Sygemeldt - skal jeg bare være hjemme?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

14. oktober 2016

1977

Profilbillede for 1977

At man er sygemeldt og går i biffen med ungerne - det kan jeg ikke få ondt i røven af. Det er altså kun et arbejde og hvis dun læge vurderer at du skal være sygemeldt, jamen så det sådan det er. Familien kommer først! Så det er her alt din energi skal bruges. Der er stor forskel på at være på job og undervise i 6 timer, og sidde på sin flade og have samvær med sit barn i biffen i 1,5 time. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. oktober 2016

Mom

Profilbillede for Mom

Jeg syntes sagtens du kan tage i biffen

Alle jer der mener, det er forkert signal at sende, ville I mene det samme, om en der var fuldtids eller deltids sygemeldt med fx stress?

Anmeld Citér

14. oktober 2016

Sommerblomst21

Mom skriver:

Alle jer der mener, det er forkert signal at sende, ville I mene det samme, om en der var fuldtids eller deltids sygemeldt med fx stress?

Ja det vil jeg i den grad mene er det samme og måske endda værre hvis jeg vidste en kollega var syg med stress, men så personen i biografen og alle mulige andre steder. Det giver slet ikke mening i mit hoved. 

Anmeld Citér

14. oktober 2016

IngenKoPåIsen

Sommerblomst21 skriver:

Ja det vil jeg i den grad mene er det samme og måske endda værre hvis jeg vidste en kollega var syg med stress, men så personen i biografen og alle mulige andre steder. Det giver slet ikke mening i mit hoved. 

Og det er netop det der desværre bliver ved at få tabuet til at bestå.. 

Anmeld Citér

14. oktober 2016

IngenKoPåIsen

Når du er sygemeldt kan og må du lige nøjagtig det du altid har kunnet. Selvfølgelig skal du ikke ud og rejse eller lave fysisk hårde ting, men selvfølgelig må du gå i biografen, på cafe, og lignende :-) 

Anmeld Citér

14. oktober 2016

Lucinde

Profilbillede for Lucinde

Men hvis man er sygemeldt med stress, depression eller lignende, så skal man jo netop fjerne de stressende elementer og ikke alle de elementer, der giver en overskud. Som fx en tur i svømmehal, i biografen med sine børn eller lign. Det kan jo netop være en del af ens recovery! Nogle bliver endda sendt på ferie til Spanien.

Ej, jeg synes, man som udgangspunkt skal have så meget tillid til sine kollegaer og medmennesker, at man tør stole på, de kan forvalte deres tid og energi fornuftigt selv - også under sygemelding.

Jeg ville overhovedet ikke tænke dårligt om dig og kan sagtens forstå, du gerne vil give dine børn en tur i biografen. Du gør det jo velvidende, at det koster på overskudskontoen måske i flere dage bagefter.

Jeg ville da heller ikke ønske for nogen, at de skulle bruge alle deres kræfter på arbejde for så at ligge i sengen og være dårlig, når de har fri. Det er jo derfor, man bliver sygemeldt - man skal jo kunne klare det resterende liv også. Og arbejde er bare ikke alt. En på førtidspension eller lign. må da også gerne gå i biografen, selvom de er for syge til at arbejde.

Anmeld Citér

14. oktober 2016

Mom

Profilbillede for Mom
Sommerblomst21 skriver:

Det er jeg ked af du har den holdning - en person med stress, har brug for gode, positive oplevelser i sin sygdomsperiode - godt jeg er velsignet med både en god arbejdsplads, kollegaer og omgangskreds, som kun vil mig det bedste, og som netop sørger for at jeg kommer på cafe, biografen og andet i denne svære periode med stress, hvor jeg er deltidsygemeldt. For skulle jeg kun være hjemme eller på job, ville jeg bestemt ikke få det bedre.

Hvor er det synd, at man ikke kan unde sine medmennesker gode stunder, selvom de er sygemeldt

Anmeld Citér

14. oktober 2016

Mom

Profilbillede for Mom
Sommerblomst21 skriver:

Det er jeg ked af du har den holdning - en person med stress, har brug for gode, positive oplevelser i sin sygdomsperiode - godt jeg er velsignet med både en god arbejdsplads, kollegaer og omgangskreds, som kun vil mig det bedste, og som netop sørger for at jeg kommer på cafe, biografen og andet i denne svære periode med stress, hvor jeg er deltidsygemeldt. For skulle jeg kun være hjemme eller på job, ville jeg bestemt ikke få det bedre.

Hvor er det synd, at man ikke kan unde sine medmennesker gode stunder, selvom de er sygemeldt

Anmeld Citér

14. oktober 2016

Carina:-)

Man skal passe gevaldigt på .

For har man en chef som ikke synes det er fedt at se ens ansatte suse i biografen på cafe og shoppingture samtidig med de ikke mener de kan passe deres arbejde har chefen ret til at stille spørgsmålstegn ved sygemeldingen.

Og er ret sikker på at din læge ikke har haft i tankerne at du skulle drible rundt og hygge dig ude i byen når du ikke kan klare at være på arbejde.

Du har vel også udfyldt en mulighedserklæring? 

Jeg ville personligt som chef synes det var besynderligt hvis min ansatte ikke kunne sidde f.eks 1 time med kontorarbejde men godt kan sidde 2 timer i en biograf. 

Anmeld Citér

14. oktober 2016

lineog4

Mom skriver:

Det handler jo i bund og grund ikke om, hvad jeg synes er forkert, men hvad arbejdsgiver og lovgivning mener er forkert. 

Hurtig Google søgning:

http://www.sondagsavisen.dk/job-og-uddannelse/arbejdsliv/2015-05-22-cafe-handle-ind-eller-hente-born-det-ma-du-lave-nar-du-er-syg-fra-arbejde/

Hvor der blandt andet som også ville være mit svar til dig uden Google siger: der er forskel på sygdomme. En stress sygemelding, depression eller psykiske udfordringer, er noget helt andet end en fysisk udfordring og graviditetsgener er fysisk. 

Tommelfingerreglen er: du må ikke gøre noget der gør bedring kan forsinkes, dvs. Nok ikke særlig smart at løbe erimitageløbet hvis du er sygemeldt med bækkenløsning. Derudover skal man også vurdere: kan jeg tage en feriedag i zoo med mine børn mon så ikke også jeg kunne klare to lektioner i skolen? Så jeg ville aldrig turde råde nogle til: hop du bare i biffen med ungerne for familien kommer først, for det kano realiteten føre til en fyring hvis man ikke har det hele på plads. Mit råd ville være: tal med lægen og få skrevet ind, hvad kan jeg. Og tal med fagforening, hvad må jeg.

derudover skal det lige siges at som lærer i min kommune har vi "rigtig" ferie i denne uge (mange af de andre er tvungen afspadsering) og ved rigtig ferie skal man have erstatningsferie dvs. Hvis ts også har rigtig ferie i den her uge så skal hun have en uges ferie inden d.1.5. 17 ekstra, /0 en god ting ville måske være at raskmelde sig i denne uge og sygemelde sig igen i uge 43

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.