Wifi og fødselsdag

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4. september 2016

Anonym trådstarter

Fødselsdagen er overstået og det blev taget fint imod af drengene (selvom det SELVFØLGELIG var det første der blev spurgt til allerede inden de var inde over dørtrinnet) og forældrene at der var slukket internet. Som sagt var der INTET "forbud" mod brug af iPads, men med det slukkede internet valgte drengene selv, at lade dem ligge i køkkenet - deres valg.

Faktisk var det mest bedsteforældrene der synes det var "synd" for drengene hvis der lige gik 5 min hvor de gav udtryk for at de gerne ville have noget internet og sagde de kedede sig  Vi havde i hvert fald en hyggelig dag og det var skønt at se ungerne spille spil i det skønne vejr i haven, lege og fjolle rundt.

Vi synes det var en succes og det bliver højst sandsynligt gentaget igen næste år 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. september 2016

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.

Nu skal man som forældre jo netop lære sine unger, at alting ikke altid skal være FEDT. Er man inviteret til fødselsdag, og takker ja, så kommer man og deltager i festen. Man sætter sig ikke med en i-pad, uanset aldersforskel. 

Jeg ville blive vildt forarget, hvis mine fødselsdagsgæster satte sig med tlf eller IPad. Så kan de lige så godt blive væk. 

Til ts - lad være med at slukke, men meld klart ud, at det er en tlf/medie-fri fødselsdag. 

Så hvis det nu var et barn der blev 1 år - så måtte børn fra 7-9 år ikke bruge ipad til fødselsdagen? 

Så vil jeg mene at værten må sørge for underholdning

Anmeld Citér

4. september 2016

Mami

mor:) skriver:

Så hvis det nu var et barn der blev 1 år - så måtte børn fra 7-9 år ikke bruge ipad til fødselsdagen? 

Hvorfor skal vaerten det? 

Kan boern ikke lege selv og eller med hinanden?

Anmeld Citér

4. september 2016

MysteriousAngel

Øh så måtte børnene da lege med hinanden. Hvad gjorde de ikke før der var ipads?

Da jeg voksede op blev fjernsynet heller ikke tændt. Man havde gæster og derfor skulle man da være social.

Da min datter blev 1, blev der da heller ikke spillet ipads og de børn vi havde på besøg, alderen var imellem 9-1, de legede fint med hinanden alligevel. 

Anmeld Citér

4. september 2016

Mami skriver:

Hvorfor skal vaerten det? 

Kan boern ikke lege selv og eller med hinanden?

Jo selvfølgelig - men en 9 årig kan ikke forventes at lege med en baby. Og hvor meget leger 9 årige med legetøj? 

Nu er min dreng kun 4 og kan sagtens bruge sin fantasi og lege med alt muligt. Men gør 9 årige det? Har ikke lige erfaringen, men forestiller mig det er anderledes i denne alder. 

Hvis jeg holdte familiefødselsdag for mine børn og der kom ældre børn med, som ikke plejer lege med mine børn, så ville jeg ikke gå op i hvad de brugte tiden på - det måtte være op til forældrene. 

Anmeld Citér

4. september 2016

MysteriousAngel skriver:

Øh så måtte børnene da lege med hinanden. Hvad gjorde de ikke før der var ipads?

Da jeg voksede op blev fjernsynet heller ikke tændt. Man havde gæster og derfor skulle man da være social.

Da min datter blev 1, blev der da heller ikke spillet ipads og de børn vi havde på besøg, alderen var imellem 9-1, de legede fint med hinanden alligevel. 

Men det kræver at der er nogle at lege med. Det scenarie jeg stillede op var at der var en 9 årig og en 1 årig - skal de lege sammen? 

Jeg oplever ikke problemer med det. Min dreng leger meget med sin kusine til familiearrangementer, men de kan godt finde på at spille på ipaden sammen i en halv time og så lege videre.

Anmeld Citér

4. september 2016

Mariehøne123

Profilbillede for Mariehøne123

Jeg er godt nok overrasket over tråden er blevet så lang. Jeg tror du har ramt et ømt punkt hos flere personer. 

Selvfølgelig kan du tillade det og jeg ville også forbyde iPads mv hvis det var nødvendigt. Jeg synes det er decideret uhøfligt at de bare spiller  

Vi havde problemer med et nært familiemedlem der altid satte sig ved fjernsynet hos os og selv tændte det og derved meldte sig ud af samværet. Vi er begyndt at lægge fjernbetjeningen væk når han kommer. Hos os tænder man hverken tv iPads eller lignende til fødselsdage med mindre der er en anledning. 

Selvfølgelig kan de få brug for at koble af men så kan de hygge sammen med en film og snakke imens. 

Du har fuld opbakning herfra. 

Anmeld Citér

4. september 2016

MysteriousAngel

Men det kræver at der er nogle at lege med. Det scenarie jeg stillede op var at der var en 9 årig og en 1 årig - skal de lege sammen? 

Jeg oplever ikke problemer med det. Min dreng leger meget med sin kusine til familiearrangementer, men de kan godt finde på at spille på ipaden sammen i en halv time og så lege videre.

Ja? Jeg gentager igen, hvad gjorde de ikke i de dage der ingen Ipads var?

Anmeld Citér

4. september 2016

MysteriousAngel skriver:

Ja? Jeg gentager igen, hvad gjorde de ikke i de dage der ingen Ipads var?

Noget andet - det er vel ligegyldigt. Jeg forstår slet ikke hvorfor en ipad i sig selv skal ses som et problem. Vi har aldrig haft behov for at lave "tider" for hvor længe der må spilles osv.

mine børn vil da meget hellere lege med jævnaldrende til arrangementer og hjemme er vi gode til at lege med dem. 

Men idag var vi på besøg hos min søster. Der er vores den yngste på 2 år, en pige på 1 år og min dreng som bliver 5 om små to uger. Han har leget en masse - men sidst på dagen ville han gerne sidde med ipaden. Det kan jeg absolut ikke se noget i vejen med. Hvorfor skulle han ikke have lov til det? Fordi man ikke gjorde sådan i gamle dage? 

Anmeld Citér

4. september 2016

Mullesmith

Anonym skriver:

Halløj.

Vi holder vores datters fødselsdag på lørdag og jeg har et spørgsmål; Kan vi "tillade" os at slukke for vores wifi derhjemme på den dag?

Baggrundsinfo: Vores datter holder 5-års fødselsdag for familien på lørdag. Hun glæder sig helt enormt meget og snakker om det hele tiden. Pga afbud kommer der 3 drenge i alderen (7-9 år) - dem glæder hun sig til at se. Problemet ligger i, at brugen af iPad er meget massiv hos de her drenge og fra de foregående 4 fødselsdage har vi set hvordan de sidder med deres iPad stort set fra de kommer til de går hjem. Det er vi ikke interesseret i på denne dag, da vores datter gerne skulle hygge sig og ikke være "udenfor" når nu dagen handler om at fejre hende. Jeg ved godt, at vi allesammen er meget forskellige og at dette muligvis ikke vil falde i god jord - men det er jo ikke et forbud mod at have dem med, vi håber måske bare, at et lukket netværk kunne være med til, at begrænse brugen af iPads.

Men hvordan ville I have det, hvis I fik besked om, at der på dagen ville være lukket for wifi'en? Ville I acceptere det eller ville I synes det var komplet latterligt?

Og keg vil gerne skrive det ud til de inviterede gæster på forhånd så de evt kan 'forberede' deres børn på det lukkede netværk, men hvordan skal jeg dog formulere det uden at lege "politibetjent" over andres brug af elektronik?! 

Kan du ikke bare sige at netværket er gået i stykker? Og først bliver lavet "imorgen". Du kan jo godt risikere at forældrene bare tænder deres hotspot på mobilerne og så kan ungerne trække net derfra! 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.