Er sangen racistisk?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

18. april 2016

fo82

Aristocats skriver:

Nu vil jeg slutte den af med at sige at jeg ikke anklager nogen for at være racist. At sige racistiske ting og have en racistisk holdning er ikke det samme som at være racist, da det er en hård anklage at komme med. Derudover er det heller ikke så mærkeligt at de fleste af os egentligt bærer rundt på nogle racistiske ideer, simpelthen fordi det er noget vi har lært i generationer. Det er ikke unormalt at ubevidst have nogle racistiske holdninger for det har samfundet nærmest programmeret os til at have, også udenfor Europa. Hele verden generelt drejer sig meget om europæriske standarder og man kan blandt andet også se hvor udbredt det man kalder colourism er. Indien, Pakistan, Kina, Korea, Afrika - ja næsten alle steder reklameres der med produkter der vil blege din hud for selv i de kulturer bliver du oftest betragtet grimmere, jo mørkere du er. Eller se på hvor mange operationer i blandt andet øst Asien der bliver foretaget, sådan at folk kan få mere europæriske træk. 

Derudover kan du sagtens have et privilegium uden at have et andet. Den fattige polak har et privilegium som hvid, men ikke økonomisk. Den rige sorte har derved ikke et privilegium ved sin race, men derved sin økonomiske status. En mand kan også godt være privilegeret i stand af at være mand, men hvis han er homoseksuel har han ikke det privilegium som man har som heteroseksuel. Uanset hvilken social klasse man kommer fra, så vil man altid være undertrykt hvis man er en del af en etnisk minoritet. Og det betyder alt andet end hvid, selvfølgelig ikke kun sort. Nu blev der bare lige sat fokus på det, da ordet neger og dets racistiske betydning var specielt omtalt. 

Og jeg synes stadig ikke at der bliver argumenteret direkte sagligt, når der henvises til en ordbog og det har jeg forklaret hvorfor. Jeg kan godt se hvorfor det skulle se ud til at hænge sammen, men racisme kan ikke defineres på den måde, da det er et samfundsmæssigt og sociologisk problem, som sagt. Når størstedelen af sorte mennesker føler at neger er et skældsord (uanset hvad det betyder i fælge en ordbog eller sprognævnet), så bør vi rette os ind efter det. Hvis man ikke er sort, så har man heller ikke noget at skulle have sagt om at det IKKE er racistisk. Hvis man ikke selv er en del af en minoritet af en slags der bliver diskrimineret, får man heller ikke lov at bestemme hvad den gruppe mennesker skal føle sig diskrimineret over. For det er man ikke i stand til. 

Udover det, lineogfire så vil jeg godt sige at efter jeg har fuldt med på sidelinjen, så kan jeg generelt rigtigt godt lide dit menneskesyn og jeg er enig med dig i rigtigt mange ting. Jeg forstår godt at der er mange nuancer i forhold til hele denne problematik, men jeg holder fast i det jeg har sagt. 

Jeg anklager ikke nogen for at være racist, men jeg vil altid gøre opmærksom på de ting som jeg efter lang tids læsning og studering af racisme, jeg finder racistiske. Det er ikke for at anklage nogen, men nærmere at oplyse. Tit er det fordi folk ikke ved bedre, ikke fordi de er racistiske svin hele bundet. 

Jeg kan godt forstå den umiddelbare logik i de forskellige ting folk kommer med, men virkeligheden er bare en anden hvis vi kigger på hvide menneskers position og magt. Det er ikke vores skyld at vores forfædre ikke kunne opføre sig ordentligt mildest talt, men vi har stadig en pligt til at informere os og være klar over de goder vi har - fordi vi er hvide. Som sagt, hvide mennesker har også deres problemer, men det er ikke fordi vi er hvide. Racisme er en meget komplekst ting, men jo flere der oplyste sig og så udover egen næsetip, jo mere kan vi også bekæmpe det. 

Du har nemlig ret i at racisme er utroligt komplekst, det er kommunikation i det hele taget.

jeg er meget stor fortaler for, at menneskeheden lærer at agere og kommunikere ud fra de interkulturelle teorier, hvor man ser individdet, og at image er noget man selv skaber ud fra hvordan man ønsker at omverden skal opfatte en som individ. Kultur er et flydende begreb, og image skifter efter miljøet hvor man bevæger sig.

jeg er fløjthamrende ligeglad med om den person jeg kommunikerer med er grøn gul lilla blå eller har kraniet fuld af piercinger og tegninger. For mig handler det om personen jeg står over for... Og ud fra det livssyn kan jeg med ro i sinde sige at jeg kan sige neger en million gange uden at være racistisk eller have en dråbe racistiske holdninger... For sådan fungerer jeg ikke, og jeg er bestemt heller ikke uvidende... Racisme kan kun eksistere i ord, holdninger og begreber hvis man tillader det.. På anden vis er det bare ord og formidling af disse...

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. april 2016

Anonym

Anonym skriver:

Og du er helt væk.

"Meget saglig kommentar." Og igen, meget fordomsfuld. Men der er vi så forskellige. 

Anmeld Citér

18. april 2016

Anonym

Anonym skriver:

"Meget saglig kommentar." Og igen, meget fordomsfuld. Men der er vi så forskellige. 

Overhovedet ikke

Anmeld Citér

19. april 2016

Anonym

Anonym skriver:

Overhovedet ikke

Prøv at læse teksten. Hæng dig ikke i forældede ord, der ikke er skrevet for at være racister, men ord der passer til tiden de skrevet i. Hvad der i dag lægges i de enkelte ord, er manupulation af det oprindelige, og må stå for egen regning. Læs og forstå teksten. 

Anmeld Citér

19. april 2016

Hck

Profilbillede for Hck

For mig er det bare en dejlig børnesang, som jeg har sunget mange gange for mine børn, da de var små, uden overhovdet at tænke noget racistisk. Men jeg har da lært af den her tråd, af man åbenbart skal passe meget på

Anmeld Citér

19. april 2016

Ciss

Da jeg voksede op, tænkte jeg slet ikke over den slags sprogbrug. Vi sang masser af sange om røde, gule og sorte mennesker osv, vi brugte ord som neger uden at blinke og i den bedste mening.

I dag gør jeg det ikke. Jeg synger en masse for mine børn - men ikke den slags sange, som giver et meget stereotypt billede af menneskegrupper, de derved danner sig et grundlæggende billede af.

At forbinde sorte mennesker med bastskørter, ring i næsen og trommedans er for mig lige så mærkeligt i dag som at give børnene et billede af, at hvide danskere går med træsko og snakker som på Holdbergs tid. Det ligger meget langt fra det som er virkeligheden og hører fortiden til.

Verden har forandret sig enormt siden 70'erne/80'erne. En del af den forandring går ud på, at vi har en helt anden kontakt med omverden og andre befolkningsgrupper, end vi havde den gang. Med kontakten kommer forhåbentligvis også lidt forståelse og indsigt og dermed også et andet syn på mennesker med diverse hudfarver. En ting er, at vi selv sang den slags sange, da vi var små. Men derfor behøver vi da ikke at videreføre de stereotyper til vores børn.

Jeg vil ikke kalde folk racist, fordi de synger den sang for sine børn - men jeg gør det ikke selv, fordi det ikke er den slags billeder af andre mennesker, jeg ønsker skal være deres grundlag. Det er helt ok at være lidt selektiv i, hvad man fører videre. Der er så mange andre ting, vi heller ikke fører videre, fordi vi ikke længere mener, det er en god ide, så jeg ser ikke på det som bydende nødvendigt at videreføre lige denne sangen - og andre i samme kategori.

Anmeld Citér

19. april 2016

lineog4

Ciss skriver:

Da jeg voksede op, tænkte jeg slet ikke over den slags sprogbrug. Vi sang masser af sange om røde, gule og sorte mennesker osv, vi brugte ord som neger uden at blinke og i den bedste mening.

I dag gør jeg det ikke. Jeg synger en masse for mine børn - men ikke den slags sange, som giver et meget stereotypt billede af menneskegrupper, de derved danner sig et grundlæggende billede af.

At forbinde sorte mennesker med bastskørter, ring i næsen og trommedans er for mig lige så mærkeligt i dag som at give børnene et billede af, at hvide danskere går med træsko og snakker som på Holdbergs tid. Det ligger meget langt fra det som er virkeligheden og hører fortiden til.

Verden har forandret sig enormt siden 70'erne/80'erne. En del af den forandring går ud på, at vi har en helt anden kontakt med omverden og andre befolkningsgrupper, end vi havde den gang. Med kontakten kommer forhåbentligvis også lidt forståelse og indsigt og dermed også et andet syn på mennesker med diverse hudfarver. En ting er, at vi selv sang den slags sange, da vi var små. Men derfor behøver vi da ikke at videreføre de stereotyper til vores børn.

Jeg vil ikke kalde folk racist, fordi de synger den sang for sine børn - men jeg gør det ikke selv, fordi det ikke er den slags billeder af andre mennesker, jeg ønsker skal være deres grundlag. Det er helt ok at være lidt selektiv i, hvad man fører videre. Der er så mange andre ting, vi heller ikke fører videre, fordi vi ikke længere mener, det er en god ide, så jeg ser ikke på det som bydende nødvendigt at videreføre lige denne sangen - og andre i samme kategori.

Men mister man ikke noget? Nu er denne sang ikke en del af mit repertoire, men fx Frederik med bilen er for mig en klassiker på linie med mis med de blå øjne og aben Osvald - ved ikke om de alle tre er på kanonlisten. På samme måde Huckleberry Finn er en klassiker, borte med blæsten mm. Hvor sorte og hvide problematikken skildres. 

Skal alt skrevet tidligere end 00'erne "glemmes" fordi det ikke passer ind i den forståelse af verden vi har nu? Igen jeg er faktisk fuldstændig ligeglad med sangen, kendte den men kan ikke melodien, den hørte ikke til i de røde 70'ere hvor det var vi voksne kan også være bange, tag mig med til Johanna osv der var i vælten, der var der ikke fokus på racismen men kapitalismens overmagt og dens ødelæggelse af den menneskelige frihed - ja alle mennesker uafhængigt af hudfarve var undertrykte af kapitalen og kapitalens store uhyggelige mænd. Og var man ikke rød, så var fjenden og de andre absolut ikke dem med andet hudfarve men det store skræmmende sovjet. 

Men jeg synes det er en skam at vi skal miste litteratur mm. Fordi vi er bange for ord og begreber, bange for stereotyper der hører en anden tid til, bange for at lære fortiden at kende ikke bare igennem historiefaget men også via litteraturen.

Anmeld Citér

19. april 2016

Ciss

lineog4 skriver:

Men mister man ikke noget? Nu er denne sang ikke en del af mit repertoire, men fx Frederik med bilen er for mig en klassiker på linie med mis med de blå øjne og aben Osvald - ved ikke om de alle tre er på kanonlisten. På samme måde Huckleberry Finn er en klassiker, borte med blæsten mm. Hvor sorte og hvide problematikken skildres. 

Skal alt skrevet tidligere end 00'erne "glemmes" fordi det ikke passer ind i den forståelse af verden vi har nu? Igen jeg er faktisk fuldstændig ligeglad med sangen, kendte den men kan ikke melodien, den hørte ikke til i de røde 70'ere hvor det var vi voksne kan også være bange, tag mig med til Johanna osv der var i vælten, der var der ikke fokus på racismen men kapitalismens overmagt og dens ødelæggelse af den menneskelige frihed - ja alle mennesker uafhængigt af hudfarve var undertrykte af kapitalen og kapitalens store uhyggelige mænd. Og var man ikke rød, så var fjenden og de andre absolut ikke dem med andet hudfarve men det store skræmmende sovjet. 

Men jeg synes det er en skam at vi skal miste litteratur mm. Fordi vi er bange for ord og begreber, bange for stereotyper der hører en anden tid til, bange for at lære fortiden at kende ikke bare igennem historiefaget men også via litteraturen.

En del litteratur kan fint tilpasses nutiden. Jeg læser mange gamle bøger for mine børn. Nylig var det "Bimbis store jordomrejse" fra 1937. Der er der rigtig mange stereotyper, så der var enkelte ting jeg moderniserede lidt i højtlæsningen. Jeg tror, det var en konduktør i et tog, som blev omtalt som negertjener eller noget tilsvarende. Jeg læste det ret og slet som konduktør. For nu at tage et enkelt eksempel. Og så brugte vi ellers lige anledningen til at snakke lidt om, hvordan verden var før.

Det bliver noget lidt andet, når der er snak om en tekst, som barnet lærer sig udenad uden at stille spørsmål ved den og før, det er gammelt nok til at forstå baggrunden, og i tillæg en tekst, som ikke har så vældig meget formål ud over at beskrive i stereotype vendinger andre folkeslag. I min fars gamle børnesangbog stod sangen "10 små niggerbørn". Den nægtede mine forældre at synge for mig. Så sang de alle de andre i stedet. Det har jeg ikke mistet så meget ved. Det er ikke sådan, at alt som er mere end 20 år gammelt må skiftes ud.

Jeg er ikke for, at sangen skal forbydes eller lignende. Men jeg vælger selv ikke at videreføre den og lignende sange. Helt bevidst. Og jeg synes ikke, så meget går tapt ved det.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.