Er det ok eller ikke?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

17. januar 2016

Abracadabra

Elgaard73 skriver:

Okay, så det nævnes i et par svar. Det gør da ikke at den generelle holdning er, at det pr automatik er at det er ok, når det handler om et mistet barn . Og jeg kan simpelthen ikke læse nogle steder, at folk ligefrem er berøringsangste.

Moren/barnet mangler ikke noget og pengene er ikke øremærket til noget, så hvorfor ikke bruge dem til en luksus ting? Hvis det nu havde handlet om en opvaskemaskine, havde du så haft samme holdning. Det er jo også en luksus ting? En ferie sydpå? Dyre røde bøffer en lørdag aften?

Meget groft sagt er min holdning, at de (overflødige luksus-)ting man ikke har råd til at spare op til, har man ikke råd til at købe. Hårde hvidevarer hører i mine øjne ikke til den kategori. 

Smykker, dyre frisørbesøg, dyre lædervarer, silkekjoler og designermøbler køber man for sit overskud. Hvis man ikke har det overskud, venter man og sparer sammen. 

Enlig mor uden mulighed for at lave en opsparing bør tænke sig gevaldigt om, inden hun bruger så mange penge på en luksusting. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. januar 2016

Elgaard73

loop skriver:

Nej det er ikke ok. Jeg vil blot svare ganske kort, at hvis hun ikke har råd til at spare et så lille beløb op, så har hun heller ikke råd til at bruge dem.

Som en anden skriver, kan hun lægge dem til side til næste gang, der kommer bfy, så hun til den tid har 4000kr i alt, som hun så kan bruge de 2000kr. ud af. Sådan fortsætter hun, så hun altid har til uforudsete ting.

Hvis der er noget man virkelig ønsker sig, så er man også villig til at vente til man har råd til det.

Men hvorfor går du automatisk ud fra at hun ikke allerede sætter penge til side til uforudsete udgifter? Det eneste der står i indlægget, er at hun har en lidt stram økonomi i hverdagen... Måske hun har det, fordi at hun netop vælger at sætte noget til side hver måned.

Anmeld Citér

17. januar 2016

Elgaard73

Abracadabra skriver:

Meget groft sagt er min holdning, at de (overflødige luksus-)ting man ikke har råd til at spare op til, har man ikke råd til at købe. Hårde hvidevarer hører i mine øjne ikke til den kategori. 

Smykker, dyre frisørbesøg, dyre lædervarer, silkekjoler og designermøbler køber man for sit overskud. Hvis man ikke har det overskud, venter man og sparer sammen. 

Enlig mor uden mulighed for at lave en opsparing bør tænke sig gevaldigt om, inden hun bruger så mange penge på en luksusting. 

Men du ved jo ikke om hun har en opsparing i forvejen, som hun, meget fornuftigt, ikke vil bruge på luksus. Men nu kommer BFY, som ikke er øremærket til noget og de mangler ikke noget i hverdagen. Jeg kan simpelthen ikke forstå, hvorfor at du syntes at det er forkert at bruge dem på noget som hun virkelig ønsker sig.

Anmeld Citér

17. januar 2016

nielsen80

Men du ved jo ikke om hun har en opsparing i forvejen, som hun, meget fornuftigt, ikke vil bruge på luksus. Men nu kommer BFY, som ikke er øremærket til noget og de mangler ikke noget i hverdagen. Jeg kan simpelthen ikke forstå, hvorfor at du syntes at det er forkert at bruge dem på noget som hun virkelig ønsker sig.

Jeg kan kun svare for mig selv, men jeg læser sætningen " hun+hendes 1,5 årige barn mangler ikke noget, men hun har ikke råd til at spare de 2000kr op", som om, hun får hverdagen til at hænge sammen, uden at have råd til en opsparing.

Hvis det er en misforståelse, og hun faktisk har noget sat af til evt uforudsete udgifter, så er jeg enig med dig og alle andre. Men det er bare ikke sådan, jeg læser startindlægget.

Mht til kommentaren(som ikke kom fra dig) om der altid er nogle der aldrig gør noget forkert og ingen risiko vil tage. Vil jeg sige, at jeg altså gør MANGE ting forkert, og tager såmænd også risikoer, selvom jeg i dette tilfælde argumenterer for at spare pengene. Men det ville altså vælte min hverdag, hvis jeg havde en økonomi uden luft til uforudsete regninger. Jeg får ondt i maven, hvis ikke jeg har den tryghed på økonomien. Sådan er vi så forskellige, det er vel også ok .

Anmeld Citér

17. januar 2016

hannetheis

Profilbillede for hannetheis

ja det er det. Så længe barnet har de ting der er behov for så ser jeg ingen problemer i det.

her går et fast beløb til børnenes børneopsparinger.

og et beløb bliver lagt fra til gaver.

de to ting gør vi hver gang der kommer børne penge

resten bliver gemt i en kuvert til brug efter behov.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.