Er sangen racistisk?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

15.033 visninger
77 svar
141 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
16. april 2016

Anonym trådstarter

Hej.

Min datter har lært jeg har set en rigtig negermand i børnehaven. I går havde vi besøg af mine forældre. Min datter sang den der sang for os. Min mor sagde med det samme at det er en sang man bestemt ikke må synge. Hun synes den er meget racistisk. Min mand og jeg er uenige med hende. Den er da ikke racistisk? Men nu er jeg blevet i tvivl... er den virkelig racistisk?

Synes I den er racistisk?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. april 2016

fo82

Anonym skriver:

Hej.

Min datter har lært jeg har set en rigtig negermand i børnehaven. I går havde vi besøg af mine forældre. Min datter sang den der sang for os. Min mor sagde med det samme at det er en sang man bestemt ikke må synge. Hun synes den er meget racistisk. Min mand og jeg er uenige med hende. Den er da ikke racistisk? Men nu er jeg blevet i tvivl... er den virkelig racistisk?

Synes I den er racistisk?

Nej, ikke hvis man synger/hører sangen til ende - men den er faktisk en smule politisk... Sangen handler faktisk om at omfavne mangfoldighed...

Anmeld Citér

16. april 2016

Carina:-)

Næ det synes jeg ikke 

Synger selv Negerdrengen Bene for mine rollinger og vi er bestemt ikke racistiske i vores fam. 

Anmeld Citér

16. april 2016

MysteriousAngel

Man skal altid se tingene i den tid det blev skrevet i. Dengang var det helt normalt at sige neger. Derfor er det da ok at børn synger den. De er jo ikke født racistiske.. 

Anmeld Citér

16. april 2016

Astoria

Profilbillede for Astoria

Man skal altid se tingene i den tid det blev skrevet i. Dengang var det helt normalt at sige neger. Derfor er det da ok at børn synger den. De er jo ikke født racistiske.. 

Jeg er enig i at man skal se på historien og konteksten bagved, men fordi det var normalt at sige 'neger' den gang sangen blev skrevet, betyder det ikke at man i dag skal sige 'neger' eller at sangen burde synges. Der er mange faktorer der imellemtiden kan have gjort sangen upassende. Ord er aldrig neutrale. 'Neger' har mange historiske negative konnotationer, det var ofte synonymt med slave og forbundet med opdelingen af jordens befolkning i tre grundracer, hvor den negroide race var underlegen og (suprise) den hvide race selvfølgelig var langt overlegen. Da man begyndte at komme denne holdning til livs, så er det klart, at disse ord som er forbundet med diskriminationen også blev revurderet. 

Sangen går ikke personligt over min grænse, men fordi at det var i orden dengang er et rigtig dårligt argument 

Anmeld Citér

16. april 2016

Diosa85

Synes ikke den er racistisk. Synes folk slynger om sig med racist kortet efterhånden. Bare se julekalenderen Pyrus. Der var også et kæmpe påstyr pga børnene var klædt ud som flødeboller. Det var pludselig racistisk fordi de var sorte i hovedet. ��

Anmeld Citér

16. april 2016

Tullemoar

Profilbillede for Tullemoar
Diosa85 skriver:

Synes ikke den er racistisk. Synes folk slynger om sig med racist kortet efterhånden. Bare se julekalenderen Pyrus. Der var også et kæmpe påstyr pga børnene var klædt ud som flødeboller. Det var pludselig racistisk fordi de var sorte i hovedet. ��

Enig. Synes seriøst folk er blevet hysteriske 

Anmeld Citér

16. april 2016

Anonym

Altså, den version jeg kender, synes jeg er ret racistisk, og min søn ville heller ikke få lov til at synge den, ihvertfald ikke uden en snak om hvorfor der bliver sunget hvad der gør og at det selvfølgelig er noget værre sludder. 

Jeg har set en rigtig negermand, han var ligeså sort i hovedet som en tjærespand - jeg er på den rigtige vej ikke? For så står jeg ved det jeg har skrevet 

Anmeld Citér

16. april 2016

anna111

Profilbillede for anna111

Jeg syntes osse man er blevet for sippet. 

Men min kæreste syntes det er rasistisk og mener ikke der er noget grund til at lære vores børn den sang nu da vi lever i en andet tid nu end dengang da det er et nedladende ord 

Anmeld Citér

16. april 2016

fo82

Hvis man nu gik teksten igennem ville man forstå at den er alt andet end racistisk... Så i får den lige her - og kom nu HELE sangen igennem:

LILLE BO JEG HAR SET EN RIGTIG NEGERMAND LYRICS

Jeg har set en rigtig negermand,
og han var så sort i ho'det som en tjærespand.
Og han sa' så mange mærk'li' ting,
og i næsen havde han en kæmpe ring.
Jeg spurgte ham, hvad er du da for én, hvorfor har du smurt sværte op ad dene ben.
Så lo han blot og sa' så disse ord,
af ordene forstod jeg ikke spor:
Fidlihak-olatom-rassi-gassi bom,
sorte Massa var fra Umblagidarum.

Jeg har set en indianermand,
og han var så rød i ho'det som en ildebrand.
Han var klædt så fint med fjerhat på,
der var både gulde, røde, blå.
Jeg spurtge ham, havd er du da for én,
hvorfor har du de streger op ad dine ben.
Så lo han blot og sa' så disse ord,
Umaluk-ughlituk-ramba ugh, ugh, ugh. Røde udl var kommet helt fra Wig Wam-suck.

Jeg har set en gul kinesermand,
og han var så gul i ho'det som en sodavand.
Han en dragt af silka havde på,
og hans sjove øjne de sad helt på skrå.
Jeg spurgte ham, hvad er du da for én,
hvorfor har du da ingen sko på dine ben.
Så lo ham blot og sa' så disse ord,
Tingeling-pingpongping-simme laladim,
Gule Ming var kommet helt fra Tangtongsim.

Jeg tror alle folk sku' males blå,
for så blev de nemlig sjovere at kigge på.
Så ku' sort og rød og gul og hvid
være sammen i en verden uden strid.
Så spør' jeg ej, hvad er du da for én,
jeg ved vi alle har de samme sære ben.
Så ler vi blot og si'r så disse ord,
og ordene fortæller hvad jeg tror:
Lad ej farven på mennesker spiller ind.
Vi må mødes med et godt og ærligt sind.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.