lineog4 skriver:
Det er rigtigt at dødt barn kortet er en killer og derfor valgte jeg også fra starten at tage stilling til det principielt og i bund og grund er det min holdning at de penge vi får på onsdag ikke er øremærket barnet men familien - og dermed jo også barnet da barnet er en del af familien, synes opdeling med barnets penge e ren mærkelig ting.
Men der tror jeg egentlig også vi er enige.
Men blev så "provokeret" (altså på den der gode måde) af der blev talt specifikt om tatoveringen, og det giver jo en anledning til at forklare ikke det specifikke ønske om en tatovering for det er ikke alle der ønsker sig det bare fordi de har mistet. Men behovet for at bruge penge på det døde barn. Og ja kan sagtens se ude fra så bruger man penge på sig selv og sin sorg, rationelle mig er helt enig. Men så er der lige Line mor til Lia mig, der kan være fuldstændig i sine følelsersvold og glemme alle de rationelle argumenter. Hende der kan få jordens dårligste samvittighed over at blive nærig når det handler om blomster til graven på fødselsdag når jeg nu 20 dage før købte lige det lillebror ønskede sig selvom det ikke var nødvendigt og det da havde været bedre at spare de penge op. Hende der helt irrationelt stadig bumler med om jeg elskede Dina mere fordi jeg ikke fulgte med Lia da hun døde, og hvis så jeg ikke en gang vil bruge penge på den sten eller...! Men gerne går i teatret for flere hundrede kroner med Dina. Ja stenen, medaljonen, tatoveringen, tegningen, julepynten osv. Er til mig, men et eller andet lille bitte sted er der et lille bitte håb at det også er til Lia, at måske kan hun mærke min kærlighed, måske kan hun se det. Men i hvert fald er det en måde at sætte hende i verden, vise verden hun skal tælles med, at jeg prioriterer hende, ikke glemmer hende, at hun fylder...
Ja tatoveringen er min, den gav mig en fred, Lia aner det garanteret ikke. Jeg kan såmænd ikke en gang se den selv, mine børn ved hvad den betyder, alle der spørger ved hvad den betyder og når jeg en gang ligger på plejehjemmet og en ny plejer kommer og spørger så kan jeg igen få lov at fortælle om min datter. Og ja det var dumme penge, kunne have sparet både dem, de 4-5000 jeg brugte på tegninger, de par tusinder på en sten, min mand kunne have sparet medaljonen og så videre. Havde jeg sparet dem op så havde vi en større buffer og det havde da været fedt. Men så havde jeg tilgengæld måske skulle bearbejde min dårlige samvittighed, min irrationelle følelse af jeg havde valgt et barn over det andet meget mere. Så jo tror faktisk for de som har mistet så er tingene de køber helt irrationelt ikke til dem selv men til det døde barn, det er det lidt de kan gøre.
Jeg har gået helt irrationelt i 9 år og lavet Lias lille værelse, lavet det om hvert år, købt nye dumme unødvendige figurer, valgt det rigtige farve stearinlys, malet den lille kasse om igen og igen, tænkt på jeg nu lavede er babyværelse, så et tumlinge værelse, så et skolepige værelse. For hvems skyld, min joooo... Har nedlagt værelset i år, den praktiske indretning tog over, havde jeg det skidt? Nej ikke selv, men jeg fiknså dårlig samvittighed over for Lia, hvad om hun trods min tro på det modsatte kan se det, hvad om hun kan mærke det, hvad om....? Så jo det lille værelse, pengene brugt var til mig/os men følelsesmæssigt var det til hende
Hun er enlig mor til et halvanden årligt barn, hun har en stram økonomi (hvis hun ikke har mulighed for at lave en opsparing), og hun vælger at bruge 2000 kr på en tatovering. Det er i mine øjne forkert.
Man må jo bruge sine penge, som man vil. Jeg skal ikke gøre mig til dommer - fraset at jeg altså her blev spurgt.
Hvis man har et lille rådighedsbeløb hver måned, må man handle derefter og behovsudsætte.
En tatovering kan sagtens være et behov ligesom så mange andre luksusting. Men med et lille barn og ingen opsparing, bør man nok overveje sine prioriteringer, når det kommer til luksus.
Problemet er, at "dødt barn" trumfer alt - så stopper al debat. Men ville en mindre tatovering ikke kunne opfylde behovet, så der stadig var en buffer til det uforudsete?