fo82 skriver:
Der jeg står af er, når voksen tankegang skal trækkes ned over hovederne på børnene, og banale ting skal gennemanalyseres og udpensles...
jeg mener ikke at børn skal have for mange og for detaljerede forklaringer på simple ting, et er at man kan sige at "neger" er et gammelt ord, men jo mere vi forklarer og udpensler hvorfor, så skaber vi en forudindtaget opfattelse af verden...
Men det handler da ikke om at trække noget ned over hovedet, det handler da alene om man spørger: hvad tror du sangen handler om - det spørger jeg da også om hvis vi synger der sad to katte på et bord og så griner vi sammen over den nok ikke handler om noget som helst, eller måske bliver jeg overrasket og min dejlige pode har en ide til hvad sangen handler om.
Jeg taler da med mine børn om det jeg læser for dem, det vi synger sammen, det vi ser sammen i verden, om det vi ser ud af vinduet, om deres tanker osv. Børn er noget af det mest filosofiske der findes og jeg elsker at høre deres utrolige logik og deres tilgang til verden - mange gange er det dem der lærer mig noget især om det simple, bare et lille eksempel er min skønne søn på 5 år der har opdaget ulige og lige numre på husnumrene og da han så får fortalt om familiens fødselsdagsnumre og opdager den eneste der har lige tal er hans døde storesøster, er hans kommentar: det er synd hun er alene på den ene side af vejen hvis hun bare var født d.13. Var hun ikke død - fantastisk observation, tankesæt og egentlig utroligt tænksomt. Og sådan kunne jeg finde en masse eksempler også om sange og eventyr, historier mm.
Jeg må indrømme jeg egentlig synes det netop er en voksen analyse der trækkes ned over hovedet på børn, at de kun synger sangen og ikke har en ide om hvad den handler om.
Anmeld
Citér