SofiaMik skriver:
Selvom det også er rigtigt, så svarer du heller ikke på spørgsmålet 
Nej, men det er jo et yderst komplekst spørgsmål. Hvornår trækker jeg stregen? Der er jo mange vinkler, der er det moralske, det etiske, et økonomisk, et politisk osv.
Jeg synes bare det er helt hen i vejret at flygtninge skal have skyld for alt. Skal en kommune spare - bang så er det flygtninges skyld osv. Det er sørme kommet belejligt for nogle. Hele kernen ligger jo i at vi er for få til at opretholde standarden. I forhold til ældrebyrden. Hvis vi tager den offentlige sektor, den bliver større og større og det dur bare heller ikke. Ikke i forhold til hvor vi står. Men hvis jeg skal trække en streg, så ville det være hvis vi en dag selv skal betale medicinsk behandling, uddannelse osv, og det ikke reflekteres på skatten. Altså jeg ville finde det urimeligt at skære så markant i velfærden, så vi når amerikanske tilstande, og så lade os fortsætte med det høje skattetryk.
Men jeg ville aldrig sætte en streg der hedder vi ikke skal hjælpe flygtninge ej heller give dem et break. Man brokker sig i et væk over dem. Vi brokker os over de kommer, vi brokker os over de ikke vil være her. Vi brokker os hvis de har en mobiltelefon, vi brokker os over de må gå på motorvejen, for det må vi jo ikke. Hvor er almindelig omsorg for ens medmennesker? Hvor er empatien? Jeg gad godt vide hvis det var svenskerne, der kom flygtende ind i vores land gående på motorvejen om vi ville opføre os ligeså grimt. Ville vi så også oprette teltlejre? I stedet for at bruge bygninger der i forvejen er tomme?
Nej, vi brokker os i et væk over de arme mennesker, men vi glemmer at dem der fx flygtede fra Syrien, flygtede fra et sted ligesom vores. Syrien var velfungerende og mange af dem, der flygter er højtuddannede kloge mennesker, der har været vant til en vis levestandard. Ja man skal være taknemmelig for at komme til fred og ro, men man må også have forståelse for at det er hårdt med sådan en mega omvæltning i sit liv. Ville vi selv kunne tackle det hele perfekt, hvis vi måtte flygte fra vores lille vugge og til et andet sted i verden, og de forhold vi blev budt var markant anderledes end det vi forlod. Selvfølgelig ville bi være taknemmelige, og det er de også. Det ændrer bare ikke en dyt på, at det er voldsomt med kæmpe omvæltninger i ens liv. De ønsker da mere end noget andet at det hele kunne være som før.
Det blev lige langt
men jeg trækker en streg, hvis skatteprocent ikke stemmer overens med den velfærd vi får. Og det er en helt anden debat jo. Det her er mennesker der har været igennem større traumer end os danskere overhovedet har fantasi til at forestille os og heldigvis. Børnene har set ting, de aldrig skulle have set. Hvad sker der ved, at give dem 14 dage over sommeren, hvor de bare ka være sammen som familie, eller det familie der er tilbage?
Nej det er meget mere komplekst end at sige vi trækker en streg overfor flygtninge. Det får vi ikke flere hænder af i hjemmeplejen, eller bedre sygehusstruktur eller bedre normering i børnepasning.