Når ens små børn kommentere tykke mennesker?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8. marts 2016

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
Abracadabra skriver:

Ville ALDRIG tale om "værd" i forbindelse med mennesker - selve ideen byder mig imod. Hvad vil du iøvrigt svare, hvis barnet spørger højlydt ind til, hvad du mener med "mindre værd"?

Ville bare sige, at vi jo alle ser forskellige ud. 

Helt enig. Synes det er overflødigt at tale om at "den tykke kvinde" er lige så meget værd og egentlig synes jeg også det er nedværdigende. For selvfølgelig er hun lige så meget værd - det har hendes vægt intet at gøre med og den kobling laver et barn ikke. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. marts 2016

Wampires

Profilbillede for Wampires
Erik sept. '11, Magnus juli '18, Viktor Juli '20

Så lige et spørgsmål - hvad gør man når sønnen peger på et billede af sin fætter og siger at han ligner en neger?

må man overhovedet sige neger mere???... det var kun mig der hørte det så jeg sagde ikke rigtig noget og tænkte at det bare var bedst at glemme det...

Det var et sort/hvid billede men min storebrors børn er mix mellem hvid og neger så jo de er ret mørke... nok mere mulat men stadig...

Anmeld Citér

8. marts 2016

Paddehatten

Abracadabra skriver:

Ville ALDRIG tale om "værd" i forbindelse med mennesker - selve ideen byder mig imod. Hvad vil du iøvrigt svare, hvis barnet spørger højlydt ind til, hvad du mener med "mindre værd"?

Ville bare sige, at vi jo alle ser forskellige ud. 

Fuldstændig enig!

Til TS: Jeg ville bare svare barnet ganske kort: "Ja det er rigtigt", og så ikke gøre mere ud af det foran kvinden. Børn på 3 år tillægger ikke deres ord en masse værdier, som vi voksne gør. De siger tingene som de er. De har ikke lært de sociale spilleregler endnu og det er vores opgave som forældre at hjælpe dem med at begå sig i samfundet og i de sociale sammenhænge de indgår i - med øje for, hvornår de kan FORSTÅ dem.

Det er jo ikke forkert, dét dit barn pointerer; Kvinden ER jo tyk. Ligesom en mand med ét ben, er en mand med ÉT ben. Børn taler meget konkret om den verden de ser. Den er ikke længere. Og grunden til at du bliver forlegen og får lyst til at undskylde, er fordi du er voksen og lægger en masse følelser og normer oveni det dit barn siger. Men det gør barnet ikke. Hvis nu alle voksne huskede på dét; at børn ikke værdilader ordene på samme måde som vi gør, ja så ville man ikke som forælder "være nødt til"/"føle behov for" at smile undskyldende over for kvinden! Og kvinden ville ikke føle sig udstillet eller gjort til grin. Bare en tanke..

Anmeld Citér

8. marts 2016

Mullesmith

Anonym skriver:

Jeg var ude og handle med min datter i går, og vi skulle hen og have en is, da vi kommer ud fra isbutikken sidder der en kæmpe stor kvinde og spiser is. ( måske 130kg)

Min datter stopper op, og pege på kæmpe kvinden og siger "Se mor hun er tyk" og ingen tvivl om at kvinden hørte det.

Jeg vælger at sige, at man ik må sige at folk er tykke, smiler beklagede til kvinden og vi går videre.

Min datter er 3 år, men Ihh jeg syntes det var lidt ubehageligt for især damen.

Hvad siger i til jeres små, når de på deres uskyldige, måde kommer til at sige "uønsket" ting? 

Jeg plejer at sige "ja, det er der bare nogen der er" og så ikke ligge mere i det, uanset om personerne hører det eller ej. Min søn kommenterede engang på en der var mørk og sagde det ligeså højt i Lidl "se mor hun er helt sort i hovedet" jeg sagde bare ja det er fordi hun kommer fra et andet land! Og så ikke mere i det, barnet må ikke få fornemmelsen af at det er pinligt. Min søn kom også hjem fra børnehave og forklarede mig fnisende hvad en bøsse var, jeg kommenterede bare helt uberørt og seriøs at ja det er når to mænd er kærester i modsætningen til hetro hvor det er en mand og kvinde og lesbisk hvor det er to piger  så tænkte han lidt over det og så var det slet ikke noget at fnise over! Han er også meget interesseret i det at bolle og få børn, har forklaret ham hvordan børn bliver født men det med at bolle den venter vi lige lidt med  de kære unger

Anmeld Citér

8. marts 2016

Mullesmith

Wampires skriver:

Så lige et spørgsmål - hvad gør man når sønnen peger på et billede af sin fætter og siger at han ligner en neger?

må man overhovedet sige neger mere???... det var kun mig der hørte det så jeg sagde ikke rigtig noget og tænkte at det bare var bedst at glemme det...

Det var et sort/hvid billede men min storebrors børn er mix mellem hvid og neger så jo de er ret mørke... nok mere mulat men stadig...

Du siger ja det er fordi hans mor/far kommer fra et andet land, sådan er der bare nogen der ser ud, nogen har hvid hud og nogen er brune i huden! Vær helt almindelig når du siger det, så du ikke får barnet til at tro at det er noget særligt men bare helt normalt at sådan er det. 

Anmeld Citér

8. marts 2016

Junipige15

Jeg har prøvet det med mit gudbarn da han var omkring 3 år, hvor han sagde direkte til en dame; du er godt nok tyk. 

Heldigvis svarede hun bare, at det var fordi hun godt kunne lide kager. Jeg tog ham bare i hånden og sagde at vi alle sammen ser forskellige ud. Og så var der ikke mere i det :-) 

Anmeld Citér

8. marts 2016

Pikku Myy

Wampires skriver:

Min søn går i klasse med en dreng der er mulat. Hans far er kulsort. De gange min søn har snakket om det, har jeg forholdt mig til det som et biologisk fænomen. Folk der stammer fra Afrika har mørk hud fordi det skærmer for den stærke sol. Folk fra lande hvor der ikke er så meget sol, har lys hud, så de kan optage nok D-vitamin. Det er ikke så vigtigt i dag når man kan tage vitaminer og smøre sig ind i solcreme. Drengen har fået en mellemfarve. Lidt som kaffe og mælk.

Min søn synes det er spændende, men han tillægger det ikke værdi, så hvorfor skulle jeg.

Iøvrigt er drengen der er mulat også vældigt interesseret i forskellige farver, og kommenterer fx højlydt at buschaufføren er helt sort, lige som hans far

Anmeld Citér

8. marts 2016

Tine B

Nu har jeg selv prøvet at være den "kæmpe store dame" på faktisk lige nøjagtig 130 kg.. Forstår så ikke hvorfor du føler et behov for at pointerer at damen sad og spiste is - det er vel sagen fuldstændig uvedkommende? 

Anyways.. 

Når det var børn på 8 eller derunder der kommenterede på min vægt, gjorde det mig ikke det helt store, fordi de netop er umiddelbare og bare siger det de ser.. De konstaterer bare og gør det ikke for at være onde eller drille.. 

Jeg plejede bare at smile til forældrene og evt svare barnet at ja, det er fordi jeg godt kan lide mad.. 

Forældrene bliver altid flove, og det er der jo ikke noget at sige til.. Vil dog selv sige til mine børn, hvis problemet kommer, at ja, det er hun.. Ligesom nogen er tynde og du er rødhåret mens Sofie er sorthåret.. Eller noget i den stil.. 

Anmeld Citér

8. marts 2016

Marts<3

Wampires skriver:

Stop dig selv! NEJ man lære ikke sit barn og sige neger, SLET IKKE når det er mulat! 

Anmeld Citér

8. marts 2016

Marts<3

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.