Wifi og fødselsdag

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5. september 2016

Sprit25

Mor og meget mere skriver:

Jeg forstår så ikke, at hverken børn eller voksne har brug for at "koble af" med en indadvendt aktivitet, når de er sammen med andre børn og voksne i selskabelig sammenhæng. Jeg ville aldrig tage en bog, avis eller iPad frem midt under en fødselsdag, og det ville kun være ok med mig, at mine børn gjorde det, hvis de var til en ren voksenfest OG først efter et stykke tid, når der vitterlig ikke lige "var noget for dem". 

Ja, der kan være børn, som af særlige årsager ikke kan overskue det "frie rum" fra start til slut, men hvis de allerede fra starten hiver iPads frem, så signalerer de for mig, at de ikke er sammen med os andre, præcis som hvis jeg hev avisen frem lige efter ankomst til en fødselsdag. 

Well, i min mands familie sidder man - de voksne - åbenlyst og går på nettet, når vi er sammen, og de kan sågar finde på at oprette en tråd på facebook, hvor de skriver, at nu er de til fødselsdag i familien, hvorefter de andre skriver kommentarer om, at "Ih, hvor er det hyggeligt" - det er skørt, skørt, skørt for mig, at de ikke springer facebook over og bare taler sammen i stedet for. Det er så uhøfligt og malplaceret, og at deres børn er på iPad hele vejen, kan jo ikke undre, når de ser på de voksne. 

For mig handler det om at jeg så ikke bliver snakket til. Så har jeg lige 10 minutter til ro i min skærm hvilket er ret vigtigt for mig. 

Vi er enige om det tager ofte overhånd og der er jeg desværre en af dem hvor det gør. Jeg arbejder på det virkelig, men det er som cigaretter for mig f.eks. Jeg skal have det ellers bliver jeg dårlig

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. september 2016

alenemor42

Sprit25 skriver:

Men ved f.eks. en malebog er man jo også underholdt. Ved at snakke med din kæreste bliver du jo også underholdt?

Det kan så ikke sammenlignes med en skærm på en ipad og det drejede sig jo ikke om underholdning men om at koble af ?!

Anmeld Citér

5. september 2016

Sprit25

alenemor42 skriver:

Det kan så ikke sammenlignes med en skærm på en ipad og det drejede sig jo ikke om underholdning men om at koble af ?!

Det kan da fint sammenlignes. Alt underholdning er vel ligeså meget for at koble af. 

Når jeg ser tv, facebook osv. Jamen så kobler jeg af, hvilket andre også gør. Jeg er en shittymom da min datter ser en times fjernsyn når hun kommer hjem fra dp. Hvordan man kobler af er vel ligemeget

Anmeld Citér

5. september 2016

alenemor42

Sprit25 skriver:

Det kan da fint sammenlignes. Alt underholdning er vel ligeså meget for at koble af. 

Når jeg ser tv, facebook osv. Jamen så kobler jeg af, hvilket andre også gør. Jeg er en shittymom da min datter ser en times fjernsyn når hun kommer hjem fra dp. Hvordan man kobler af er vel ligemeget

Nu var situationen jo en fødselsdag 

Mine unger har da også set tegnefilm osv. Osv.

Men til en fødselsdag eller lignende syntes jeg ikke det er ok. De overlever sgu de få timer uden en skærm 

Anmeld Citér

5. september 2016

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Sprit25 skriver:

For mig handler det om at jeg så ikke bliver snakket til. Så har jeg lige 10 minutter til ro i min skærm hvilket er ret vigtigt for mig. 

Vi er enige om det tager ofte overhånd og der er jeg desværre en af dem hvor det gør. Jeg arbejder på det virkelig, men det er som cigaretter for mig f.eks. Jeg skal have det ellers bliver jeg dårlig

Der leverer du vel svaret på, hvorfor folk er "teknologiforskrækkede". Du beskriver det som et rusmiddel, det giver dig abstinenser at undvære. Og det ønsker man vel ikke for sine børn? - ligesom man ikke frygter malebogs- eller boglæsningsafhængighed.  

Anmeld Citér

5. september 2016

Zelinasmor

Jeg læser e-bøger (de er meget billigere) på min iPad.

Jeg maler i Mandalas malebog på min iPad.

Men fordi jeg læser og maler der og ikke i papir jeg har i hånden så er det forfærdeligt. Jeg er enig i at det ikke er en nødvendighed til fødselsdag osv.

men folk er SÅ teknologi forskrækkede. Man kan alt på iPad i dag. Læse nyheder, male, læse bøger, kigge mad opskrifter, Skype (videosamtale) til familie/venner man sjældent ser. Men jeg kunne også bruge flere penge på bøger, malebøger, opskriftsbøger, nyheds aviser osv i stedet. Men det er spild af mine penge.

Anmeld Citér

5. september 2016

Mami

Zelinasmor skriver:

Jeg læser e-bøger (de er meget billigere) på min iPad.

Jeg maler i Mandalas malebog på min iPad.

Men fordi jeg læser og maler der og ikke i papir jeg har i hånden så er det forfærdeligt. Jeg er enig i at det ikke er en nødvendighed til fødselsdag osv.

men folk er SÅ teknologi forskrækkede. Man kan alt på iPad i dag. Læse nyheder, male, læse bøger, kigge mad opskrifter, Skype (videosamtale) til familie/venner man sjældent ser. Men jeg kunne også bruge flere penge på bøger, malebøger, opskriftsbøger, nyheds aviser osv i stedet. Men det er spild af mine penge.

Og det goer du saa naar du er foedselsdag?  

Anmeld Citér

5. september 2016

Zelinasmor

Mami skriver:

Og det goer du saa naar du er foedselsdag?  

Læste du hvad jeg skrev?  Ellers prøv lige igen.. Jeg har svaret på om jeg finder det nødvendigt til en fødselsdag

Anmeld Citér

5. september 2016

Sprit25

Mor og meget mere skriver:

Der leverer du vel svaret på, hvorfor folk er "teknologiforskrækkede". Du beskriver det som et rusmiddel, det giver dig abstinenser at undvære. Og det ønsker man vel ikke for sine børn? - ligesom man ikke frygter malebogs- eller boglæsningsafhængighed.  

Ja fordi for mig har det taget overhånd. Det har det ikke for andre nødvendigvis. Tro mig jeg arbejder kraftigt med det. 

Jeg holder på alle mennesker har en afhængighed. ALLE af et eller andet på en aller anden form  

Naturligvis skal det ikke ske til fødselsdage at man kommer ind med en iPad i skærmen, almindelig pli, og min datter får heller ikke en ligeså snart vi er ude. Men f.eks. i kirken i søndags til en dåb, tjah da hun ville farer rundt og lege fange med far, der fik hun en iPhone. Hun havde læst sine bøger

Anmeld Citér

5. september 2016

MysteriousAngel

mor:) skriver:

Noget andet - det er vel ligegyldigt. Jeg forstår slet ikke hvorfor en ipad i sig selv skal ses som et problem. Vi har aldrig haft behov for at lave "tider" for hvor længe der må spilles osv.

mine børn vil da meget hellere lege med jævnaldrende til arrangementer og hjemme er vi gode til at lege med dem. 

Men idag var vi på besøg hos min søster. Der er vores den yngste på 2 år, en pige på 1 år og min dreng som bliver 5 om små to uger. Han har leget en masse - men sidst på dagen ville han gerne sidde med ipaden. Det kan jeg absolut ikke se noget i vejen med. Hvorfor skulle han ikke have lov til det? Fordi man ikke gjorde sådan i gamle dage? 

Fordi jeg slet ikke forstår hvorfor det overhovedet er nødvendigt at medbringe "asociale" remedier til et socialt arrangement.

Så kan han da "læse", lægge puslespil, bygge med klodser eller tegne som er aktiviteter hvor man kan sidde i fred og ro og lave det. Hvis det er det han har brug for.

Der er mange måder at koble af på. Og hvorfor vælge den asociale løsning når der er så mange andre muligheder?

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.