan en, hvad sjovt er der ved sådan en? En dreng vil ikke kramme og putte. Og hov jeg fin først en dreng der er den af mine børn der minder aller mest om mig, som jeg forstår helt ned i maven, mens min datter er mig en gåde. Og så fik jeg endda efter ham en dreng mere som er så kropslig så jeg næsten ikke selv kan være i det, han har det bedst hvis vores kroppe er i konstant kontakt. og de drenge jeg ikke anede hvad jeg skulle lave med er jeg så forelskede i - den mindste hver gang jeg ser ham, tænker jeg; hvordan kan det være jeg er så heldig at jeg fik lov til at få ham. Jeg turde lade dem overraske mig.
Prøv at tænk på at være den designede baby, at familiefortællingen er: nu havde vi fået tre drenge og ja de var så ikke alt hvad vi havde ønsket os så vi tog til Spanien og bestilte en pige - nemlig dig! For det første hvad gør den fortælling ved de 3 drenge? Og hvad gør fortællingen ved den pige som jo så skal finde ud af hvad det var for en slags pige der var efterlyst. På en eller anden underlig måde kan jeg bedre forlige mig med designerfamilien hvor man kun vil have et køn (selvom jeg stadig mener der er synd og skam man ikke vil lade sig udfordre og overraske).
Vi har også en familiehistorie: jeg ønskede mig en lille pige med sort hår og fik en stor tyk, lyserød, skaldet dreng. Og den dreng der var dig og jeg vidste meget hurtigt at jeg var verdens heldigste mor at du netop valgte mig