Kønsselektion

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

23. januar 2017

AnoMom

Aristocats skriver:

Jeg holder mig skam til emnet. Dine andre udsagn vidner jo bare om, at det ikke blot er et ønske, men noget som du KUN ønsker. Hvad er forskellen på KUN at ønske én ting og så at ville have det? For mig er det fuldstændig det samme og som sagt, ordkløveri - i hvert fald i forhold til dine indlæg, hvor det for mig ikke vidner om blot et ønske, men "det her eller intet". 

Desuden mener jeg intet personligt om dig, jeg tager bare udgangspunkt i dine udsagn som i mine øjne vidner om noget andet end blot et decideret ønske - sådan som jeg opfatter "ønsker" i hvert fald. 

Nej det er sådan som DU læser det. Det er på ingen måde sådan det forholder sig. Når jeg fortæller dig det blot er et ønske og ikke et krav som du så gerne vil have det til at lyde som. Så må du tro mig. Ellers så der ingen grund til at fortsætte med at debatterer det.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. januar 2017

Anonym

Anonym skriver:

Hej. 

Min mand og jeg har tre vidunderlige drenge. Vi vil gerne have en mere og vi kunne rigtig godt tænke os en pige. Derfor er det kommet på tale at tage til udlandet for at få lavet kønsselektion.

Er der nogle af jer herinde der har prøvet det? Hvis ja så uddyb gerne. Der er mulighed for at svare anonymt

Jeg har også tre drenge og ønsket om en pige var meget stærkt. Vi var begge enige om, at hvis nummer fire ikke blev en pige, ville vi tage til udlandet og få hjælp til at få en pige. Vi fik dog en datter og når vi engang skal have nummer fem har kønnet ikke den samme store betydning.

Jeg kan derfor desværre ikke hjælpe, men vil blot tilkendegive, at jeg fuldt ud forstår jeres ønske.

Jeg synes man selv skal have lov til at bestemme hvad der gør ens familie komplet. I Danmark må vi få en abort og dermed slå noget ihjel, endda uden at give en begrundelse herfor, men vi må ikke skabe det køn vi ønsker, selvom vi kan begrunde det.

Vi må hjælpe par der ikke selv kan få børn, vi må sortere syge/handicappede fra, men vælge noget til - nej, det må vi ikke. Det giver ikke mening for mig.

Jeg håber i finder ud af det.

Anmeld Citér

23. januar 2017

AnoMom

Aristocats skriver:

Hvordan synes du vi skulle håndtere problemet, hvis kønsselektion blev lovligt i Danmark og der lige pludselig for eksempel blev født langt flere piger end drenge og kronisk undertal af drengebørn blev et aktuelt problem? Hvordan skal vi forhindre den situation i at opstå, hvis vi lovliggjorde kønsselektion? 

Det kan jeg ikke svare på. 

Anmeld Citér

23. januar 2017

AnoMom

Anonym skriver:

Jeg har også tre drenge og ønsket om en pige var meget stærkt. Vi var begge enige om, at hvis nummer fire ikke blev en pige, ville vi tage til udlandet og få hjælp til at få en pige. Vi fik dog en datter og når vi engang skal have nummer fem har kønnet ikke den samme store betydning.

Jeg kan derfor desværre ikke hjælpe, men vil blot tilkendegive, at jeg fuldt ud forstår jeres ønske.

Jeg synes man selv skal have lov til at bestemme hvad der gør ens familie komplet. I Danmark må vi få en abort og dermed slå noget ihjel, endda uden at give en begrundelse herfor, men vi må ikke skabe det køn vi ønsker, selvom vi kan begrunde det.

Vi må hjælpe par der ikke selv kan få børn, vi må sortere syge/handicappede fra, men vælge noget til - nej, det må vi ikke. Det giver ikke mening for mig.

Godt beskrevet 

Anmeld Citér

23. januar 2017

Aristocats

AnoMom skriver:

Nej det er sådan som DU læser det. Det er på ingen måde sådan det forholder sig. Når jeg fortæller dig det blot er et ønske og ikke et krav som du så gerne vil have det til at lyde som. Så må du tro mig. Ellers så der ingen grund til at fortsætte med at debatterer det.

Så må du forklare mig, du ønsker som udgangspunkt kun drenge, men ville også have det helt fint med at du blev gravid med en pige og fik en pige? For så forstår jeg bedre, dog har jeg stadig besvær med at koble dine forskellige udsagn sammen, da jeg synes de er en smule selvimodsigende. 

Anmeld Citér

23. januar 2017

Aristocats

AnoMom skriver:

Det kan jeg ikke svare på. 

Vidner eventuelle situationer som denne om, at kønsselektion ville være forsvarligt, både rent samfundsmæssigt men også etisk? 

Anmeld Citér

23. januar 2017

AnoMom

Aristocats skriver:

Så må du forklare mig, du ønsker som udgangspunkt kun drenge, men ville også have det helt fint med at du blev gravid med en pige og fik en pige? For så forstår jeg bedre, dog har jeg stadig besvær med at koble dine forskellige udsagn sammen, da jeg synes de er en smule selvimodsigende. 

Præcis. Jeg ønsker som udgangspunkt kun drenge. Og fik jeg valget at en læge sagde til mig "jeg kan give dig en dreng ved hjælp af kønsselektion" så ville jeg tage i mod det valg. Pga mit ønske om kun at få drenge. 

Men blev jeg gravid i morgen og jeg får at vide jeg venter en pige. Så ville jeg blive mindst ligeså glad. For igen. Det handler om ønsker og ikke krav. 

Mit lotto eksempel blev ikke forstået og fred være med det. Men lad mig prøve med et andet eksempel så. Julegaver. 

Jeg vil have en trøje (er barn) jeg ønsker den er blå (en dreng) jeg får foræret en rød (en pige) men jeg er super glad for den alligevel. For jeg fik hvad jeg ville have (et barn). Giver det eksempel mere mening?

Anmeld Citér

23. januar 2017

AnoMom

Aristocats skriver:

Vidner eventuelle situationer som denne om, at kønsselektion ville være forsvarligt, både rent samfundsmæssigt men også etisk? 

Etisk eller uetisk. Det synes jeg ikke det vidner om. 

Men forstår godt hvad du mener samfundsmæssigt. Men det ændre stadig ikk mit syn på kønsselektion generelt. 

Anmeld Citér

23. januar 2017

Aristocats

Hvordan kan du sammenligne sådan noget som fertilitetsbehandling og abort med noget så fuldkommen overfladisk og ligegyldigt som kønnet på et barn? Hvis jeg synes det gjorde min familie komplet at få et barn med blå øjne, var det så også i orden, at jeg valgte det til? Der er nogle meget grundlæggende etiske issues som jeg synes at du totalt overser. Kønnet på et barn er i princippet FULDSTÆNDIG ligegyldigt og komplet overfladisk, ligesom øjenfarven også er. Begge dele har absolut ingen betydning for hvilket barn man får og er jo udelukkende baseret på overfladiske forestillinger. Jeg synes faktisk, at kønsselektion er på grænsen til at være lige så uetisk som at vælge børn med bestemt øjenfarve for eksempel. Det er i orden at ønske noget, til en vis grænse, for hvis vi det lige pludselig overskrider en vigtig samfundsmæssigt etisk grænse, jamen, så bliver der jo netop på et tidspunkt ingen grænser! Man byder også børn at der er grænser for hvor meget forældre kan styre i forhold til deres overfladiske forventninger og egoisme. 

Anmeld Citér

23. januar 2017

Aristocats

AnoMom skriver:

Præcis. Jeg ønsker som udgangspunkt kun drenge. Og fik jeg valget at en læge sagde til mig "jeg kan give dig en dreng ved hjælp af kønsselektion" så ville jeg tage i mod det valg. Pga mit ønske om kun at få drenge. 

Men blev jeg gravid i morgen og jeg får at vide jeg venter en pige. Så ville jeg blive mindst ligeså glad. For igen. Det handler om ønsker og ikke krav. 

Mit lotto eksempel blev ikke forstået og fred være med det. Men lad mig prøve med et andet eksempel så. Julegaver. 

Jeg vil have en trøje (er barn) jeg ønsker den er blå (en dreng) jeg får foræret en rød (en pige) men jeg er super glad for den alligevel. For jeg fik hvad jeg ville have (et barn). Giver det eksempel mere mening?

Det gav mere mening. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.