Loa skriver:
Så du mener at hvis barnet får opfyldt trygheden på anden vis, vil det måske ikke være nødvendigt at bære det længere?
Bare for om jeg har forstået det rigtigt?
Nja, min datter har aldrig været speciel morsyg, men der har da været perioder hvor hun gerne ville holde i hånden når hun skulle sove, men det er ikke noget vi har ment var forkert at gøre i en vis periode, og så har vi, når vi har synes det har stået på længe nok, prøvet at vænne hende lidt fra det igen...
Nej, jeg mener at hvis man tilfredstiller det behov barnet har for at føle den tryghed det giver at blive båret af sin mor eller far, vil barnet få mod på at opleve verden, og dermed vil det at blive båret træde i baggrunden.
Det var en der satte det at blive båret som modsætning til at udforske verden, men jeg tror ikke man kan sætte det så firkantet op. Nogle børn (heriblandt mit) har et stort tryghedsbehov. Det kommer ikke i perioder, men er altid til stede. Og hvis man møder barnet og anerkender dette behov, tror jeg ikke nødvendigvis at det behøver være et problem på den lange bane. Jeg kan se min dreng bliver mere og mere bevidst om at hans tilgang til verden er lidt anderledes end mange af de børn der er omkring ham. Han kaster sig ikke ud i ting. Han sidder på afstand og observerer. Han skal ikke presses ud i at opleve verden. Han skal have lov til til at gøre det på sin måde. Og hvis jeg havde sat ham ned og tvunget ham til at gå "for det skal sunde, raske, almindelige børn", havde jeg ikke accepteret hvem han er. Jeg skal ikke vænne ham til at være som andre børn. Jeg skal vænne mig til at være sammen med ham på hans præmisser.
Jeg har dreng der er dygtig i skolen. Har få, men gode venner. Der går til sport og er meget kreativ. Så er det da ligegyldigt (og hyggeligt) at han gerne vil sove i sin mors seng, eller bæres når verden er uoverskuelig.
Anmeld
Citér