Aristocats skriver:
Hvis din mand er italiener, så tilhører han selvfølgelig den europæriske race. Hvis du er fra Europa, er du hvid. Også selvom du ser "mørk" ud. Jeg kan godt forstå, at "brune mennesker" kan være et vidt begreb, men samtidig er jeg også ret sikker på at de fleste mennesker godt ved, hvad "brune" mennesker ville klassificeres som. Det er ikke en hvid person med brune øjne og solbrændt hud. Dermed ikke sagt at nogle hvide mennesker ikke kan gå for at ligne en anden etnicitet - ligesom der også er nogle folk fra etniske minoriteter der kan gå for at være hvide i deres udseende, selvom de selvfølgelig ikke er det.
Ja, jeg ville kalde indere brune og jeg oplever også for det meste, at mange indere kalder sig selv "brune". Det samme med pakistanere. Og nej, det er ikke nogle vi ikke har fundet en race for, for både indere og pakistanere er asiatere. Derudover hører islam jo ikke til en bestemt race eller etnicitet - alle mennesker kan i princippet være muslimer og muslimer er ikke en race selvom de efterhånden nærmest er blevet det for mange mennesker i Europa. Så en pakistaner og en inder kan jo begge lige godt være muslimer. Men pakistanern er selvfølgelig nok mere tilbøjelig til at praktisere islam, da Pakistan primært er et islamisk land. Dog har islam også noget med race at gøre, hvilket er vigtigt for mig at pointere - da det er er fact, at der er nogle mennesker som ser ud på en bestemt måde der automatisk bliver forbundet med muslimer og derved bliver de automatisk også udsat for mere had og blandt andet racisme, end en hvid muslim da hvide mennesker ikke automatisk forbindes med islam - selvom et hvidt menneske jo sagtens kan være muslim. Men islamophobia er efterhånden også meget udbredt og diskriminationen af muslimer bliver også større og større og er også et race-mæssigt problem, da som sagt, visse etniciteter forbindes lynhurtigt med islam og bliver diskrimineret heraf - fordi de "ligner" muslimer, udelukkende baseret på deres etnicitet.
Derudover er jeg ikke enig i, at det handler om kultur og nationalitet og ikke hudfarve. Det kan godt være at du har nogle bedre kår hvis du bor i Danmark end Etiopien, men lige meget hvad, så længe du er sort, udsættes du for lige meget racisme, uanset hvor i verden du befinder dig. At være sort bærer automatisk nogle "skavanker" med sig i forhold til samfundet og det er lige meget om du er rig, veluddannet og dansk statsborger. Hvis man er sort har man uanset hvad en historie om undertrykkelse og lider stadig under den undertrykkelse, som hvide mennesker nærmest desværre er blevet programmeret til at udføre i større eller mindre grad - bevidst eller ubevidst. Et eksempel er bare hvor mange her der åbenbart ikke synes neger er et skældsord, trods ordets historie, undertrykkelse og hvor mange sorte mennesker der stadig den dag i dag bliver kaldt det, for at blive mindet om det de kommer fra og for at blive nedgjort. Og sorte mennesker der dagligt bliver ved med at gøre os opmærksom på at de ikke bryder sig om ordet og alligevel føler vi os berriget til ar sige at ordet ikke er sårende overfor dem - hvordan er vi i stand til at bedømme det, når vi aldrig har lidt under ordets undertrykkelse og når det var vores egne forfædre der brugte ordet på grimmeste vis for at håne sorte? Hvis man er hvid kan man ikke bestemme at ordet neger ikke er et skældsord, men sjovt nok bliver vi ved med at prøve hvilket bare er et tegn på den plads vi har og generelt føler at vi har i verden og over minoriteter.
Og det er helt rigtigt at der er en diskrimination af islam og kristne mennesker også er mere accepterede og har et vis privilegium. Men det ene udelukker ikke det andet. Blot fordi at man også oplever diskrimination grundet religion (islam) betyder det ikke, at diskrimination og racisme ikke er baseret på race, for selvfølglig er det det. Der er mange elementer i racisme og det er ikke så enkelt som bare at være ond mod et menneske, fordi de er sorte for eksempel (selvom det selvfølgelig også er racisme). Racisme er et underliggende samfundsmæssigt problem hvor mennesker bliver systematisk undertrykte på mange forskellige måder som er meget komplekst hvis man først sætter sig ind i det.
ved ikke men har følelsen af racer bliver et udvandet begreb, og der blandes en del sammen. Menneske er traditionelt opdelt i 5 forskellige racer, den ene er de kaukasiske som dækker de europæiske, de mellemøstlige og de indiske mennesker - det er så her vi skal vi finde såvel de hvide som de brune. Og forskellene vil være utroligt små og vi vil sagtens kunne finde en fra Tyskland og en fra Tyrkiet der næsten er identiske.
Så kan man så tale om at race i sig selv er for magert et begreb i forhold til mennesker og om det overhovedet er brugbart, fordi en del andet end genetik er på spil. Fx placerer du indere som asiatere selvom man med det blotte øje ikke er et sekund i tvivl om at de har mere genetik til fælles med europæere end de har med kinesere. Hvorfor gør du så det, et bud er fordi de er placeret på det asiatiske kontinent. At lave en skelnen mellem tyrkere og grækere fx virker kunstigt hvis vi taler race, eller brun/hvide for for 2000 år siden var en del af Tyrkiet og en del af Grækenland begge en del af det hellinistiske rige, hvorfor fastholder vi så de er forskellige, måske fordi kulturen har bevæget sig hver sin retning, fordi vi her valgt det ene er Europa og det andet er ikke?
Så kan man bruge hudfarve i stedet for race, igen slet ikke fyldelstgørende nok for her er kun 3: sort, brun og hvid (med mindre vi skal ned i gule og røde som de jo på ingen måde er) og det kan slet ikke fange menneskehedens mangfoldighed. Plus at jeg er ked af at sige det men min italienske mand er ikke samme lyserøde farve som mig og han ligner i langr højere grad en tyrker end en dansker, ergo er begrebet brune altså ikke noget der forklarer hudfarve eller race men en forklaring af alle de som ikke er europæere og heller ikke er sorte...
Og så vil jeg sige, en 9. Klasse i Hillerød får en elev fra amerika, en afro amerikaner - han har de 12 pigers interesse allerede fra han åbner døren (ja nok endda mere end hvis han havde været "hvid" amerikaner). Den samme klasse andet scenarie en sort fra Etiopien starter, hmm endnu en tosproget.... Det er ikke længere alene hudfarve det er nationalitet, kultur, religion og jeg synes man glemmer at gribe om nældens fod ved konstant at have fokus på en historie om de hvide mod de andre, for det er i langt højere grad blevet I lande mod U lande, såkaldte kristne mod muslimer, rige mod fattige. En kristen rig sort amerikaner vil ikke møde den modstand her i DK som du taler om, men en hvid fattig polak vil.