MummiT skriver:
Inspireret af en diskussion i min terminsgruppe:
Er det ok at bruge børnepengene (Altså dem der kommer hver 3. mdr) på noget der overhovedet intet har med børnene/barnet at gøre? F.eks nyt tøj til mor, eller en ny tattoo?
Det konkrete eksempel vi diskuterede var en enlig mor der brændende ønsker sig en tattoo til minde om et barn hun har mistet (den ville ca koste 2000 kr). Hun + hendes 1½ årige barn mangler absolut intet i hverdagen, men hun har ikke råd til at spare de 2000 kr op. Til gengæld kommer der jo børnepenge lige om lidt, og dem har hun ikke øremærket til noget. Der er ikke noget hun står og mangler og barnet mangler heller intet, hverken tøj, sko eller noget som helst.
Så hvad siger I? Er det ok at bruge pengene udelukkende på sig selv, eller skal børnepengene gå ubeskåret til ens børn?
Synes helt sikkert, at BFY pengene må gå til andet end ting til børnene, MEN må ( som Acrabadabra) sige i det her tilfælde, synes jeg, det er en dårlig økonomisk beslutning.
ikke fordi det er en tatovering eller fordi det er kun til moren, men simpelthen fordi du skriver, hun pt ikke kan spare noget op. Jeg vil mene, at pengene derfor bør komme på en konto til uforudsete udgifter.
Man er alle ufornuftige engang imellem, men her vil jeg mene en smule tålmodighed, ville være ok. Man kunne jo sætte de 2000-3000kr til side, og vente til næste gang BFY kom. Så kunne man have til både tatovering og lidt ekstra på opsparingen. Kan de 2000 ikke holde til næste gang, så var det godt, de ikke blev brugt på en tatovering.
Jeg ved godt der er et følelsesmæssigt aspekt, som ingen kan sætte sig ind i, med mindre man selv har stået der. Mit råd er derfor rent økonomisk og rationelt. Hvis den tatovering ville betyde, at moren kunne komme videre m.m., så ville jeg nok sige noget andet. Men det står der ikke noget om, der står et minde...og det rationelt tænker jeg, at man kunne kunne vente tre måneder på.