Tiggi skriver:
Er generelt enig med dig, men har lige et par kommentarer/spørgsmål
.
Du siger at børn ikke kan kende sig selv i spejlet før end de er ret store. Hvor store mener du det er og hvor har du det fra? Bare fordi at vores datter tydeligt har kunne kende sig selv både i spejl og på billeder(ihvertfald hvor ansigtet er tydeligt), og det mener jeg da at hun har kunne længe. Hun er nu 13 mdr.
Men er helt klart enig i om at man jo ikke ligefrem kan forklarer dem at man komme hjem igen snart, men sådan er det jo nu en gang. Ellers vil man jo have samme dilemma når børnene skal i pasning eller?
Altså... tror det er fint i nogle timer, som daginstitution. Men små børn og en hel weekend? Det har jeg ikke selv lyst til med den viden jeg har. Men hvad andre gør - det skal jeg ikke gøre mit til dommer over. :-) Det handler jo ikke om, at børnene bliver mærkelig, eller sindsyge af at deres forældre er væk. Det handler i mine øjne om, hvilket billede man giver af sig selv om forældre, og hvad børnene kan regne med, mens deres kognitive evner ikke er udviklede endnu. :-)
Det skal heller ikke helt forståes, som at de ikke kan "kende" sig selv. De ved godt, at det er dem. Men de forstår det ikke
Der er lavet et kendt forsøg - du kan evt prøve det på din datter. De forstår altså, at de er et selvbestemmende individ. Det kan også gøres ved at holde en hat over hendes hovede i spejlet og se, om hun tager hatten i spejlet eller over sit hovede. Her er det originale forsøg, som jeg har skrevet ned
1. Giv din datter en prik eller i panden.
2. Din datter skal stå ved et spejl og opdage prikken. Peger hun i spejlet, forstår hun ikke helt konceptet. Peger hun på sig selv og prikken, har hun forstået effekten, og at hun er adskildt fra spejlet.
Her er lige taget noget hurtigt fra nettet.
Det sker ved ca 18 måneders alderen:
"15 - 18 MÅNEDER: Barnet får så meget selvbevidsthed, at det kan genkende sig selv i et spejl. Det bliver bevidst om, at der er forskel på en selv og andre, og barnet begynder at vise social adfærd. Barnet vil dele med andre, trøste og hjælpe. Barnet begynder også at kunne samarbejde."
Ps. Jeg har læst psykologi og dermed udvikling hos mennesket generelt