Er sangen racistisk?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

16. april 2016

lineog4

fo82 skriver:

Hvis man nu gik teksten igennem ville man forstå at den er alt andet end racistisk... Så i får den lige her - og kom nu HELE sangen igennem:

LILLE BO JEG HAR SET EN RIGTIG NEGERMAND LYRICS

Jeg har set en rigtig negermand,
og han var så sort i ho'det som en tjærespand.
Og han sa' så mange mærk'li' ting,
og i næsen havde han en kæmpe ring.
Jeg spurgte ham, hvad er du da for én, hvorfor har du smurt sværte op ad dene ben.
Så lo han blot og sa' så disse ord,
af ordene forstod jeg ikke spor:
Fidlihak-olatom-rassi-gassi bom,
sorte Massa var fra Umblagidarum.

Jeg har set en indianermand,
og han var så rød i ho'det som en ildebrand.
Han var klædt så fint med fjerhat på,
der var både gulde, røde, blå.
Jeg spurtge ham, havd er du da for én,
hvorfor har du de streger op ad dine ben.
Så lo han blot og sa' så disse ord,
Umaluk-ughlituk-ramba ugh, ugh, ugh. Røde udl var kommet helt fra Wig Wam-suck.

Jeg har set en gul kinesermand,
og han var så gul i ho'det som en sodavand.
Han en dragt af silka havde på,
og hans sjove øjne de sad helt på skrå.
Jeg spurgte ham, hvad er du da for én,
hvorfor har du da ingen sko på dine ben.
Så lo ham blot og sa' så disse ord,
Tingeling-pingpongping-simme laladim,
Gule Ming var kommet helt fra Tangtongsim.

Jeg tror alle folk sku' males blå,
for så blev de nemlig sjovere at kigge på.
Så ku' sort og rød og gul og hvid
være sammen i en verden uden strid.
Så spør' jeg ej, hvad er du da for én,
jeg ved vi alle har de samme sære ben.
Så ler vi blot og si'r så disse ord,
og ordene fortæller hvad jeg tror:
Lad ej farven på mennesker spiller ind.
Vi må mødes med et godt og ærligt sind.

Tak for du citerede den, for nej den er nemlig på ingen måde racistisk men en smule politisk på den gode måde  

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. april 2016

Roselil

Profilbillede for Roselil
Anonym skriver:

Hej.

Min datter har lært jeg har set en rigtig negermand i børnehaven. I går havde vi besøg af mine forældre. Min datter sang den der sang for os. Min mor sagde med det samme at det er en sang man bestemt ikke må synge. Hun synes den er meget racistisk. Min mand og jeg er uenige med hende. Den er da ikke racistisk? Men nu er jeg blevet i tvivl... er den virkelig racistisk?

Synes I den er racistisk?

Hvordan ville du have det hvis hun sang den foran et sort barn...

Anmeld Citér

16. april 2016

lineog4

Roselil skriver:

Hvordan ville du have det hvis hun sang den foran et sort barn...

Kunne mit barn hele teksten og sang den ville jeg være stolt

Anmeld Citér

16. april 2016

Roselil

lineog4 skriver:

Kunne mit barn hele teksten og sang den ville jeg være stolt

Jeg bryder mig ikke om ordet neger, synes det er et forældet ord der har fået for meget negativ klang. Ligesom ordene spasser, mongol, idiot, åndsvag osv.

Det kan godt være at mange danskere ikke regner det for negativt, men vi er nu engang en del af verden. Og derude er neger absolut ikke harmløst.

Jeg kan ikke se hvorfor man så stædigt vil fastholde et ord der sårer folk.

sproget udvikler sig

Anmeld Citér

16. april 2016

migxher

Jeg synes den er sød jeg synes denne sang fra en gammel udgave af de små synger er værer.

I Niggerland

1) I Niggerland bananen gror, og slanke palmer nejer. Små niggerbørn har altid travlt, og solen sort dem steger. De har slet intet løbehjul, nej, de får lov at slæbe - bananerne til skibet ned, hvad nytter det at flæbe?

2) De kender ikke Danmarks land, thi de kan knap nok læse, og mange af dem glemmer helt at pudse deres næse. Hos niggermor man gemmer sig, hør, krokodillen græder. Den holder mest af sort dessert, den grimme niggeræder.

3) Hver morgen står man tidligt op, bananerne skal plukkes, og malkes skal den lille ged, og lillebror skal vugges. I palmen klatrer Jumbo op, der finder han i flokke - bananer se de ligner jo halvmåner sat på stokke.

4) Til havnen bli'r de båret ned, en damper på dem venter. To tusind kurve palmefrugt, små niggerdrenge henter. De har så travlt, de sorte små, i fyrre graders hede, de slæber hele dagen lang, ak, når er solen nede?

5) De sover på det bare gulv, for de har ikke senge, og selv når det er søndag, må - de ikke sove længe. Nej, danske dreng, du har det godt, sig tak for livets goder - og send en kærlig hilsen ned til ham, din sorte broder! 

Fandt den i min farmors gamle udgave fra da min far var barn.

Anmeld Citér

16. april 2016

lineog4

Roselil skriver:

Jeg bryder mig ikke om ordet neger, synes det er et forældet ord der har fået for meget negativ klang. Ligesom ordene spasser, mongol, idiot, åndsvag osv.

Det kan godt være at mange danskere ikke regner det for negativt, men vi er nu engang en del af verden. Og derude er neger absolut ikke harmløst.

Jeg kan ikke se hvorfor man så stædigt vil fastholde et ord der sårer folk.

sproget udvikler sig

Det handler ikke om at fastholde er ord, men om en sang der har et fantastisk budskab. Jeg ville heller ikke stoppe med at synge Imagine hvis den indeholdt et ord der var forkert. Pointen er jeg synes den sang har et fantastisk budskab og derfor ville jeg være stolt og begrebet neger i denne sang netop skal udviskes for hvis alle er blå så er ingen negere, kinesere eller indianere men blot mennesker 

Anmeld Citér

16. april 2016

StineW79

Profilbillede for StineW79
lineog4 skriver:

Det handler ikke om at fastholde er ord, men om en sang der har et fantastisk budskab. Jeg ville heller ikke stoppe med at synge Imagine hvis den indeholdt et ord der var forkert. Pointen er jeg synes den sang har et fantastisk budskab og derfor ville jeg være stolt og begrebet neger i denne sang netop skal udviskes for hvis alle er blå så er ingen negere, kinesere eller indianere men blot mennesker 

Jeg er så enig her!! Vh stine

Anmeld Citér

16. april 2016

Roselil

lineog4 skriver:

Budskabet er da skønt, men de fleste hører bare ordet neger...

fint nok, hvis ungerne lærer sangen i skolen f.eks. Men kun hvis man også italesætter den historiske reference samt hvordan det er anderledes i dag. Sådan har jeg det også med f.eks. Egon Matthiessens fortællinger, negerkongen i Pippi osv. 

Anmeld Citér

16. april 2016

fo82

lineog4 skriver:

Tak for du citerede den, for nej den er nemlig på ingen måde racistisk men en smule politisk på den gode måde  

Nemlig :-) 

vi skal passe på ikke at gå fra den ene grøft til den anden og tage tingene ud af kontekst...

Anmeld Citér

16. april 2016

lineog4

Budskabet er da skønt, men de fleste hører bare ordet neger...

fint nok, hvis ungerne lærer sangen i skolen f.eks. Men kun hvis man også italesætter den historiske reference samt hvordan det er anderledes i dag. Sådan har jeg det også med f.eks. Egon Matthiessens fortællinger, negerkongen i Pippi osv. 

Hvorfor skolen? Jeg lærer mine børn sange, læser historier, tager dem på ture osv. Og jeg forklarer dem om religion, filosofi, krig, racisme osv. Synes selv det er min opgave og ikke skolens, jeg er med til st formidle et værdisæt, en etik og moral. Det er jeg via opdragelsen og via sange, fortællinger, eventyr, bøger, oplevelser osv.  

Nu er sangen sunget i børnehave og er sikker på de også her taler om budskabet, så jeg tænker vitterlig ikke der er det store problem.

Forresten var det tidligere lille sorte sambo der var bandlyst og Frederik med bilen fordi man ikke måtte definere folk efter farver. 

Vi mister en masse fantastisk litteratur og sange ved at være så bange for ikke at være politiske korrekte og bange for børn ikke forstår at skelne 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.