Er det ok eller ikke?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

Afstemning: Er det ok at bruge børnepenge til tattoo?

Du skal være logget ind, for at kunne deltage i afstemningen.

4.703 visninger
84 svar
124 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
15. januar 2016

MamaGulloev

Profilbillede for MamaGulloev
D. 4/7-14 kom min skønne pige D. 9/1-20 kom lillesøster

Inspireret af en diskussion i min terminsgruppe:

Er det ok at bruge børnepengene (Altså dem der kommer hver 3. mdr) på noget der overhovedet intet har med børnene/barnet at gøre? F.eks nyt tøj til mor, eller en ny tattoo?

Det konkrete eksempel vi diskuterede var en enlig mor der brændende ønsker sig en tattoo til minde om et barn hun har mistet (den ville ca koste 2000 kr). Hun + hendes 1½ årige barn mangler absolut intet i hverdagen, men hun har ikke råd til at spare de 2000 kr op. Til gengæld kommer der jo børnepenge lige om lidt, og dem har hun ikke øremærket til noget. Der er ikke noget hun står og mangler og barnet mangler heller intet, hverken tøj, sko eller noget som helst.

Så hvad siger I? Er det ok at bruge pengene udelukkende på sig selv, eller skal børnepengene gå ubeskåret til ens børn?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. januar 2016

Anonym

MummiT skriver:

Er det ok at bruge børnepengene (Altså dem der kommer hver 3. mdr) på noget der overhovedet intet har med børnene/barnet at gøre? F.eks nyt tøj til mor, eller en ny tattoo?

Det konkrete eksempel vi diskuterede var en enlig mor der brændende ønsker sig en tattoo til minde om et barn hun har mistet (den ville ca koste 2000 kr). Hun + hendes 1½ årige barn mangler absolut intet i hverdagen, men hun har ikke råd til at spare de 2000 kr op. Til gengæld kommer der jo børnepenge lige om lidt, og dem har hun ikke øremærket til noget. Der er ikke noget hun står og mangler og barnet mangler heller intet, hverken tøj, sko eller noget som helst.

Så hvad siger I? Er det ok at bruge pengene udelukkende på sig selv, eller skal børnepengene gå ubeskåret til ens børn?

Umiddelbart vil jeg selv bruge børnepengene til børn. Men synes godt det kan forsvares når det er relateret til et minde om et barn hun havde mistet. Havde det være en anden tatovering ville jeg synes det var mærkeligt. 

Men folk må jo helt selv bestemme hvad de vil bruge pengene på 

Anmeld Citér

15. januar 2016

migxher

Jeg ser ikke noget galt i at bruge børnepenge på noget andet end lige børnene. Nu er børnepenge jo ikke penge der absolut skal bruges på barnet, det er et tilskud til familien. Jeg tror nu vi ville få lidt svært ved at skulle bruge alle børnepengene på vores dreng når de kom. Så hvis hendes barn/børn ikke lige står og mangler noget, så ser jeg intet galt i at hun bruger dem på sig selv.
Vi har en enkelt gang købt nye møbler til lejligheden, og et par løbesko til mig, da der kom børnepenge.

Men halvdelen af vores børnepenge ryger nu på en opsparing, og resten indgår i vores budget. 

Anmeld Citér

15. januar 2016

lineog4

Ja hvorfor ikke? Børnepengene glider bare ind og børnene får det de skal have når der er behov, tænker hvis jeg gjorde det op så brugte jeg uden tvivl flere penge på børnene end børnepengene (gør jeg for betaler jo institution). I det hele taget går det meste af min løn til familien og dermed til børnene, så hvorfor dog ikke hvis jeg havde et ønske og børnepengene kunne dække det? 

Vores penge er ikke øremærkede: så og så meget til børn og så og så meget til voksne, ting og oplevelser med børnene er ud over de faste udgifter den største post også de måneder der ikke kommer børnepenge 

Anmeld Citér

15. januar 2016

Sujan

MummiT skriver:

Jeg bruger heller ikke børnepenge udelukkende på børnene når pengene kommer, men så køber jeg jo andre ting når de har brug for det! Så det går nok ud på et. Så hvis børnene ikke mangler noget kan jeg ikke se problemet!

Anmeld Citér

15. januar 2016

Tullemoar

Profilbillede for Tullemoar

Ja hvorfor ikke? Barnet mangler jo ingenting  

Anmeld Citér

15. januar 2016

Ccamilla

Profilbillede for Ccamilla
Så er min barsel officielt slut - og ferien begynder :)
MummiT skriver:

Jeg køber ting til min datter, når hun mangler - så om pengene det kommer hver tredje måned ryger på opsparing, barn eller mig selv er et fedt .. De er medregnet i budgetten, og hun får noget for pengene trods alt - men det behøver ikk kun være den 20. Hver tredje måned 

Anmeld Citér

15. januar 2016

Loa

Fatter slet ikke at folk skal forsvare de sk*de børnepenge. 

Tænker det er de færreste der lader deres børn gå i for småt eller for koldt tøj indtil der kommer børnepenge. Så så længe barnet har hvad det skal bruge, så skal de penge da bare ind og bruges til hvad den voksne nu end bestemmer. 

Om hun så ville have en fuldstændig ligegyldig tatovering eller noget der absolut ikke havde med et nuværende eller et desværre mistet barn at gøre, synes jeg da er fuldstændig op til hende selv.

Anmeld Citér

15. januar 2016

Tullemoar

Profilbillede for Tullemoar
Loa skriver:

Fatter slet ikke at folk skal forsvare de sk*de børnepenge. 

Tænker det er de færreste der lader deres børn gå i for småt eller for koldt tøj indtil der kommer børnepenge. Så så længe barnet har hvad det skal bruge, så skal de penge da bare ind og bruges til hvad den voksne nu end bestemmer. 

Om hun så ville have en fuldstændig ligegyldig tatovering eller noget der absolut ikke havde med et nuværende eller et desværre mistet barn at gøre, synes jeg da er fuldstændig op til hende selv.

Jeg er så enig! Jeg forstår heller ikke, at man skal forsvare dem!

Anmeld Citér

15. januar 2016

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
MummiT skriver:

Hvis nu børnepengene var et dagligt tilskud, så man fik udbetalt x kroner hver dag, ville det jo være helt naturligt, at de indgik i "fælleskassen" til mad, tøj osv. Bare fordi man af praktiske årsager har valgt at lade dem udbetale hver 3. måned, betyder det jo ikke, at beløbet er øremærket børnene. Hun bruger penge på sit barn hver eneste dag - selvfølgelig "må" hun bruge ydelsen på noget til sig selv, så længe barnet altså får mad og tøj, og hun betaler for institution osv. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.