Er det ok eller ikke?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

16. januar 2016

serinasmor

lineog4 skriver:

Nu er jeg ikke imod, men du hører lige fra mig alligevel  

bliver så overrasket over indstillingen: pengene er øremærket til børnene, og kunne godt tænke mig at høre fx Anette Heick, om børnene så ikke får mere mad når pengene er brugt op? 

Før der kom børnepenge havde man et skattefradrag når man havde børn. Jeg tænker både fradraget og børnepengene er en tanke om, at når man sætter børn i verden, forsørger dem og opdrager osv. Så bidrager man til samfundet, det vigtigste for er samfunds beståen er den næste generation. Derfor har vi som stat valgt at vi støtter der der gør det, på samme måde som vi støtter dem der vælger at tage en uddannelse da der også er det bedste for samfundets fremtid. Ja for nogle familier er der lommepenge som Pind siger og for andre er det en del af eksistensgrundlaget. Hver evig eneste dag bruger en mor og far lige det lidt mere end den enlige i de nødvendige ting, fordi der bliver spist en kartoffel mere, bliver brugt lidt mere vand, og vaskemaskinen kører lige den ekstra gang. 

Jeg tænker man er økonomisk priviligeret og nok altid har været, hvis man kan udtale at børnepengene kun må bruges på det ekstra til børnene (for jeg tænker ikke hun mener mad, el, vand, institution, sæbe mm.) og ellers skal de sættes til side til barnet, og aldrig har prøvet at tænke; hvor får jeg penge til den efterregning i varme? Havde jeg ikke børn var jeg økonomisk fri, jeg kunne uden at blinke sige mit arbejde op og leve på en sten, nu har jeg valgt at få børn og har dermed en forsørgerpligt og skal sørge for at der er tag over der hoved, tøj på deres krop og mad til deres mave. Og jeg gør det gladeligt og elsker ideen om jeg fik lov ar have børn og tager gladeligt på arbejde en kold november morgen fordi jeg ved jeg tjener til det som jeg anser som det vigtigste i mit liv. Men når jeg på onsdag får ekstra penge på kontoen så er jeg ikke så privilegeret så jeg løber ned i BR og bruger dem alle sammen op, eller sætter dem på en konto til børnene i fremtiden. Nej de er blot med tilbage hver måned har luft til at kunne tage mine børn i teatret, købe økologiske æbler, købe de par bukser min datter sukker over, men så sandelig også så jeg få købt støvsuger når den bryder sammen eller hvis det er tatovering.... 

Jeg kan huske at jeg faktisk tænkte før jeg fik barn og da vi fik pengene udbetalt første gang, at de penge jo var til barnet.

Jeg kunne slet ikke forstå dem der benyttede anledningen til at købe komfur eller vaskemaskine  

Kan faktisk huske at jeg har spurgt min søster om ikke de penge var til ungerne da hun en gang ville bruge dem på ny vaskemaskine  

Men så blev det hverdag for os at have barn og vi opdagede at flyverdragter og støvler er på tilbud på andre  tidspunkter, sko kan slides op eller er pludselig for små .. Og regntøj og gummistøvler skiftes i perioder hver 14 dag pga huller og slid  

Men derfor er pengene jo alligevel gået til barnet  bare løbende og som en del af budgettet 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. januar 2016

Lunae

MummiT skriver:

Inspireret af en diskussion i min terminsgruppe:

Er det ok at bruge børnepengene (Altså dem der kommer hver 3. mdr) på noget der overhovedet intet har med børnene/barnet at gøre? F.eks nyt tøj til mor, eller en ny tattoo?

Det konkrete eksempel vi diskuterede var en enlig mor der brændende ønsker sig en tattoo til minde om et barn hun har mistet (den ville ca koste 2000 kr). Hun + hendes 1½ årige barn mangler absolut intet i hverdagen, men hun har ikke råd til at spare de 2000 kr op. Til gengæld kommer der jo børnepenge lige om lidt, og dem har hun ikke øremærket til noget. Der er ikke noget hun står og mangler og barnet mangler heller intet, hverken tøj, sko eller noget som helst.

Så hvad siger I? Er det ok at bruge pengene udelukkende på sig selv, eller skal børnepengene gå ubeskåret til ens børn?

Jeg tænker, at hvis man i dagligdagen intet mangler og man ellers løbende får fornyet sin garderobe osv, så kan man benytte børnepengene til det man vil.

Herhjemme mangler ungerne absolut ingenting og jeg bruger laaaangt flere penge på dem end børnepengene dækker. 

Hvis vi stod og manglede noget specifikt, fx en cykel, uforudset Bilregning eller en ny køkkenmaskine, så kunne jeg da sagtens finde på at bruge pengene på det

Anmeld Citér

16. januar 2016

Wampires

Profilbillede for Wampires
Erik sept. '11, Magnus juli '18, Viktor Juli '20

jeg vil sige at hvis alt andet er dækket så er det ok en enkelt gang at bruge pengene på noget der gør en selv glad...

en glad forælder har bedre overskud til at give barnet det som det har allermest brug for nemlig opmærksomhed og omsorg...

Anmeld Citér

16. januar 2016

Julemusen

Vores børn for alt det de har brug for i løbet af hele året, ikke kun de 4 gange der render børnepenge ind. Så de penge bliver brugt på hvad der er af udgifter i de måneder pengene udbetales. Fx går 3000-5000 af børnepengene denne gang til service af bilen. Og næste gang går 5000 kr til barnedåb. Resten ryger på ungernes egne børneopsparinger eller opsparing til deres konfirmationer, som vi lige har lavet her ifb med at den yngste skal døbes  

Anmeld Citér

16. januar 2016

Roselil

Profilbillede for Roselil
MummiT skriver:

Er det ok at bruge børnepengene (Altså dem der kommer hver 3. mdr) på noget der overhovedet intet har med børnene/barnet at gøre? F.eks nyt tøj til mor, eller en ny tattoo?

Det konkrete eksempel vi diskuterede var en enlig mor der brændende ønsker sig en tattoo til minde om et barn hun har mistet (den ville ca koste 2000 kr). Hun + hendes 1½ årige barn mangler absolut intet i hverdagen, men hun har ikke råd til at spare de 2000 kr op. Til gengæld kommer der jo børnepenge lige om lidt, og dem har hun ikke øremærket til noget. Der er ikke noget hun står og mangler og barnet mangler heller intet, hverken tøj, sko eller noget som helst.

Så hvad siger I? Er det ok at bruge pengene udelukkende på sig selv, eller skal børnepengene gå ubeskåret til ens børn?

Hvis man ingen økonomiske problemer har, så er det vel fint nok. Vores børnepenge går bare ind i det almindelige forbrug og ungerne får selvfølgelig altid hvad de har brug for hvis jeg derimod var økonomisk trængt ville jeg nok gemme børnepengene og evt. Spare op af dem så jeg vidste, at der var nok til deres behov.

Anmeld Citér

16. januar 2016

Muffinmus

Nu er det jo en børneFAMILIEydelse... 

Det siger alt. Så længe der er sørget for barnets trivsel og tøj til sæsonen, så skal ydelsen jo bruges til børnefamilien

Anmeld Citér

16. januar 2016

lineog4

serinasmor skriver:

Jeg kan huske at jeg faktisk tænkte før jeg fik barn og da vi fik pengene udbetalt første gang, at de penge jo var til barnet.

Jeg kunne slet ikke forstå dem der benyttede anledningen til at købe komfur eller vaskemaskine  

Kan faktisk huske at jeg har spurgt min søster om ikke de penge var til ungerne da hun en gang ville bruge dem på ny vaskemaskine  

Men så blev det hverdag for os at have barn og vi opdagede at flyverdragter og støvler er på tilbud på andre  tidspunkter, sko kan slides op eller er pludselig for små .. Og regntøj og gummistøvler skiftes i perioder hver 14 dag pga huller og slid  

Men derfor er pengene jo alligevel gået til barnet  bare løbende og som en del af budgettet 

Kan sagtens følge dig, jeg var totalt uvidende før jeg fik barn (og der til trods for kæresten var enlig far). Overvejede ikke et sekund at børn kostede penge 

Men nu tænker jeg fx Anette Heick jo har børn og vel godt ved man bruger penge på dem hver evig eneste dag bare til mad, el og vand og man vel ikke går og regner ud hvor meget bruger jeg på barnet hver dag og så tager det fra børnepengene. Den med skal gå til børnene synes jeg er sjov, for størstedelen af min løn går til børnene, men måske de der mener børnepengene kun er til børnene bruger lønnen kun på dem selv 

Anmeld Citér

16. januar 2016

Mom

Profilbillede for Mom
Wampires skriver:

jeg vil sige at hvis alt andet er dækket så er det ok en enkelt gang at bruge pengene på noget der gør en selv glad...

en glad forælder har bedre overskud til at give barnet det som det har allermest brug for nemlig opmærksomhed og omsorg...

Hvad mener du med at det er ok en enkelt gang?

Anmeld Citér

16. januar 2016

Abracadabra

Jeg synes, at tatoveringer er smagløse og grimme, og at bruge børnepengene på en tatovering understreger bare det smagløse i konceptet. 

Hvis økonomien er stram som beskrevet, bør børnepengene lægges til side til uforudsete udgifter. Man ville vel aldrig  bruge 2000 på et par øreringe (som endda ville kunne sælges igen), hvis man ikke havde penge til at spare op af? Så ville man vel lave et opsparing...

Anmeld Citér

16. januar 2016

Diosa85

MummiT skriver:

Ja det er helt ok. 

De 3 måneder der går mellem børnepengene bruger man sine "egne" penge til børnene. Når børnechecken udbetales så får man pengene tilbage. 

Børnene låner i teorien i 3 måneder og betaler tilbage med checken 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.