Er sangen racistisk?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

16. april 2016

fo82

Nu må jeg indrømme at jeg står helt af??!!!???

seriøst??? Skal vi til at analysere og fortolke helt ned på børnehaveniveau?

det er en børnesang?!?!

hvorfor i alverden skal vi gøre småbørn til små voksne der skal forstå og forholde sig til begreber og konflikter der hører sig voksenverden til? 

Lad børn være børn, børn har ikke andre fordomme og præferencer end dem vi voksne lærer dem. Det er udelukkende os der gør børnesange og børneprogrammer til politik....

og igen - man tager et ord ud af en kontekst og gør derved hele sangen til et problem.. Et barn derimod lærer en sang, kan lide melodien og synger den - uden at tænke mere over den sag... Og så kommer de voksne med deres overfortolkede korrekthed og irettesætter barnet, det skal nok skabe "sunde værdier"

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. april 2016

Anonym

Anonym skriver:

Hej.

Min datter har lært jeg har set en rigtig negermand i børnehaven. I går havde vi besøg af mine forældre. Min datter sang den der sang for os. Min mor sagde med det samme at det er en sang man bestemt ikke må synge. Hun synes den er meget racistisk. Min mand og jeg er uenige med hende. Den er da ikke racistisk? Men nu er jeg blevet i tvivl... er den virkelig racistisk?

Synes I den er racistisk?

Det er vel en joke!!!

Den er gudhjælpemig noget af det mest racistiske man kan synge i Danmark. Come on 

Anmeld Citér

16. april 2016

lineog4

Anonym skriver:

Det er vel en joke!!!

Den er gudhjælpemig noget af det mest racistiske man kan synge i Danmark. Come on 

Hvorfor? Budskabet er jo netop antirascistisk

Anmeld Citér

16. april 2016

lineog4

fo82 skriver:

Nu må jeg indrømme at jeg står helt af??!!!???

seriøst??? Skal vi til at analysere og fortolke helt ned på børnehaveniveau?

det er en børnesang?!?!

hvorfor i alverden skal vi gøre småbørn til små voksne der skal forstå og forholde sig til begreber og konflikter der hører sig voksenverden til? 

Lad børn være børn, børn har ikke andre fordomme og præferencer end dem vi voksne lærer dem. Det er udelukkende os der gør børnesange og børneprogrammer til politik....

og igen - man tager et ord ud af en kontekst og gør derved hele sangen til et problem.. Et barn derimod lærer en sang, kan lide melodien og synger den - uden at tænke mere over den sag... Og så kommer de voksne med deres overfortolkede korrekthed og irettesætter barnet, det skal nok skabe "sunde værdier"

Man må vel gerne tale om hvad en sang betyder, jeg taler da også om hvad moralen i den grimme ælling er, vi taler da også om julen og hvorfor vi holder det osv. Det synes jeg ikke er at gøre dem til voksne, men blot at anerkende hvor stor en del sange, historier, festligheder osv udgør af vores "opdragelse" til mennesker.

Og jeg vil gerne synge den sang, for kan lide budskabet men ville nok lige fortælle man ikke siger neger andre steder end i gamle sange og historier 

Anmeld Citér

16. april 2016

Tullemoar

Profilbillede for Tullemoar
Anonym skriver:

Det er vel en joke!!!

hvorfor?

Anmeld Citér

16. april 2016

fo82

lineog4 skriver:

Man må vel gerne tale om hvad en sang betyder, jeg taler da også om hvad moralen i den grimme ælling er, vi taler da også om julen og hvorfor vi holder det osv. Det synes jeg ikke er at gøre dem til voksne, men blot at anerkende hvor stor en del sange, historier, festligheder osv udgør af vores "opdragelse" til mennesker.

Og jeg vil gerne synge den sang, for kan lide budskabet men ville nok lige fortælle man ikke siger neger andre steder end i gamle sange og historier 

Der jeg står af er, når voksen tankegang skal trækkes ned over hovederne på børnene, og banale ting skal gennemanalyseres og udpensles...

jeg mener ikke at børn skal have for mange og for detaljerede forklaringer på simple ting, et er at man kan sige at "neger" er et gammelt ord, men jo mere vi forklarer og udpensler hvorfor, så skaber vi en forudindtaget opfattelse af verden... 

Anmeld Citér

16. april 2016

lineog4

fo82 skriver:

Der jeg står af er, når voksen tankegang skal trækkes ned over hovederne på børnene, og banale ting skal gennemanalyseres og udpensles...

jeg mener ikke at børn skal have for mange og for detaljerede forklaringer på simple ting, et er at man kan sige at "neger" er et gammelt ord, men jo mere vi forklarer og udpensler hvorfor, så skaber vi en forudindtaget opfattelse af verden... 

Men det handler da ikke om at trække noget ned over hovedet, det handler da alene om man spørger: hvad tror du sangen handler om - det spørger jeg da også om hvis vi synger der sad to katte på et bord og så griner vi sammen over den nok ikke handler om noget som helst, eller måske bliver jeg overrasket og min dejlige pode har en ide til hvad sangen handler om. 

Jeg taler da med mine børn om det jeg læser for dem, det vi synger sammen, det vi ser sammen i verden, om det vi ser ud af vinduet, om deres tanker osv. Børn er noget af det mest filosofiske der findes og jeg elsker at høre deres utrolige logik og deres tilgang til verden - mange gange er det dem der lærer mig noget især om det simple, bare et lille eksempel er min skønne søn på 5 år der har opdaget ulige og lige numre på husnumrene og da han så får fortalt om familiens fødselsdagsnumre og opdager den eneste der har lige tal er hans døde storesøster, er hans kommentar: det er synd hun er alene på den ene side af vejen hvis hun bare var født d.13. Var hun ikke død - fantastisk observation, tankesæt og egentlig utroligt tænksomt. Og sådan kunne jeg finde en masse eksempler også om sange og eventyr, historier mm. 

Jeg må indrømme jeg egentlig synes det netop er en voksen analyse der trækkes ned over hovedet på børn, at de kun synger sangen og ikke har en ide om hvad den handler om. 

Anmeld Citér

16. april 2016

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Det er vel en joke!!!

Hvorfor tror du at det er en joke? 

Anmeld Citér

16. april 2016

Anonym trådstarter

Roselil skriver:

Hvordan ville du have det hvis hun sang den foran et sort barn...

Uden at lyde dum tror jeg det kommer an på hvilket sort barn det er. Min venindes datter er "kvart neger" som datteren selv siger. Jeg tror ikke at hun vil have noget imod at få sunget den sang. Men så er der selvfølgelig mange andre der ville blive kede af det hvis man sang den sang

Anmeld Citér

16. april 2016

Mamacita til 2 piger

lineog4 skriver:

Hvorfor skolen? Jeg lærer mine børn sange, læser historier, tager dem på ture osv. Og jeg forklarer dem om religion, filosofi, krig, racisme osv. Synes selv det er min opgave og ikke skolens, jeg er med til st formidle et værdisæt, en etik og moral. Det er jeg via opdragelsen og via sange, fortællinger, eventyr, bøger, oplevelser osv.  

Nu er sangen sunget i børnehave og er sikker på de også her taler om budskabet, så jeg tænker vitterlig ikke der er det store problem.

Forresten var det tidligere lille sorte sambo der var bandlyst og Frederik med bilen fordi man ikke måtte definere folk efter farver. 

Vi mister en masse fantastisk litteratur og sange ved at være så bange for ikke at være politiske korrekte og bange for børn ikke forstår at skelne 

BRAVO!! 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.