Skal flygtninge have ferie?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

21. juni 2016

Aristocats

Nej men alligvel så er der væsentligt mere fokus på flygtninge deres rettigheder til det ene og det andet, der er meget få der hidser sig op på de hjemløses vegne mens nogle er hurtigt ude på flygtninges vegne, incl flygtninge selv. Vi har ikke lejre til de hjemløse med mad, bad og senge men vi har bygget hele lejre til folk ude fra hvor nogle af dem alligevel er utilfredse og bare vil have mere. 

Jeg prøver på ingen måde at forsvare at de hjemløse har det godt for det kan vi vist godt konstatere at det ikke er situationen, men det er nu ikke helt korrekt. Der findes nu steder rundt omkring hvor hjemløse kan få et måltid mad, et sted og sove og bad ved jeg så ikke, men mon ikke nogen steder det også bliver tilbudt. 

Derudover kan jeg ikke forstå hvorfor de 2 ting skal stilles op mod hinanden, jeg bryder mig egentligt ikke om sådanne argumenter fordi det tit ikke bunder i reel bekymring for nævnte gruppe, men egentligt bare en dækhistorie over hvorfor man i virkeligheden ikke ønsker at flygtninge skal have vores hjælp. Hvorfor kan begge parter ikke få hjælp, hvornår er den ene vigtigere end den anden? Hvorfor skal vi vælge én side, hvis man kan hjælpe to? Mange vil nok mene at det er fordi de hjemløse er "vores" og man skal hjælpe sine "egne" først (det vil sige dem som permanent bor her), men jeg kan virkelig ikke se hvorfor at hjælpe mennesker i nød ikke skulle kunne betale sig grundet nogle landegrænser og du er ikke og de er/jeg er. Man fortjener da lige meget hjælp, uanset hvor man kommer fra. Hvorfor skal hjemløse ind over, når det handler om flygtninge nu? Og hvorfor skal det være en konkurrence om hvem af de 2 der først fortjener hjælp, fremfor at anderkende begge behov og så tage den derfra? Hvad adskiller hjemløse fra flygtninge i rettigheden til hjælp? 

Og der vil jo altid være folk der er utilfredse og vil have mere uanset sammenhæng og det er næsten altid et mindretal, hvorfor skal resten der virkelig har brug for det straffes under det? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. juni 2016

SofiaMik

Aristocats skriver:

Jeg prøver på ingen måde at forsvare at de hjemløse har det godt for det kan vi vist godt konstatere at det ikke er situationen, men det er nu ikke helt korrekt. Der findes nu steder rundt omkring hvor hjemløse kan få et måltid mad, et sted og sove og bad ved jeg så ikke, men mon ikke nogen steder det også bliver tilbudt. 

Derudover kan jeg ikke forstå hvorfor de 2 ting skal stilles op mod hinanden, jeg bryder mig egentligt ikke om sådanne argumenter fordi det tit ikke bunder i reel bekymring for nævnte gruppe, men egentligt bare en dækhistorie over hvorfor man i virkeligheden ikke ønsker at flygtninge skal have vores hjælp. Hvorfor kan begge parter ikke få hjælp, hvornår er den ene vigtigere end den anden? Hvorfor skal vi vælge én side, hvis man kan hjælpe to? Mange vil nok mene at det er fordi de hjemløse er "vores" og man skal hjælpe sine "egne" først (det vil sige dem som permanent bor her), men jeg kan virkelig ikke se hvorfor at hjælpe mennesker i nød ikke skulle kunne betale sig grundet nogle landegrænser og du er ikke og de er/jeg er. Man fortjener da lige meget hjælp, uanset hvor man kommer fra. Hvorfor skal hjemløse ind over, når det handler om flygtninge nu? Og hvorfor skal det være en konkurrence om hvem af de 2 der først fortjener hjælp, fremfor at anderkende begge behov og så tage den derfra? Hvad adskiller hjemløse fra flygtninge i rettigheden til hjælp? 

Og der vil jo altid være folk der er utilfredse og vil have mere uanset sammenhæng og det er næsten altid et mindretal, hvorfor skal resten der virkelig har brug for det straffes under det? 

Men hvor sætter du så stregen?  Vi kan jo ikke hjælpe hele verden?  Er det når du skal til at betale for behandling på sygehuset, dine børns skolegang eller mere skat med de konsekvenser det nu har for din private situation?

Anmeld Citér

22. juni 2016

lineog4

SofiaMik skriver:

Men hvor sætter du så stregen?  Vi kan jo ikke hjælpe hele verden?  Er det når du skal til at betale for behandling på sygehuset, dine børns skolegang eller mere skat med de konsekvenser det nu har for din private situation?

At give de flygtninge der er i DK 14 dages break i et forløb hvor man skal lære intensivt dansk og dansk kultur er vel næppe det der vælter vognen så vi pludselig skal betale for hospital.

ja velfærdssamfundet er under beskydning og det er lykkedes utrolig dygtige retorikere at få det til at lyde til det er flygtninge/indvandrerer og kontanthjælpsmodtagernes skyld. Hvorimod skattelettelser, omprioriteringer, sænkelsen af selskabsskatter, fastfrysning boligskatter, en stor forøgelse af mellemledere og ledere i der offentlige med mere overhovedet ikke nævnes. Pengepungen der bliver mere og mere slatten er et samsurium af det hele og der er op til staten DK og de mennesker der udgør staten at prioriterer, det skal både ske ud fra økonomiske faktorer men så sandelig også de menneskelige

Anmeld Citér

22. juni 2016

SofiaMik

lineog4 skriver:

At give de flygtninge der er i DK 14 dages break i et forløb hvor man skal lære intensivt dansk og dansk kultur er vel næppe det der vælter vognen så vi pludselig skal betale for hospital.

ja velfærdssamfundet er under beskydning og det er lykkedes utrolig dygtige retorikere at få det til at lyde til det er flygtninge/indvandrerer og kontanthjælpsmodtagernes skyld. Hvorimod skattelettelser, omprioriteringer, sænkelsen af selskabsskatter, fastfrysning boligskatter, en stor forøgelse af mellemledere og ledere i der offentlige med mere overhovedet ikke nævnes. Pengepungen der bliver mere og mere slatten er et samsurium af det hele og der er op til staten DK og de mennesker der udgør staten at prioriterer, det skal både ske ud fra økonomiske faktorer men så sandelig også de menneskelige

Der kan være meget rigtigt i det, du siger, men du svarer jo ikke på spørgsmålet 

Anmeld Citér

22. juni 2016

Dorthe1986

SofiaMik skriver:

Tro mig, hvis vi kunne fjerne alle flygtningene, så ville vi stadig stå med en truet velfærd. Det er nogle helt andre steder der skal skrues, hvis vi skal have en fornuftig velfærd eller bedre eller hvad man nu ønsker. 

Anmeld Citér

22. juni 2016

SofiaMik

Dorthe1986 skriver:

Tro mig, hvis vi kunne fjerne alle flygtningene, så ville vi stadig stå med en truet velfærd. Det er nogle helt andre steder der skal skrues, hvis vi skal have en fornuftig velfærd eller bedre eller hvad man nu ønsker. 

Selvom det også er rigtigt, så svarer du heller ikke på spørgsmålet 

Anmeld Citér

22. juni 2016

lineog4

SofiaMik skriver:

Der kan være meget rigtigt i det, du siger, men du svarer jo ikke på spørgsmålet 

Men stregen er jo bevægelig i en periode med store flygtninge problemer må vi tage vores andel og den vil være større fordi der er flere mens når der er mere ro i verden vil andelen være mindre. 

For mig er der både en økonomisk streg og en menneskelig. Og lige pt ser jeg sagtens man kunne prioritere økonomisk så vi kan leve op til det menneskelige krav vi bliver mødt af qua den store flygtningestrøm. Verden er ikke så sort og hvid og kan ikke kun debatteres ud fra en krone og to kroner. Vi lider pt ikke i DK, vi er på vej til working poor, vi er på vej til fattige men det er ikke flygtningestrømmene skyld for vi kunne tænke anderledes.

Så jo selvsagt er der en grænse der er kun så og så mange kvadratmeter i DK ergo kan hele verdens befolkning ikke bo her, og tænker egentlig heller ikke hele verdens befolkning vil, så fedt er der altså heller ikke her  men nej for mig personligt har vi ikke nået grænsen og vil være rigtig svært for mig at sige nu er grænsen nået så jeg siger nej til den næste uafhængigt for hvad hvis det så er den mor med 3 børn der intet sted har at gå hen, der måske har mistet 3 børn på vejen...? Eller hvad hvis der bryder borgerkrig ud i Tyskland skal jeg så sidde i en min magelige sofa og sige: nej min grænse er nået har jeg jo sagt. 

Anmeld Citér

22. juni 2016

Dorthe1986

SofiaMik skriver:

Selvom det også er rigtigt, så svarer du heller ikke på spørgsmålet 

Nej, men det er jo et yderst komplekst spørgsmål. Hvornår trækker jeg stregen? Der er jo mange vinkler, der er det moralske, det etiske, et økonomisk, et politisk osv. 

Jeg synes bare det er helt hen i vejret at flygtninge skal have skyld for alt. Skal en kommune spare - bang så er det flygtninges skyld osv. Det er sørme kommet belejligt for nogle. Hele kernen ligger jo i at vi er for få til at opretholde standarden. I forhold til ældrebyrden. Hvis vi tager den offentlige sektor, den bliver større og større og det dur bare heller ikke. Ikke i forhold til hvor vi står. Men hvis jeg skal trække en streg, så ville det være hvis vi en dag selv skal betale medicinsk behandling, uddannelse osv, og det ikke reflekteres på skatten. Altså jeg ville finde det urimeligt at skære så markant i velfærden, så vi når amerikanske tilstande, og så lade os fortsætte med det høje skattetryk. 

Men jeg ville aldrig sætte en streg der hedder vi ikke skal hjælpe flygtninge ej heller give dem et break. Man brokker sig i et væk over dem. Vi brokker os over de kommer, vi brokker os over de ikke vil være her. Vi brokker os hvis de har en mobiltelefon, vi brokker os over de må gå på motorvejen, for det må vi jo ikke. Hvor er almindelig omsorg for ens medmennesker? Hvor er empatien? Jeg gad godt vide hvis det var svenskerne, der kom flygtende ind i vores land gående på motorvejen om vi ville opføre os ligeså grimt. Ville vi så også oprette teltlejre? I stedet for at bruge bygninger der i forvejen er tomme? 

Nej, vi brokker os i et væk over de arme mennesker, men vi glemmer at dem der fx flygtede fra Syrien, flygtede fra et sted ligesom vores. Syrien var velfungerende og mange af dem, der flygter er højtuddannede kloge mennesker, der har været vant til en vis levestandard. Ja man skal være taknemmelig for at komme til fred og ro, men man må også have forståelse for at det er hårdt med sådan en mega omvæltning i sit liv. Ville vi selv kunne tackle det hele perfekt, hvis vi måtte flygte fra vores lille vugge og til et andet sted i verden, og de forhold vi blev budt var markant anderledes end det vi forlod. Selvfølgelig ville bi være taknemmelige, og det er de også. Det ændrer bare ikke en dyt på, at det er voldsomt med kæmpe omvæltninger i ens liv. De ønsker da mere end noget andet at det hele kunne være som før. 

Det blev lige langt  men jeg trækker en streg, hvis skatteprocent ikke stemmer overens med den velfærd vi får. Og det er en helt anden debat jo. Det her er mennesker der har været igennem større traumer end os danskere overhovedet har fantasi til at forestille os og heldigvis. Børnene har set ting, de aldrig skulle have set. Hvad sker der ved, at give dem 14 dage over sommeren, hvor de bare ka være sammen som familie, eller det familie der er tilbage?

Nej det er meget mere komplekst end at sige vi trækker en streg overfor flygtninge. Det får vi ikke flere hænder af i hjemmeplejen, eller bedre sygehusstruktur eller bedre normering i børnepasning. 

Anmeld Citér

22. juni 2016

Ena

ESV skriver:

Men hvis man vitterligt er flygtet hvorfor så ikke være glad for det man får?? Hvorfor er man ikke stoppet i den første sikre zone og blevet der frem for at tage gennem yderligere 12-13-14-15 lande for at komme til et bestemt? 

Fordi livet er andet end ren overlevelse. Det er det vel også for dig..?

Anmeld Citér

22. juni 2016

Tullemoar

Profilbillede for Tullemoar

Jeg skammer mig faktisk Over min første tanke, da jeg læste det i avisen:"nu må de fandeme stoppe" men når jeg egentlig tænker over det, så er de også mennesker, og de har også brug for lige at have ro  

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.