Sygemeldt - skal jeg bare være hjemme?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

14. oktober 2016

lineog4

Malunsesmutti skriver:

Når du er sygemeldt kan og må du lige nøjagtig det du altid har kunnet. Selvfølgelig skal du ikke ud og rejse eller lave fysisk hårde ting, men selvfølgelig må du gå i biografen, på cafe, og lignende :-) 

det er juridisk ikke helt korrekt, og en chef kan stille spørgsmålstegn ved din sygemelding og det kan føre til fyring. Hvis du er sygemeldt med dårlig ryg må du fx ikke fortsætte fodboldtræningen. Du må heller ikke melde dig syg fra en arbejdsdag 8-16 pga diarré og kl 12 når alt er godt, så gå på restaurant, så skal du faktisk melde dig rask og gå på arbejde.

Så nej du må ikke alt det du plejer og du kan risikere en fyring

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. oktober 2016

Liv_86

Anonym skriver:

Jeg er sygemeldt med graviditetsgener. Jeg har det virkelig skidt, men har selvfølgelig tidspunkter, hvor jeg har det bedre end andre.

hvad gør jeg i forhold til mit liv. Skal jeg bare ligge her hele tiden eller kan jeg fx tage i biffen med mine børn i efterårsferien. Ved ikke om det bare er et mega dårligt signal at sende!

Ja det synes jeg godt man må. 

Men ved selv hvor svært det kan være. Jeg har også været sygemeldt en del i min graviditet. Er tvilling gravid og har hft virkelig mange gener. 

Har da lavet lavet små ting med min datter i sommerferie fx en lille tur i biffen. De store ture måtte min kæreste tage da jeg simpelhen ikke kunne overskue det. 

Og ja nogen dage har man det fint og så kan man jo sagtens lave noget. Synes slet ikke at være sygemeldt med graviditet gener er det samme som hvis man ligger med influenza. 

Anmeld Citér

14. oktober 2016

Mom

Profilbillede for Mom
lineog4 skriver:

Det handler jo i bund og grund ikke om, hvad jeg synes er forkert, men hvad arbejdsgiver og lovgivning mener er forkert. 

Hurtig Google søgning:

http://www.sondagsavisen.dk/job-og-uddannelse/arbejdsliv/2015-05-22-cafe-handle-ind-eller-hente-born-det-ma-du-lave-nar-du-er-syg-fra-arbejde/

Hvor der blandt andet som også ville være mit svar til dig uden Google siger: der er forskel på sygdomme. En stress sygemelding, depression eller psykiske udfordringer, er noget helt andet end en fysisk udfordring og graviditetsgener er fysisk. 

Tommelfingerreglen er: du må ikke gøre noget der gør bedring kan forsinkes, dvs. Nok ikke særlig smart at løbe erimitageløbet hvis du er sygemeldt med bækkenløsning. Derudover skal man også vurdere: kan jeg tage en feriedag i zoo med mine børn mon så ikke også jeg kunne klare to lektioner i skolen? Så jeg ville aldrig turde råde nogle til: hop du bare i biffen med ungerne for familien kommer først, for det kano realiteten føre til en fyring hvis man ikke har det hele på plads. Mit råd ville være: tal med lægen og få skrevet ind, hvad kan jeg. Og tal med fagforening, hvad må jeg.

derudover skal det lige siges at som lærer i min kommune har vi "rigtig" ferie i denne uge (mange af de andre er tvungen afspadsering) og ved rigtig ferie skal man have erstatningsferie dvs. Hvis ts også har rigtig ferie i den her uge så skal hun have en uges ferie inden d.1.5. 17 ekstra, /0 en god ting ville måske være at raskmelde sig i denne uge og sygemelde sig igen i uge 43

Jeg svarede som medmenneske/kollega, ikke som chef, så deri ligger forskellen på vores svar. Og i realiteten var det vel også det TS ville vide med sin tråd, hvordan du som medmenneske ville anskue situationen.

Når man er sygemeldt, skal man lave en mulighedserklæring med sin arbejdsplads, hvori ( i hvert fald hvor jeg arbejder), har en helt naturlig snak om hvordan og hvorledes. Man skal til opfølgningssamtaler på Jobcenteret, hvor man også skal have en snak om hvordan man kan komme på fuldtid/ eller tilbage, hvilken behandling man modtager ect.

Men som sagt så svarede jeg som medmenneske - og jeg kan sagtens unde et menneske som er sygemeldt, andet end hjemmets 4 vægge

Anmeld Citér

14. oktober 2016

lineog4

Mom skriver:

Jeg svarede som medmenneske/kollega, ikke som chef, så deri ligger forskellen på vores svar. Og i realiteten var det vel også det TS ville vide med sin tråd, hvordan du som medmenneske ville anskue situationen.

Når man er sygemeldt, skal man lave en mulighedserklæring med sin arbejdsplads, hvori ( i hvert fald hvor jeg arbejder), har en helt naturlig snak om hvordan og hvorledes. Man skal til opfølgningssamtaler på Jobcenteret, hvor man også skal have en snak om hvordan man kan komme på fuldtid/ eller tilbage, hvilken behandling man modtager ect.

Men som sagt så svarede jeg som medmenneske - og jeg kan sagtens unde et menneske som er sygemeldt, andet end hjemmets 4 vægge

Egentlig er jeg ligeglad hvad mine kollegaer gør når de er sygemeldte, og jeg under også gerne en kollega en "pjækdag". Men når en spørger man om det er er dårligt signal, må jeg nød til at sige: ja det er det især hvis du møder din chef  og hun sætter spørgsmålstegn ved din sygemelding. 

Som lærer har du ydermere ikke bare kollegaer, men også forældre som kan tænke deres. Og selvom jeg ved alle har ret til sygemelding osv. Så kan jeg nogle gange glemme min rummelighed når det kommer til mine børn, -0 havde jeg en trold i en udfordret klasse 1. Klasse og lærerne allerede i starten af skoleåret og af hendes graviditet var sygemeldt og jeg mødte hende i biffen så kan det godt være jeg glemte rummeligheden. En sygemelding som lærer er ofte noget forældre ikke er glade for, det hør dem usikre på trivsel og faglighed. De ønsker en hurtig løsning og i en sådan situation glemmer de ofte at pege fingeren mod ledelsen men peger den mod læreren hvis de fx møder hende i biffen. 

Så lige i denne historie er der for mig mange hensyn både det juridiske men også signalet til ikke bare kollegaer og leder men også til forældrene. Jeg selv turde ikke, for ville ikke kunne nyde en dag med ungerne hvis eg konstant frygtede at møde en forælder 

Anmeld Citér

14. oktober 2016

Anonym trådstarter

Carina:-) skriver:

Man skal passe gevaldigt på .

For har man en chef som ikke synes det er fedt at se ens ansatte suse i biografen på cafe og shoppingture samtidig med de ikke mener de kan passe deres arbejde har chefen ret til at stille spørgsmålstegn ved sygemeldingen.

Og er ret sikker på at din læge ikke har haft i tankerne at du skulle drible rundt og hygge dig ude i byen når du ikke kan klare at være på arbejde.

Du har vel også udfyldt en mulighedserklæring? 

Jeg ville personligt som chef synes det var besynderligt hvis min ansatte ikke kunne sidde f.eks 1 time med kontorarbejde men godt kan sidde 2 timer i en biograf. 

Nu er jeg lærer og har ikke mulighed for at flexe min arbejdstid. Derfor har jeg fået en fuldtidssygemelding. Dette på trods af, at jeg egentlig ønskede en deltid. Min læge vurderede at jeg skulle sygemeldes fuld tid.

Anmeld Citér

14. oktober 2016

lineog4

Anonym skriver:

Nu er jeg lærer og har ikke mulighed for at flexe min arbejdstid. Derfor har jeg fået en fuldtidssygemelding. Dette på trods af, at jeg egentlig ønskede en deltid. Min læge vurderede at jeg skulle sygemeldes fuld tid.

Hvor er det ærgerligt, at din ledelse ikke ville finde en løsning med en deltidssygemelding eller at du kunne lave noget andet på skolen. For det ville gøre dig mere fri fx til en biffen tur. 

For en ting er kollegaer, en anden ting er forældre som jeg egentlig altid er mest nervøs for at møde når jeg er syg - hader at sige godmorgen på vej ned og aflevere barn til moren til en elev og jeg er sygemeldt. 

Anmeld Citér

14. oktober 2016

klmf

Ved ikke om det er rationelt eller 'korrekt' at tænke sådan, men en af mine kolleger blev sygemeldt fandme fra det øjeblik hun havde pisse på pinden og graviditeten ud - hendes facebook strømmede over af hyggelige arrangementer hun var til, som koncerter, veninde-kaffeaftaler og lagersalg Der blev jeg godt nok stram i betrækket, når vi andre så skulle dække hendes weekendvagter, nattevagter osv. Så hvis det var mig, ville jeg godt nok holde lav profil...

Anmeld Citér

14. oktober 2016

Muhmi

EBK skriver:

Jeg synes ikke det er okay, at være sygemeldt og så rende i biffen, shoppingture, på café, på ferie osv. 

Man bliver jo sygemeldt fordi man er blevet syg af sin graviditet på den ene eller den anden måde, og i min optik er man syg, når man er sygemeldt. 

Selvfølgelig skal man kunne handle ind, og se sin familie/venner m.v., men jeg synes det er et ærgeligt signal at sende til omverdenen, at man er for dårlig til at gå på arbejde, men sagtens kan tage i biffen. 

Tænk hvis du mødte en kollega.

Så fordi man er syg så stopper livet?
En biftur kan jo ikke sidestilles med en arbejdsdag, så synes den sammenligning er lidt "tosset", om man vil.. Hendes børn skal jo heller ikke "straffes" fordi mor er syg. Hvis hun har det ok den dag, så er det, i hvert fald i mine øjne, helt ok at tage en tur i biffen..
Hvad nu hvis hun gik til svømning for at tage smerter, eller opretholde muskulatur? Ville det så også være for meget? En god psyke er, i mine øjne, ligeså vigtig som en sund krop og især hvis man render rundt derhjemme resten af ens graviditet og bare keeeeder sig, hvilket man jo hurtigt kommer til.

Anmeld Citér

14. oktober 2016

lineog4

Muhmi skriver:

Så fordi man er syg så stopper livet?
En biftur kan jo ikke sidestilles med en arbejdsdag, så synes den sammenligning er lidt "tosset", om man vil.. Hendes børn skal jo heller ikke "straffes" fordi mor er syg. Hvis hun har det ok den dag, så er det, i hvert fald i mine øjne, helt ok at tage en tur i biffen..
Hvad nu hvis hun gik til svømning for at tage smerter, eller opretholde muskulatur? Ville det så også være for meget? En god psyke er, i mine øjne, ligeså vigtig som en sund krop og især hvis man render rundt derhjemme resten af ens graviditet og bare keeeeder sig, hvilket man jo hurtigt kommer til.

Jeg kan sagtens være enig, men der er bare regler for området og det vigtigste for ts er at cleare det med læge og fagforeningen for reglerne er egentlig meget klare: du har ret til opretholde hverdagen dvs. Indkøb og aflevere børn og du har ret til at lave de aktiviteter der bevirker bedring i situationen som gør du hurtigere kan komme tilbage på arbejde. Så fx svømmehal for bækkensmerter er helt okay, 'en det er bowling ikke. 

Og selv om en biftur ikke kan sammenlignes med en hel arbejdsdag så kan den måske sammenlignes med 2 timers arbejde og så skal man have clearet med arbejdsplads at jeg ville kunne varetage 2 timer om dagen og hvis de så siger nej, så er det det. 

Jeg ville selv være utrolig varsom men er også altid hunderæd for fyringen og selv 120 dages reglen er ophævet så man er mere usikker ved sygemelding end før i tiden. Og man er ikke fredet bare fordi man er gravid, hvis det viser sig st sygemeldingen kan anfægtes og man fx har fået det bedre end da man sidst så lægen og kkke aktivt har gjort noget for at ændre sygemeldingen eller man gør ting der kan forlænge sygemeldingen, så kan man rent faktisk blive fyret også selvom man er gravid

Anmeld Citér

14. oktober 2016

Anonym trådstarter

klmf skriver:

Ved ikke om det er rationelt eller 'korrekt' at tænke sådan, men en af mine kolleger blev sygemeldt fandme fra det øjeblik hun havde pisse på pinden og graviditeten ud - hendes facebook strømmede over af hyggelige arrangementer hun var til, som koncerter, veninde-kaffeaftaler og lagersalg Der blev jeg godt nok stram i betrækket, når vi andre så skulle dække hendes weekendvagter, nattevagter osv. Så hvis det var mig, ville jeg godt nok holde lav profil...

Det har jeg fuld forståelse for og ville også undre mig, hvis det var min kollega. Jeg er selv dødtræt af situationen - jeg ville allerhelst kunne arbejde, om ikke andet, så på nedsat tid. Men som det står til lige nu, er jeg for dårlig til det. Ville ønske, at jeg kunne give mine børn en tur i biffen, men ved i virkeligheden slet ikke om jeg kan magte det! Har bare så ondt af dem

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.