EnGodMor skriver:
Selvfølgelig må du da tage i biffen med dine børn her i efterårsferien, hvis dine kollegaer er så små borgerlige, at de ikke kan unde dig, at du opper dig et par dage i ferien for dine børn, så skal de dælme da til at finde sig en hobby.
Alle normale voksne mennesker ved da godt, at man ikke bliver sygemeldt for sjov.
Og har man børn, hvor de ydermere har ferie, så skal de da bestemt ikke "lide" under forældrenes sygemelding, forstået på den måde, at selvfølgelig skal man da kunne tage ud en eller to gange i ugen
Jeg ved ikke lige, hvad småborgerlighed har med sagen at gøre, men jeg synes virkelig, det er uheldigt at give dårlige råd, når det omhandler andres ansættelsesforhold. Som lærer, og i særdeleshed som nyansat lærer, skal man virkelig træde varsomt. Det er ikke kollegerne, der ud fra min erfaring er nøjeregnende og går i små sko - men forældrene, der møder deres barns sygemeldte lærer i bio, VIL ikke nødvendigvis have den store forståelse. Og får man en forældregruppe på nakken, bliver det en kæmpe stressfaktor fremadrettet - "Tør jeg tage barns første sygedag, eller vil de røre på sig igen?" - "Bare, bare, bare jeg ikke får influenza nu!" - osv. osv. Nogle forældre klager til ledelsen for et godt ord, og om så lederen er nok så reel, så er det altså ikke nogen fornøjelse at have en ansat, hvis forældregruppe er skeptisk og fordømmende. Vi skal jo samarbejde med forældrene i flere år.
Det er let nok at sige, at det ikke bør være et problem. Men det kan det altså meget let gå hen og blive. Jeg har flere af den slags historier fra mine 20 år i faget, end du drømmer om - og de er langt fra endt godt allesammen. Jeg arbejder delvist i fagforeningen og kender derfra eksempler på sager, der begyndte med forældreklager over småting og endte med, at den pågældende lærer "tilfældigvis" røg i næste fyringsrunde.
Derfor mener jeg, det er uendeligt uhensigtsmæssigt at rådgive TS ud fra en uretfærdighedsfølelse og foregive, at det ikke er noget problem. Ydermere, så er der næppe konsensus om, at man ikke bliver sygemeldt "for sjov" - masser af mennesker mener, at det er for let at få en sygemelding.
Endelig, så synes jeg, det er ganske naturligt, at ens børn mærker til, man er syg. De vil da i sagens natur påvirkes af, at mor eller far ikke er på toppen, og opfatter man det som synd og uretfærdigt, så har man endnu en stressfaktor i form af dårlig samvittighed. Jep, det er træls, at man ikke kan holde fri fra sygdom og give sine børn alt, hvad de plejer at "få" og burde have, men det er jo så de vilkår, der er her og nu. Dette skriver jeg som sclerosesyg, som i perioder ikke har kunnet være der for mine børn som "normalt" - det koster på familiekontoen, men børnene overlever.