Mor og meget mere skriver:
Man tager jo netop ikke stilling til de etiske problemer ved kun at fokusere lavpraktisk på de kommende mødre. Hvis ethvert etisk dilemma blev fejet af bordet med henvisning til, at den enkelte involverede måtte gøre, hvad han/hun fandt bedst, var der slet ikke basis for at drøfte etiske problemstillinger, konsekvenser i f.t. menneskesyn, samfundssyn osv. Og nej, ikke noget fuck til glidebaneeffekten herfra - tværtimod bør og skal vi som samfund og medborgere stoppe op ved hvert eneste skridt mod et muligt skred i vores menneskesyn og tage debatten, så vi ikke pludselig står i racehygiejniske tiltag a la dem, historien sædvanligvis får os til at grue ved tanken om.
Frasortering pga. intelligens blev jo heller ikke indført uden heftig debat og overvejelser om konsekvenser vedr. menneskesyn. Den fri abort ej heller. Der er meget andet på spil end den enkeltes valg og muligheder i disse spørgsmål.
Du har misforstået mig.
Når jeg skriver fuck glidebaneeffekten, mener jeg, at vi i debatten om kønsselektion må debattere kønsselektion og IKKE udvælgelse på baggrund af hårfarve. Man kan ikke afvise kønsselektion, fordi man ville afvise hårfarve-selektion. Man må debattere tingene separat.
Hvorfor er det synd for et barn at komme til verden på grund af sit køn? Nogle nævner forventningspres eller mulig transseksualitet - men er man pr. definition en dårligere forældre, fordi man har været igennem fertilitetsbehandling og udvalgt de æg, man vil have sat op? Det er jeg ikke sikker på - i modsætning til flere andre, kan jeg læse.
Er det synd for ældre søskende, at mor vælger fertilitetsbehandling som måde til at få en lillebror/lillesøster på? Tjah, det virker upraktisk, men får man et dårligere liv af det? Bliver man uønsket, uelsket og omsorgssvigtet af det? Nej, det tror jeg oprigtigt ikke.
Derfor fastholder jeg, at kvinden er den, der bærer byrden i forbindelse med fertilitetsbehandling, og derfor må debatten primært omhandle hende. Er det okay at tilbyde en potentielt farlig og i hvert fald dyr behandling, som ikke nødvendigvis er medicinsk begrundet?
Ja.
Vi tilbyder mange behandlinger, som kan være farlige og som er 'grundløse'. Fertilitetsbehandling til 4. barn for eksempel. Hvorfor kan folk ikke bare nøjes med 3 børn? Er de ældre børn ikke nok? Vil de ældre børn ikke føle sig forkerte, når nu forældrene ikke kan nøjes med dem?
Plastikkirurgi er et andet eksempel. Hvorfor tilvælges et dyrt og potentielt set farligt indgreb for at få større bryster? Elsker mor ikke sit nuværende liv nok, hvorfor SKAL hun have større bryster?
Forældreskabet er et minefelt i forhold til børns selvtillid - elsker jeg fx ikke mine børn nok til at gå hjemme og tilbringe lange skønne dage i zoo og KU.BE (hvor jeg tror, jeg så en debattør herindefra forleden)?
Tror jeg, at kønsselektion vil ødelægge en familie? Nej. Ville jeg selv gøre det? Nej. Vil jeg arbejde for, at det skal blive muligt i Danmark? Nej. Bliver jeg stødt over, at nogle gør det? Nej.