Jeg kan altså udmærket godt forstå dig.
Jeg er enig med andre i, at der må være en grund til, at han er blevet ked af det, men det lyder ikke til, at I har hverken været sure på ham eller at I har undladt at fortælle, at han altså var meget velkommen. Og har man rakt hånden ud, uden at den bliver taget i mod, så kan man for pokker ikke gøre så meget mere.
Jeg ville så nok, hvis jeg var din mand, ha' holdt mig til at sige, at jeg var ked af, at jeg havde såret ham og at jeg håbede, han alligevel ville komme til jul fordi jeg ellers ville savne ham.
Men hvis ikke det virkede, er der jo ikke noget at gøre ved det.
Jeg har en veninde, hvis far også kan blive meget irriteret og fornærmet over ting, som andre kan undres over. Er sikker på, det er betydningsfuldt for ham, men lige gyldig hvad hans familie prøver at sige, er der lukket land. Han bliver ved med at være sur og bære nag og så er det sgu svært at være sammen og hygge sig.
Desuden kan jeg slet ikke forstå, at man ikke har lov til at sige til giveren, at man er rigtig glad for gaven, men at man desværre ikke vil få den brugt. Sidst, jeg tjekkede, var det tanken bag gaven og det at have brugt tiden på at finde en ting, der betød noget. Selve tingen er da underordnet og hvis jeg fik et stort kram og et "Tusinde tak for gaven - jeg tror desværre ikke, jeg vil få den brugt/den sidder desværre ikke så godt på mig/jeg tror desværre ikke farven er så god til mig, jeg bliver så bleg i gul", eller hvad man ellers kan komme ud i, så ville jeg da ikke tænke, at modtageren var utaknemmelig, blot ærlig omkring, at min tid og penge ikke skulle gå til noget, der bare får lov at ligge og samle støv. Herned ikke sagt, at det var skørt, at farfar blev ked af det - det kan man ikke altid styre og følelser er aldrig forkerte. Men hvis det har været kutyme i deres famile at sige tingene ærligt, så kan det dæleme være svært at vide, at noget ekstra måske trykkede i år.
Nå, men jeg håber, I fik en dejlig jul alligevel