Loa skriver:
Det er vel et vurderings spørgsmål. Hvornår er det godt for dem? Er det godt at blive ved at få sin vilje, for så senere i livet af få et chok ved at alt ikke bare går efter ens egen vilje.
Jeg er jo ikke kold og kynisk, og selvfølgelig skal børn have nærhed og tryghed, men i min verden kan det også bare udvikle sig til en dårlig vane med at skulle bæres/sove hos mor og far/ammes/what ever.
Jeg har problemer med ryggen og kan (og vil) ikke bære rundt på min datter på 5,5, selvom hun absolut helst vil det oftest. Og jeg vurderer at det ikke er et "rigtigt" behov for at være nær der gør hun vil bæres, men fordi det er rart/bekvemmeligt.. Og det mener jeg ikke gavner hende blot at efterkomme fordi man åbenbart ikke må sætte regler eller sige nej til sit barn.
Og igen, det er jo IKKE fordi jeg bare nægter at barnet skal have fysisk kontakt, det er jo slet ikke det der er pointen.
Må indrømme jeg heller ikke forstår den med man ikke nå sige nej og alt tolkes som behov for tryghed. Der er jo også tryghed i regler, tryghed i nej, tryghed i mor er glad osv. Tryghed skabes ikke kun med fysisk kontakt og gjorde den det forstår jeg ikke vi overhovedet tør sende dem afsted til pasning i dagpleje eller vuggestue hvor den konstante fysiske kontakt ikke er en mulighed, hvor man ikke kan blive båret hele tiden men må indgå i et fællesskab på samme måde som hvis jeg gik hjemme med mine egne 5 børn (har ikke 5
).
tydelige voksne, voksne der er glade for st være forældre, voksne der ikke siger ja til alt for sidst på dagen at flippe fordi nu er det bare for meget osv. Det er for mig også tryghed.
Og igen vil jeg gentage rådet som hjalp mig: alt er okay så længe det er okay for den voksne. Det skal ikke være normer, pædagogiske teorier mm. Der bestemmer hva d man gør. Jeg er fx okay mine børn kommer ind og sover hos os derfor får de ikke nej til det, jeg er ikke okay med de skal bæres hele tiden heller ikke da de var små, ergo får de nej til det og jeg forsøger at finde løsninger så de får en oplevelse af deres behov bliver mødt, de får også forklaringer og ikke bare nej alla: nej mor står og steger frikadeller og kan ikke bære dig samtidig for der sprutter, men du kan få en stol hen og stå og se på. Klart kom de med er ansigt der helt klart fortalte de var bange, kede af det mm. Så blev der slukket for frikadellerne.
Jeg må indrømme jeg som dig ikke forstår anti nej bølgen, og det hele handler om tryghed bølgen. Jeg tror heller ikke på det manipulerende, udspekulerede barn. Jeg tror på barnet der handler på impulser, på plejer, tror børn i høj grad søger at være med, se, røre, opleve og da alt foregår i voksenhøjde og deres verden er reduceret til legetøj, så vil de søge mod den voksne verden og bede om at være med. Og jeg tror på mennesket som værende er socialt væsen, et flokdyr og børnene vil være med, men selv en løvemor slår ud efter sin unge når hun ikke kan få lov at sove - at blive mor handler ikke om at være reduceret til en behovstilfredsstiller for børnene, men om at være et menneske der må tilsidesætte nogle behov men ikke alle i en periode. Og man har alt ret til at sige: nej jeg kan ikke bære dig nu, eller nu skal mor også spise selvom du hellere vil....