Er sangen racistisk?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

17. april 2016

Patriark

Anonym skriver:

Hej.

Min datter har lært jeg har set en rigtig negermand i børnehaven. I går havde vi besøg af mine forældre. Min datter sang den der sang for os. Min mor sagde med det samme at det er en sang man bestemt ikke må synge. Hun synes den er meget racistisk. Min mand og jeg er uenige med hende. Den er da ikke racistisk? Men nu er jeg blevet i tvivl... er den virkelig racistisk?

Synes I den er racistisk?

Den tegner ihvertfald nogle ret stereotype billeder af diverse etniciteter...

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. april 2016

Anonym

Hej.

Min datter har lært jeg har set en rigtig negermand i børnehaven. I går havde vi besøg af mine forældre. Min datter sang den der sang for os. Min mor sagde med det samme at det er en sang man bestemt ikke må synge. Hun synes den er meget racistisk. Min mand og jeg er uenige med hende. Den er da ikke racistisk? Men nu er jeg blevet i tvivl... er den virkelig racistisk?

Synes I den er racistisk?

Jeg er pædagog og vil ikke lærer de børn jeg passe sangen... der er mange mennesker der døde for de ikke vil klads det ord... og udover synes jeg er ret racistisk, og min datter ville heller ikke få lov til at synge den. Jeg er slev af anden etnisk baggrund og synes det er mærkeligt og stødende. JeG er meget dansk i det slev. Min kæreste er også dansk. Jeg har mange og bedste venner der dansker. Jeg finder det meget stødene når de omtalter andre ved at sige perker. Også siger de jeg mener ikke dig...? Jeg synes helt sikkert det er noget børnene skal lærer. At det er stødende. Jeg har og en ven der er fra Afrika og jeg har faktisk spurgte om det (da det med pippi var oppe i medierne ) og han kan slet ikke forstå at et land som Danmark og mennesker der høj uddannet synes det er okay at sige ordet. 

Anmeld Citér

17. april 2016

Anonym

Anonym skriver:

Jeg er pædagog og vil ikke lærer de børn jeg passe sangen... der er mange mennesker der døde for de ikke vil klads det ord... og udover synes jeg er ret racistisk, og min datter ville heller ikke få lov til at synge den. Jeg er slev af anden etnisk baggrund og synes det er mærkeligt og stødende. JeG er meget dansk i det slev. Min kæreste er også dansk. Jeg har mange og bedste venner der dansker. Jeg finder det meget stødene når de omtalter andre ved at sige perker. Også siger de jeg mener ikke dig...? Jeg synes helt sikkert det er noget børnene skal lærer. At det er stødende. Jeg har og en ven der er fra Afrika og jeg har faktisk spurgte om det (da det med pippi var oppe i medierne ) og han kan slet ikke forstå at et land som Danmark og mennesker der høj uddannet synes det er okay at sige ordet. 

Jeg har slev følge snakket med mine venner om det og forklaret dem min synspunkt om det og de forstå det helt ud. Der var en da nogle der sagde jamen det er bare et ord. Li som OKAY. Men det eregner det ikke hvis men bare bruger det som et almindeligt ord. Så kan Men hellers ikke se hvorfor det skulle støde nogle eller gør nogle ked af det 

Anmeld Citér

17. april 2016

MysteriousAngel

Astoria skriver:

Jeg er enig i at man skal se på historien og konteksten bagved, men fordi det var normalt at sige 'neger' den gang sangen blev skrevet, betyder det ikke at man i dag skal sige 'neger' eller at sangen burde synges. Der er mange faktorer der imellemtiden kan have gjort sangen upassende. Ord er aldrig neutrale. 'Neger' har mange historiske negative konnotationer, det var ofte synonymt med slave og forbundet med opdelingen af jordens befolkning i tre grundracer, hvor den negroide race var underlegen og (suprise) den hvide race selvfølgelig var langt overlegen. Da man begyndte at komme denne holdning til livs, så er det klart, at disse ord som er forbundet med diskriminationen også blev revurderet. 

Sangen går ikke personligt over min grænse, men fordi at det var i orden dengang er et rigtig dårligt argument 

Jamen der er vi dybt uenige. 

Jeg synes netop at den burde synges som den er, ellers er det begynde censur. Jeg er godt klar over at dengang den blev skrevet var det en anden tid og der var neger et skældsord men derfor er det da vigtigt, at vi lærer vores børn hvilke ord der er gode at bruge og hvilke der ikke er.

Ellers skal vi vel også begynde at censurere pippi der leger kineser på det ene tidspunkt, tintin hvor der både bliver bandet og røget og mere. Sådan en sang er da netop god til at belyse hvor ignorante vi var engang.

Desuden synes jeg faktisk at neger er et pænt ord. Jeg er selv en hvid. Og hvis folk kalder mig en hvid, tager jeg det ikke nært for det er jeg rent faktisk på trods af at jeg hver sommer kæmper for at blive en neger. 

Anmeld Citér

17. april 2016

Astoria

Profilbillede for Astoria
MysteriousAngel skriver:

Jamen der er vi dybt uenige. 

Jeg synes netop at den burde synges som den er, ellers er det begynde censur. Jeg er godt klar over at dengang den blev skrevet var det en anden tid og der var neger et skældsord men derfor er det da vigtigt, at vi lærer vores børn hvilke ord der er gode at bruge og hvilke der ikke er.

Ellers skal vi vel også begynde at censurere pippi der leger kineser på det ene tidspunkt, tintin hvor der både bliver bandet og røget og mere. Sådan en sang er da netop god til at belyse hvor ignorante vi var engang.

Desuden synes jeg faktisk at neger er et pænt ord. Jeg er selv en hvid. Og hvis folk kalder mig en hvid, tager jeg det ikke nært for det er jeg rent faktisk på trods af at jeg hver sommer kæmper for at blive en neger. 

Jeg sagde ikke at den pågældende sang ikke burde synges. Sangen har et godt budskab. Jeg opponerer imod dit argument om at fordi det var en acceptabel sang i 1970'erne at det så naturligvis også er en acceptabel sang i dag. Som jeg skrev, ord er ikke neutrale, og selvfølgelig skal vi være opmærksomme på hvilke vi bruger og hvilke signaler de sender. 

Jeg tror de færreste har noget imod at blive kaldt hvide, men hey, vi har det nu også meget godt og vi har ikke en lang historie med systematisk at blive diskrimineret imod. 

Anmeld Citér

17. april 2016

MysteriousAngel

Astoria skriver:

Jeg sagde ikke at den pågældende sang ikke burde synges. Sangen har et godt budskab. Jeg opponerer imod dit argument om at fordi det var en acceptabel sang i 1970'erne at det så naturligvis også er en acceptabel sang i dag. Som jeg skrev, ord er ikke neutrale, og selvfølgelig skal vi være opmærksomme på hvilke vi bruger og hvilke signaler de sender. 

Jeg tror de færreste har noget imod at blive kaldt hvide, men hey, vi har det nu også meget godt og vi har ikke en lang historie med systematisk at blive diskrimineret imod. 

Nej du har ret i at ord ikke er neutrale og det er den kontekst de bliver sagt/skrevet i, der afgør om de er gode/dårlige. Jeg opponerer imod, at fordi der er nutidens fy-ord, at man så siger, at man ikke må synge dem.

Anmeld Citér

17. april 2016

Roselil

Profilbillede for Roselil
lineog4 skriver:

Hvorfor skolen? Jeg lærer mine børn sange, læser historier, tager dem på ture osv. Og jeg forklarer dem om religion, filosofi, krig, racisme osv. Synes selv det er min opgave og ikke skolens, jeg er med til st formidle et værdisæt, en etik og moral. Det er jeg via opdragelsen og via sange, fortællinger, eventyr, bøger, oplevelser osv.  

Nu er sangen sunget i børnehave og er sikker på de også her taler om budskabet, så jeg tænker vitterlig ikke der er det store problem.

Forresten var det tidligere lille sorte sambo der var bandlyst og Frederik med bilen fordi man ikke måtte definere folk efter farver. 

Vi mister en masse fantastisk litteratur og sange ved at være så bange for ikke at være politiske korrekte og bange for børn ikke forstår at skelne 

I skolen f.eks. Muligvis dårligt formuleret... 

Synes klart man skal tale med dem om de forskelle der er fra dengang til i dag. Vi læser også Frederik med bilen herhjemme. Den har et skønt budskab, men prøv lige at kigge på tegningerne. Den eneste der ser ganske normal ud er hvide Frederik. Alle de andre børn er ekstremt karikerede. Man bliver nødt til at tale om de tekster og billeder og ikke bare lade dem stå. 

Anmeld Citér

17. april 2016

Roselil

Profilbillede for Roselil
Anonym skriver:

Uden at lyde dum tror jeg det kommer an på hvilket sort barn det er. Min venindes datter er "kvart neger" som datteren selv siger. Jeg tror ikke at hun vil have noget imod at få sunget den sang. Men så er der selvfølgelig mange andre der ville blive kede af det hvis man sang den sang

Men så har du vel svaret

Anmeld Citér

17. april 2016

Aristocats

Nu følger jeg normalt kun med på baby debatterne på sidelinjen. Men nu er jeg simpelthen nødt til at blande mig. 

JA, sangen ER racistisk. Som sagt, den tegner nogle meget stereotype og racistiske ideer om minoriteter som altid er blevet undertrykt. Ordet "neger" er og bliver racistisk og så længe du er hvid, har du intet at sige om hvor vidt det ikke er racistisk. Hvide mennesker har aldrig oplevet undertrykkelse på den måde sorte mennesker har. Ordet neger er et ord der altid er blevet brugt til at undertrykke sorte på den værst tænkelige måde. Jeg vil råde jer til at se filmen 12 years a slave bare så i ser hvilken kontekst ordet blev brugt i. 

Man lærer ikke børn om mangfoldighed ved at lære dem at racistiske skældsord og sterotyper er i orden og bare skal ignoreres.  Man lærer børn om mangfoldighed ved at fortælle dem historien om hvordan nogle folk blev undertrykt og stadig er det og derfor er det vigtigt man ikke gentager de ting og ord som er en del af undertrykkelsen. 

Jeg kan ikke forstå at det at være "politisk korrekt" er sådan et tabu. Det der ofte gemmer sig bagved det at der er så træls at man skal være så politisk korrekte, er ofte det at folk helst bare vil være i stand til at sige noget racistisk uden at blive stillet til ansvar for det. 

Det er for mig logik for burhøns at man selvfølgelig ikke siger neger og lære børn at det er et ord som sårer og er blevet brugt til at såre rigtig mange mennesker med.

Og at blive kaldt hvid er på ingen måde det samme, da hvide for det første ikke kan udsættes for racisme og fordi det at være hvid aldrig har været associeret negativt. Astoria siger det hele ganske rigtigt. Og før at folk kommer og siger at hvide også kan blive udsat for racisme, så vil jeg godt pointere at du ikke kan undertrykke din undertrykker. Sorte er altid blevet undertrykt af hvide. 

Anmeld Citér

17. april 2016

fo82

Aristocats skriver:

Nu følger jeg normalt kun med på baby debatterne på sidelinjen. Men nu er jeg simpelthen nødt til at blande mig. 

JA, sangen ER racistisk. Som sagt, den tegner nogle meget stereotype og racistiske ideer om minoriteter som altid er blevet undertrykt. Ordet "neger" er og bliver racistisk og så længe du er hvid, har du intet at sige om hvor vidt det ikke er racistisk. Hvide mennesker har aldrig oplevet undertrykkelse på den måde sorte mennesker har. Ordet neger er et ord der altid er blevet brugt til at undertrykke sorte på den værst tænkelige måde. Jeg vil råde jer til at se filmen 12 years a slave bare så i ser hvilken kontekst ordet blev brugt i. 

Man lærer ikke børn om mangfoldighed ved at lære dem at racistiske skældsord og sterotyper er i orden og bare skal ignoreres.  Man lærer børn om mangfoldighed ved at fortælle dem historien om hvordan nogle folk blev undertrykt og stadig er det og derfor er det vigtigt man ikke gentager de ting og ord som er en del af undertrykkelsen. 

Jeg kan ikke forstå at det at være "politisk korrekt" er sådan et tabu. Det der ofte gemmer sig bagved det at der er så træls at man skal være så politisk korrekte, er ofte det at folk helst bare vil være i stand til at sige noget racistisk uden at blive stillet til ansvar for det. 

Det er for mig logik for burhøns at man selvfølgelig ikke siger neger og lære børn at det er et ord som sårer og er blevet brugt til at såre rigtig mange mennesker med.

Og at blive kaldt hvid er på ingen måde det samme, da hvide for det første ikke kan udsættes for racisme og fordi det at være hvid aldrig har været associeret negativt. Astoria siger det hele ganske rigtigt. Og før at folk kommer og siger at hvide også kan blive udsat for racisme, så vil jeg godt pointere at du ikke kan undertrykke din undertrykker. Sorte er altid blevet undertrykt af hvide. 

Når nu du opponerer så meget mod sangen og pointerer at den er racistisk med sine stereotyper, skal du lige huske på at stereotyper ikke kun kobles på racer, men også køn aldersgrupper mv... Og stereotyper rent faktisk bliver brugt i segmentering inden for reklamebranchen bl.a.

når det så er sagt vil jeg meget gerne høre din udlægning af sangen som være de racistisk når du nu også har inkluderet sidste vers i din analyse, for det tyder meget på st du har udeladt denne meget vigtige detalje???

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.