Abracadabra skriver:
Men de forældre, der til kønsscanningen fik at vide, at de ventede en pige og så kommer en dreng ud, bliver jo også forfærdeligt skuffede - som vi måske begge har læst på min-mave...
Hvorimod moderen, der fik en dreng trods kønsselektion, endte med at glæde sig til at møde sin søn - som vi også begge læste.
Ender de to drenge som dybt ulykkelige individer? Kun hvis forældrene er inkompetente og afstumpede - og så vil alle børn i den familie blive ulykkelige.
Lise Nørgaard skriver, at hendes far klart havde foretrukket en dreng - blev hendes liv elendigt af at have været en skuffelse? Næh, det virker ikke sådan. Ville hendes liv have været bedre som dreng? Ja, måske... Vi ved det ikke!
Jeg tænker: Hvem kan potentielt set skades?
- Kvinden, der skal igennem fertilitetsbehandling. Mange forældre skal dog alligevel igennem dette.
- Samfundet, hvis der sker en stor skævvridning af antallet af mænd vs. kvinder, som det ses i Kina. Bliver dog næppe et problem grundet økonomi - og slet ikke i Danmark, hvor piger er i høj kurs.
- Selve barnet, hvis forældrene er idioter - men det er vel uafhængigt af kønsselektion.
- Søskende, hvis forældrene er idioter - og ellers samme argumentation som ovenfor.
Så hensynet er til kvinden. Unødvendig medicinsk behandling er forkasteligt på mange måder - så alle plastikkirurger skal sættes til at feje gader... Eller hvad?
Vi er som moderne mennesker villige til ret meget for at opnå 'det perfekte liv'. Forestillingen om det perfekte liv har vel altid eksisteret, ligesom der i de sidste årtusinder har været mange veje derhen. I forhold til hvad vi historisk set ellers har fundet på af uhyrligheder, virker kønsselektion ret tamt.
Ej jeg får alså lidt lyst til at vende den om. Du fremskriver det kun er til gene for en fair nok her er jeg så uenig. Men så kunne jeg egentlig også godt tænke mig at vide, for hvem er kønsselektion så godt? Er det for barnet, familien, forældrene, samfundet eller?
Etik får en mærkelig position (det gør den allerede med etisk råd), for det fremskrives som noget som er, noget som vi kan tage frem og veje, noget som giver endegyldige svar. Jo der er nogle der mener tik er, lidt ligesom en Jesper fårekylling der kan guide os mennesker og hvor etik ikke er et relativt begreb men er a priori, et kategorisk imperativ. Andre mener etik er givet af religionen, og der er jo fx en lutheransk kristen etik, hvor kønsselektion helt klart er uetisk da vi skal være glade og tilfredse med det Gud tilbyder os, og netop det at tro vi er er på linie med Gud er en del af syndefaldet.
Andre igen definerer etik som den maksimale lykke, det valg som giver flest muligt mest mulig lykke er det etiske korrekte valg. Her fx en ofring af et enkelt individ være etisk korrekt hvis det maksimerer lykken for de mange.
Andre igen oplever etik som noget der er mellem mennesker og opstår i mødet med det andet menneske og dennes fordring eller appel til dig.
Jeg har desværre nok læst for meget etik og er derfor blevet helt igennem i tvivl om hvad etik er og mener derfor at fx spørgsmålet om kønsselektion i højere grad handler om menneskesyn, om glidebanen, om at stille mere dybdegående spørgsmål; hvorfor er det vigtigt for dig at få en pige end det handler om at få ret om hvad etik er. For jeg er ikke sikker, jeg ved intuitivt jeg ikke kan forlige mig med utilitarismen der taler om den maksimale lykke, for jeg kan ikke ofre den ene for de mange og alligevel er jeg vel for vi skal maksimere lykke for flest mulige. Jeg er heller ikke luthersk kristen der tror på syndefaldet og at vi bare skal være glade for det Gud har tildelt os.
Jeg tror såmænd heller ikke der er en etik som ikke er relativ og så dog alligevel. Jeg vil fx mene alle mennesker er lige og dette ikke er relativt og det til trods for jeg har læst fx Aristoteles etik der fint forklarer hvorfor nogle er frie og andre er slaver.
Så jo jeg er forvirret på et højere plan, og vil derfor i stedet stille mod spørgsmålet for hvem er det godt at vi giver lov til kønsselektion? Og hvorfor? Og hvad gør det ved forståelsen af kønnene og kønnenes rolle som værende definerende for det enkelte individ hvis vi anerkender retten til at kræve et bestemt køn?