Sygemeldt - skal jeg bare være hjemme?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

15. oktober 2016

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Muhmi skriver:

Synes jo heller ikke man skal føjte rundt til højre og venstre og faktisk ikke slappe af, som man jo bør gøre i sin sygdoms periode, slet ikke Men jeg kan ikke se hvad en enkelt biftur kan skade og slet ikke i efterårsferien, der er hun jo reelt set ikke sygemeldt, der har hun jo ferie, ligesom skolebørnene

Sådan fungerer det ikke - vi har altså for det første ikke 12 ugers ferie om året ligesom eleverne, men fem ligesom alle andre. I nogle kommuner er efterårsferien en ferieuge for lærerne, i andre er den det, man kalder tvungen afspadsering, og mig bekendt er der også kommuner, hvor den bruges til forberedelse. Og HVIS den er en ferieuge, så er hun stadig sygemeldt og kan i princippet søge erstatningsferie senere. Man holder ikke ferie fra en sygemelding. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. oktober 2016

Abracadabra

Der var en anden tråd for kort tid siden, hvor en nyuddannet lærer havde det svært i sin nye ansættelse, som var siden 1/8 - nogenlunde det sammen tidspunkt, hun var blevet gravid,  OG hun vidste, at hun var dårlig til at være gravid.

Hvis sådan en lærer melder sig syg, skal hun nok ikke rende i biffen eller i Zoo, tænker jeg. Jeg ville i hvert fald som forælder blive lidt gnaven, hvis mit barns skolegang sejlede, fordi den nye nærmest ukendte lærer prioriterede bif/Zoo/fætter BR over sit nye arbejde. 

Den gang jeg var skolebarn, var min mor i øvrigt meget striks: Hvis man var for syg til skole, var man også for syg til legeaftaler mm.

Anmeld Citér

15. oktober 2016

SØS

Profilbillede for SØS
Venter spændt...
Mom skriver:

Jeg syntes sagtens du kan tage i biffen

Alle jer der mener, det er forkert signal at sende, ville I mene det samme, om en der var fuldtids eller deltids sygemeldt med fx stress?

NEJ! Jeg jeg mener absolut, at der er en himmel til forskel på hvorvidt man er sygemeldt pga.  Stress eller graviditetsgener. Såfremt jeg mødte en kollega der var sygemeldt pga. Stress i fx. Biografen ville jeg Intet tænke hvorimod jeg må indrømme at det samme slet ikke ville være tilfældet med en kollega, der var sygemeldt pga. Graviditet! 

At være gravid er IKKE en sygdom, men det KAN derimod være fuldstændig invaliderende! Jeg var selv sygemeldt fra mit arbejde de sidste 10 uger af min graviditet pga.  Invaliderende kvalme (og min læge ville have sygemeldt mig fra uge 10) Jeg kastede ALT op hele tiden og da jeg var 30 uger henne havde jeg tabt 7 kg. Jeg var vitterligt så syg og svag at jeg hverken kunne gå eller stå.

Man ville aldrig finde mig i biografen eller andre steder. Jeg var på sygehuset og få væske og vitaminer i drop tre gange i ugen - hvilket jeg i øvrigt også var inden jeg blev sygemeldt, så fik jeg det "bare" passet ind mellem mit arbejde! 

Jrg havde også en søn på dengang 5-år - vi spillede enormt meget kort det kunne jeg nemlig gøre liggende 

Anmeld Citér

15. oktober 2016

SØS

Profilbillede for SØS
Venter spændt...
1977 skriver:

At man er sygemeldt og går i biffen med ungerne - det kan jeg ikke få ondt i røven af. Det er altså kun et arbejde og hvis dun læge vurderer at du skal være sygemeldt, jamen så det sådan det er. Familien kommer først! Så det er her alt din energi skal bruges. Der er stor forskel på at være på job og undervise i 6 timer, og sidde på sin flade og have samvær med sit barn i biffen i 1,5 time. 

Der er vi så forskellige "kun et arbejde" ja vist, men det er altså det, der giver smør på brødet og får hjulene til at køre rundt! 

Vi må vel alle yde det bedste vi kan? 

Anmeld Citér

15. oktober 2016

Tullemoar

Profilbillede for Tullemoar

Da jeg var sygemeldt i min graviditet.. ja, jeg var faktisk sygemeldt næsten hele min gravidtet.. der tænkte jeg ikke over, om jeg ikke måtte det ene eller andet, og hvad folk ville tænke. 

Min situation var også anderledes, jeg var ledig.. og jeg var faktisk ikke i stand til at lave de ting. Nu var det mit første barn, så havde ingen dårlig samvittighed. 

Men jeg lå faktisk stortset på sofaen... kedeligt, men nødvendigt  

dog ville jeg aldrig tænke over, hvis en sygemeldt gik i biografen.. 

jeg håber, det bliver bedre for dig. 

Anmeld Citér

15. oktober 2016

SØS

Profilbillede for SØS
Venter spændt...

Nej, så skal hun raskmelde sig, hvis hun vil holde ferie, og så sygemelde sig når hun er færdig med at holde ferie.

Netop - er man sygemeldt men ønsker at holde ferie, så raskmelder man sig hos arbejdsgiver og kommune for den periode. "Teknisk raskmelding" hedder det.

Anmeld Citér

15. oktober 2016

MysteriousAngel

Da jeg var sygemeldt med stress, tog jeg feks alene ned og handle men tog ikke i biografen. Det var alt for stressfyldt for mig. Men hvis min mand var med, kunne jeg godt, for så var det ham der tog sig af alt det der spørgen om dit og dat. Kan huske til en julekom-sammen med venner, at jeg brugte 1 time i køkkenet på at trække vejret. For jeg var social men det krævede sit af mig.

Anmeld Citér

15. oktober 2016

MiniMe2005

I princippet kan jeg ikke se det store problem med en enkelt biftur med børnene.

Men som andre her i tråden, synes jeg også, du skal tænke på de signaler, du sender til dine kolleger.

Jeg har en tidligere kollega, der tidligt i graviditeten blev sygemeldt med bækkenløsning graviditeten ud. Men alligevel kunne man på hendes instagram og facebook se, at hun gang på gang var ude at spise sushi, på café med veninderne mm. De øvrige kolleger syntes ikke ligefrem, at den opførsel stemte overens med sygemeldingen. 

Jeg kan sagtens forstå, at man har brug for at komme ud og få noget luft og hygge sig en gang i mellem, men når jeg hører om andre med bækkenløsning, synes jeg godt også, at det var imponerende, at hun kunne så meget, men ikke varetage et job, der mere eller mindre svarer til en kontorstilling.

Anmeld Citér

15. oktober 2016

MiniMe2005

Og i øvrigt synes jeg slet ikke, man kan sammenligne stress og graviditetshener i forhold til hvad kan og må under sygemeldingen.

Anmeld Citér

15. oktober 2016

Soonmom

Anonym skriver:

Det er også det, som jeg har gjort indtil nu - altså prioriteret arbejdet frem for mig selv og min familie. Min krop sagde bare fra i mandags og var ved at besvime. )-3 haft dumme tanker omkring abort, fordi det her simpelthen er så hårdt. Nu har lægen valgt at fuldtidssygemelde mig, 'en har stadig to børn. Synes virkelig at det er svært. Det er første gang i dag, at jeg har været ude for en dør, siden tirsdag. Og er allerede ved at blive skør

Jeg synes det lyder som et meget tyndt grundlag du er sygemeldt på. 

Jeg døjer med for lavt blodtryk og har været ved at besvime mange gange,  alligevel er jeg da nødt til at tage mig af min søn som jeg er på barsel,  der kan jeg jo ligesom ikke sygemelde mig,  det samme ville gælde hvis jeg havde et job.  Synes godt nok der er mange der sygemelder sig lige så snart der har vist sig to streger. 

Og hvis du overvejer at tage i biffen med ungerne osv.  Var det måske bedre og droppe det og overveje at komme tilbage på jobbet i stedet for. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.